Muret søjle

Jeg skal lave to muresøjler for enden af vores alle'.

Jeg afslutter fundamentet i lecablokke så jeg murere op på dem. Vil i anbefale at ligge murpap under den første række sten, når nu det ikke er et hus?

Der kommer jo ikke nogle bindere i, så jeg tænker lidt at hvis man mure op på murpap, så står søjlen jo løst, og kan måske vælte i kraftig vind?

Noget i denne stil ca. 60x60 cm 

Jeg skal lave to muresøjler for enden af vores... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal bruges ca. 1 kg pr. mursten Den mindste big bag man kan købe er vel 250 Liter Og det vejer så over 400 kg. Og selv om der også skal købes cement tror jeg det er det billigste. Nu er det jo ikke en hurtig mureproces, så jeg vil anbefale basis eller endnu bedre mester  cement. Det har den længste holdetid i baljen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal jo så bruge 300 kg ca. Men køb da bare 10 poser bakkemørtel og en pose mester cement. Jeg mener jeg brugte en kort dag ca 6 timer i alt på at mure en søjle. Det tager lang tid og mure dem 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ev elmand og Fiahgt

Hvis jeg køber 12 poser af dem jeg linkede til bliver det kun 600 kr.

Er det et problem at det er blandet i forvejen, siden i begge vil købe mørtel og cement hver for sig?

Det kommer nok til at tage lang tid for mig da jeg aldrig har muret før, men det skal heldigvis filtses bagefter

Nej det er bare vanen når man selv har muret en del. Du sagtens bruge dem der du skal ikke blande mere end to ad gangen. Og du skal tage dig tiden til at lave det pænt hellere sætte en tre gange end og springe hurtigt videre man fortryder det bare.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt

Super Jeg tænker det for en amatør (det skal lige siges at jeg er tømrer og bygningskonstruktør og har bygget mit eget hus, dog med hjælp til murearbejdet ville være nemmere at håndtere med de poser der var blandet.

Tak for hjælpen

Hvis det skal filtses skal man så bare skrabe mørtlen glat af med murstenen og ikke kradse fugen, og skal man vaske med noget bagefter eller er den bare klar til at filtse?

Annonce

Jeg har bare skrabet. Men fugerne skal være helt fyldt


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej igen.

Angående sokkelpuds, skal det så være et 20mm tykt lag, eller må man nøjes med 10mm?

Jeg regner med at sætte lecablokken 20mm fra forkant mursten, lave noget berapning og så lave 10mm sokkelpuds, afsluttet med en skrå top. Så stikker murstenene 10mm ud over sokkelpudset.

Er det ok, og kan jeg bruge opmuringsmørtel til at lave sokkelpuds?

Du kan godt pudse 10 mm på, og afslutte med lidt skrå kant. Normalt bruger man sand og cement til sokkelpuds. Men jeg synes det er meget nemmere at pudse med hvis man blander  lidt mørtel i også. 

Du kan jo lave sokkelpuds på flere måder. Glatpudset med dit pudesbræt, Eller bagefter afdække murstene godt, og så have en tynd vælling af samme blanding og kaste det på med kalkkost. Så får du en meget nupret overflade. Derefter kan du bruge en tildannet stykke træ som pudsebræt til at lave afslutning øverst. Den skal du glatte/ danne det skrå stykke ud + ca. 3 cm ned på sokkel. 

Sådan er min sokkel lavet på et hus fra 1916. ( hele sokkel er så ca. 3 cm uden for mur) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi gerne have det glat. Er det dumt at lave udkast, eller skal man bare pudse op af en omgang? Når jeg nu selv kan vælge giver det vil god mening at færdig sokkel puds er trukket 10mm tilbage for mindre vandbelastning?

Hvor meget mørtel vil du blande i?

Det var også bare et forslag til anden oerflade. Jeg ville nok nøjes med 10 % 

Du kan godt dække muren af og så kaste pudslaget på. Men når der kun er plads til 10 mm ville jeg nok pudse det med det samme (altså når det har sat sig lidt) . 

Det er nemlig vigtigt at få pudslaget til at hænge i alle porer i leca blokke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis