Søger sav til at skære træ hylder med

Hej

Jeg skal save træ hylder og leder efter den billigste måde at gøre dette. Sagen er den at jeg har fyrtræs hylder der måler 200 cm. i længden, 30 cm. i bredden og 18 mm. i højden. Dem skal jeg have savet over i alle muligt længder. Hvilken sav er bedst og billigst at bruge i dette tilfælde? :-) Så man får et lige snit.


Frederik
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De forskellige byggemarkeder har som regel en spand stående med tilbuds fukssvanse. Den eneste forskel, bortset fra prisen, er logoet.

De er udmærket til dit brug. Det kan ikke betale sig at spenderer en formue på en "sang-fra-de-varme-lande".

Køb hellere en håndfuld, og kasser når de er slidte.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det kan du helt sikkert. 

Læg snittet næsten plant med emnet og brug begge øjne til at sigte med. Det er faktisk lettere end med en elsav.

En fukssvans er blank. Brug spejlbilledet som rettesnor for at save helt præsis i vinkel.

Har selv bygge en tilbygning i bindingsværk med en almindelig fukssvans som eneste sav. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så længe man lader vægten af saven klare "presset" og man kun trækker og skubber fuksvansen frem og tilbage, uden at presse den ned i træet, så skærer en fuksvans meget lige, skarpt og stort set uden krater hvis den ellers er skarp.

Sørg for at starte på den side hvor det er vigtigst der er et "skarpt" snit.


 

Man kan også bevæge saven i en vuggende bevægelse så de skærende snit går mod træet. Det er det modsatte skærende snit væk fra træet der forårsager flosning.

Resultatet som beskrevet er et rent snit på begge sider.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Du kan bruge de andre fabriks savede hylde ender som vinkel, og så lave en streg med en god blyant. Så kan en fuksvans gøre et flot stykke arbejde. 

Det skal muligvis lige "røres ved" på kanter med lidt sandpapir.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du vil gerne gøre det "billigt".. men hvor meget tid, gider du at spilde??

Køb en ordentlig kap/geringssav.. man kan kun blive glad, når man bruger en sådan.. 

(havde jeg haft mulighed for en sådan, for 30 år siden, så havde ombygning været en leg..)



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Løsningen med en fuksvans bliver ikke pænt. Jeg vil også anbefale en kap/geringssav.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Natur, kan ikke lige huske min egen kapsav, men hylderne er 30 cm dybe. Det er en basse af kapsav der tager det mål.


 

Kan ej heller huske mærket.. købte den billigt på 10-4 byggemarked for et par år siden.. men det kan da godt være, at 300 mm er til den brede side.. husker dog, at jeg har savet 250mm+ over på den..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis