Ben byttet på kraftstik

Jeg har lige sat stikket i til et komfur.

Der gik ikke mange sekunder, så lugtede det brændt og HFi'en gik.

Checkede stikket i vægen, og sør'me om ikke der var byttet rundt på nul og L1, så der har været 400V på L2 og L3.

Boligselskabet siger nu at det ikke er deres problem, for det har jo virket for den tidligere lejer.

Mit spørgsmål er: Er den faste installation lovlig, når der er byttet rundt på nul og en fase?


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Producenten foreskriver jo hvilke ben der er til hvad. Hvis der byttes rundt overholdes producentens foreskrifter ikke og er dermed ulovligt.

I forhold til boligforeninges svar så kunne der jo også være en gul/grøn ledning anvendt til ex. mellemledning. Det vil virke, men der er det ikke pludaeligt blevet lovligt af.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Når du måler mellem 2 faser, skal der være ca. 400 V, så spændingen mellen L2 og L3 er rigtig.

En 400 V installation, hvor der er byttet rundt på fase og nul, er ikke i orden uanset at tidlige lejer ikke har haft problemer, så jeg er ret sikker på at boligforeningen er ansvarlig.


Søren O

Jeg måler dette:

nul - L1: 230V

nul - L2: 400V

nul - L3: 400V


L1 - L2: 230V

L1 - L3: 230V


L2 - L3: 400V


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Er det en ældre installation, så kan nulleder godt være sort, og en af faserne blå / mørkeblå. Der er faktisk ikke krav om at den blå kun må bruges til nul. 

Hvis du kigger ind hvor stik skal sættes i står der et N til den ene side, ligeledes inde i stikprop når den er adskilt. 

Jeg tvivler nu på at boligforening kan gøres ansvarlig, selv om det er ulovlig. Man siger normalt at det er den "der trykket på knappen" der er ansvarlig. Det er ingen kunst at være bagklog, men det er normalt at dem der kommer og tilslutter hvidevarer måler inden for at være på den sikre side.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Selvfølgelig skulle jeg have målt inden røgen slap ud ;-)

Det er der, hvor der står N på stikkontakt og på stikprop, at der er fase.

..og nul, der hvor der står L1.

(Farverne i stikket passede i øvrigt med N/L1/J/L2/L3 - det checkede jeg inden tilslutning - så jeg var ikke spor mistænksom)


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce

Jeg har selv kommet til at give en opvaskemaskine to faser, det er bare sur r..

Nu bliver der målt HVER gang.

Mvh.

Mikkel

Farverne i stikket passede i øvrigt med N/L1/J/L2/L3 - det checkede jeg inden tilslutning - så jeg var ikke spor mistænksom.

Du burde heller ikke have grund til at være mistænksom, så en eller anden har forbundet stikkontakten forkert. Desværre har jeg oplevet, at der blev forbundet forkert. Det ville have været rart med et billede af forbindelserne i stikkontakten, som måske kunne belyse fejlen lidt bedre.


fase

Jeps, men at skille stikkontakten ad ligger uden for min autorisation 😎


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Du behøver heller ikke at skille stikkontakten ad, men bare skrue dækslet af. Det er de to skruer over og under afbryderkneblen. I forhold til, hvad der eller bliver lavet af LDS installationer, er din "forbrydelse" absolut i bagatelklassen.

Og nej din stikkontakt er ikke monteret korrekt, så måske skulle boligselskabet få monteret stikkontakten korrekt. Hvis du ikke havde monteret stikket selv, og dermed have pådraget dig ansvaret for korrekt montage, ville den installatør, som havde foretaget tilslutningen, have været erstatningansvarlig.


fase

😂ja det er set værrer.

Jeg kan / må alligevel ikke gøre noget ved det der er bag ved, så lige nu er jeg tilfreds med at kunne måle i stikket.

Jeg har fået svar fra Sikkerhedsstyrelsen: Installationen er ikke lovlig. Materiellet skal monteres efter fabrikantens henvisning. 

Så må vi se hvad der mere sker...


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis