Muret søjle

malyho
malyho
Postnr: 7323
malyho malyho
Fiahgt

Super Jeg tænker det for en amatør (det skal lige siges at jeg er tømrer og bygningskonstruktør og har bygget mit eget hus, dog med hjælp til murearbejdet ville være nemmere at håndtere med de poser der var blandet.

Tak for hjælpen

Hvis det skal filtses skal man så bare skrabe mørtlen glat af med murstenen og ikke kradse fugen, og skal man vaske med noget bagefter eller er den bare klar til at filtse?

Fiahgt
Fiahgt
Postnr: 9240
Fiahgt Fiahgt

Jeg har bare skrabet. Men fugerne skal være helt fyldt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

malyho
malyho
malyho malyho

Hej igen.

Angående sokkelpuds, skal det så være et 20mm tykt lag, eller må man nøjes med 10mm?

Jeg regner med at sætte lecablokken 20mm fra forkant mursten, lave noget berapning og så lave 10mm sokkelpuds, afsluttet med en skrå top. Så stikker murstenene 10mm ud over sokkelpudset.

Er det ok, og kan jeg bruge opmuringsmørtel til at lave sokkelpuds?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du kan godt pudse 10 mm på, og afslutte med lidt skrå kant. Normalt bruger man sand og cement til sokkelpuds. Men jeg synes det er meget nemmere at pudse med hvis man blander  lidt mørtel i også. 

Du kan jo lave sokkelpuds på flere måder. Glatpudset med dit pudesbræt, Eller bagefter afdække murstene godt, og så have en tynd vælling af samme blanding og kaste det på med kalkkost. Så får du en meget nupret overflade. Derefter kan du bruge en tildannet stykke træ som pudsebræt til at lave afslutning øverst. Den skal du glatte/ danne det skrå stykke ud + ca. 3 cm ned på sokkel. 

Sådan er min sokkel lavet på et hus fra 1916. ( hele sokkel er så ca. 3 cm uden for mur) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
malyho
malyho
malyho malyho