Muret søjle

malyho
malyho
Postnr: 7323
malyho malyho
Fiahgt

Super Jeg tænker det for en amatør (det skal lige siges at jeg er tømrer og bygningskonstruktør og har bygget mit eget hus, dog med hjælp til murearbejdet ville være nemmere at håndtere med de poser der var blandet.

Tak for hjælpen

Hvis det skal filtses skal man så bare skrabe mørtlen glat af med murstenen og ikke kradse fugen, og skal man vaske med noget bagefter eller er den bare klar til at filtse?

Fiahgt
Fiahgt
Postnr: 9240
Fiahgt Fiahgt

Jeg har bare skrabet. Men fugerne skal være helt fyldt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

malyho
malyho
malyho malyho

Hej igen.

Angående sokkelpuds, skal det så være et 20mm tykt lag, eller må man nøjes med 10mm?

Jeg regner med at sætte lecablokken 20mm fra forkant mursten, lave noget berapning og så lave 10mm sokkelpuds, afsluttet med en skrå top. Så stikker murstenene 10mm ud over sokkelpudset.

Er det ok, og kan jeg bruge opmuringsmørtel til at lave sokkelpuds?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du kan godt pudse 10 mm på, og afslutte med lidt skrå kant. Normalt bruger man sand og cement til sokkelpuds. Men jeg synes det er meget nemmere at pudse med hvis man blander  lidt mørtel i også. 

Du kan jo lave sokkelpuds på flere måder. Glatpudset med dit pudesbræt, Eller bagefter afdække murstene godt, og så have en tynd vælling af samme blanding og kaste det på med kalkkost. Så får du en meget nupret overflade. Derefter kan du bruge en tildannet stykke træ som pudsebræt til at lave afslutning øverst. Den skal du glatte/ danne det skrå stykke ud + ca. 3 cm ned på sokkel. 

Sådan er min sokkel lavet på et hus fra 1916. ( hele sokkel er så ca. 3 cm uden for mur) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
malyho
malyho
malyho malyho

Vi gerne have det glat. Er det dumt at lave udkast, eller skal man bare pudse op af en omgang? Når jeg nu selv kan vælge giver det vil god mening at færdig sokkel puds er trukket 10mm tilbage for mindre vandbelastning?

Hvor meget mørtel vil du blande i?

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Det var også bare et forslag til anden oerflade. Jeg ville nok nøjes med 10 % 

Du kan godt dække muren af og så kaste pudslaget på. Men når der kun er plads til 10 mm ville jeg nok pudse det med det samme (altså når det har sat sig lidt) . 

Det er nemlig vigtigt at få pudslaget til at hænge i alle porer i leca blokke. 

m.v.h. Erik
malyho
malyho
malyho malyho

Okay. 

Hvad med denne fremgangsmåde.

Mure lecablokke så de er 20mm længere inde end forkant mursten.

Laver udkast nogle dage efter.

Mure mine søjler.

Laver færdig sokkelpuds, i år hvis vi ikke kommer for tæt på vinter.

Når det er så lille en sokkel, er det vel nemmere bare at købe en pose sokkel puds?

https://www.bauhaus.dk/skalflex-cem...0-400.html

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Nå ok jeg troede at søjler var færdige, og bare manglede sokkelpuds. Jeg tror skam ikke der er noget i vejen  med tykkelsen. Det er bare ikke nemt at lave både udkast og pudse dagen efter på 10 mm tykkelse.

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Sokkelpuds
    Lav-Hus
  2. antal poser cement?
    Lav-Hus
  3. Skal pudse fyrrum muret op i lecasten
    Om Lav-det-selv
  4. Sokkelpuds
    Lav-Hus
  5. Sokkelpuds skur