Hvilken rundsavsklinge(r) til Fermacell og laminat

Skal til at købe en rundsav, som, udover træ, også skal bruges til at skære i fibergips/Fermacell samt til Berry alloc laminat gulv. Findes der en multiklinge som kan anvendes til både fibergips og laminat?

Skal også købe en kap geringssav, som skal bruges til laminatgulvet, hvilken klinge hertil?


Og nok så vigtigt; hvor køber jeg til en gunstig pris, uden at få købt noget crap?


På forhånd mange tak for hjælpen..


mvh

Henning


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er hverken fibergips eller laminatgulv særligt krævende. Begge dele vil sagtens kunne saves med en billig klinge. Generelt jo flere tænder jo finere snit. Gipsen vil hurtigt sløve klingen. Ikke at du så ikke kan bruge den til gipsen men mærk klingen så den bliver forbeholdt til at skære gips og så brug en anden til laminat m.m. 

Som sagt købt et par billige klinger og køb en dyrere den dag du måske skal skære en bordplade eller lign.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Enig med Kermit.
Køb en billig fin tandet klinge til "svine arbejdet" og brug så nogle flere penge på en ordenlig klinge til det flotte stykke træ.
Jeg har gode erfaringer med CMT klinger til de gode snit... de er ikke billige, men de holder længe, og bliver ikke så let sløve, hvis de ellers bliver passet på.
En ren klinge skærer flottere end en beskidt...  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg brugte den medfølgende 48-tandede klinge på min festool dyksav til fibergips - det fungerede, men den var ødelagt bagefter. Nu er den nyslebet, og skal aldrig se fibergips igen. Til fibergips har jeg købt en 24-tandet CMT allround klinge - det er ikke så vigtigt om snittet bliver pænt, der skal jo alligevel spartles ad libitum.

Laminat kræver så fin en klinge, du kan komme i nærheden af. Så mange tænder som muligt. Og så SKAL klingen være skarp - en sløv klinge laver brændmærker og flosser kanten mere.


Laver alt selv - koste hvad det vil!
Jeg har lige gjort mig en erfaring, som jeg vil dele til ære for dem, der finder denne tråd via google.

Min 24-tandede CMT-klinge var godt slidt efter at have skåret gips til et 10 kvm værelse, men jeg maste bare på. Nu er jeg ved at bygge en hel 1. sal på over 100 kvm, og det begyndte at lugte brændt efter hvert snit.

Tilfældigvis så jeg en let brugt Frezite DIA klinge på dba, og så slog jeg til. Nu føles det som at save i flødeskum!

Så selvom diamant-klingerne er dyre, så ville jeg hellere købe fx CMT's 4- eller 10-tandede DIA-klinge, end at slås med en allround-klinge, der slides op på ingen tid. Forskellen er vitterligt som nat og dag.

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Fedt med en tilbagemelding om erfaringer fra den virkelige verden. God arbejdslyst.
Jeg har lige lagt nyt gulv på vores 1. sal. Det blev et af Logoclics gulve. Jeg startede ud med bare at bruge den klinge som sad i saven ...
Der gik ikke lang tid før der "duftede brunt og brændt". I galop gik det til min lokale værktøjspusher, hvor jeg fik anbefalet en klinge til laminat.  Det lød jo ret tilforladeligt.  Det blev desværre en skuffelse. Logocloc'en "åd" klingen i løbet af ret få snit, og den nu velkendte duft af brændt laminat bredte sig i huset. Jeg søgte på CMT og fandt i deres 236 serie en klinge som passede til min sav.
Der var en verden til forskel. Den skærer let gennem Logoclic'en, og saven lyder ikke nær så belastet som med de andre klinger. Den klinge klarede resten af savearbejdet på 1. sal i fin stil.
Købet af den klinge gav ret kontante lommesmerter, men for mig var den/er den alle pengene værd.

Der findes selvfølgelig andre gode mærker på markedet, og jeg skal ikke være fortaler for at CMT er "det bedste". Jeg har bare gode erfaringer med dem.

Hilsen
Jørgen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også