Ny gulvkonstruktion med gulvvarme

Jeg skal renovere et gulv (ca. 70m2), som i dag ligger på strøer, som er klodset op på et betonlag. Konstruktionen er fra '64. Der er ~15cm fra overkant af beton til overkant af gulv.

Jeg vil gerne have den bedst mulige isolering, men jeg vil også meget gerne være fri for at fjerne betonlaget og grave ud - det er alt for dyrt og tidskrævende, og vil formentlig også kræve understøbning af indre vægge, da jeg er ret sikker på de er bygget ovenpå klaplaget. Jeg påtænker derfor at lave følgende løsning:

- Beton'en afrettes med sand

- Herpå 10cm Kingspan TF70 trykfast isolering (lambda-værdi 0,022, svarende til ~18cm almindelig EPS)

- Herpå Dampspærre samt gulvpap.

- Herpå 22mm spånplade med spor til gulvvarme (Novopan Klimagulv)

- Herpå Alu-varmefordelingsplader, pex-slanger samt gulvpap

- Herpå 12mm gulvspånplade som fastskrues (nødvendig for at sikre tilstrækkelig stivhed og undgå deformationer langs randzoner, ifølge Novopan)

- Herpå gulvpap

- Til sidst 14mm lamelplank svømmende klikgulv

Novopans tekniske supporter anbefalede at placere 12mm spånpladen ovenpå klimapladerne, da dette gav det bedste underlag for trægulvet, men jeg overvejer at bytte rundt således at klimapladen ligger øverst. Så er der ingen risiko for at komme til at skrue i en varmeslange, og det vil også gøre at fremløbstemperaturen kan sænkes ca. 3 grader.

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med lignende konstruktioner?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Inden du vælger Kingspan, ville jeg bede om en referenceinstallation i Danmark.

Lambdaværdi  svarende til 18cm. almindelig EPS isolering og gulvvarme - glem det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Trykstyrken på isoleringen er for lav - Novopan har tidligere anbefalet løsninger hvor der blev anvendt EPS med trykstyrke 150 - i dag er normen 250 - den isolering du linker til har 140 kpa - og jeg tvivler også på at de er så meget bedre til at lave eps end de "kendte" mærker. 

Jeg har selv lavet klimagulv, først og fremmest skal du afrette med noget der ikke kan flytte sig efter udlægning (flydespartel). Derudover skal du have hel del mere isolering under gulvet end du regner med - hvis du kun fylder 10cm i kommer du til at fyre for fuglene og regnormene rundt langs med din sokkel.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Kingspan TF70 er ikke EPS isolering, det er PIR-isolering. En lambdaværdi på 0.022 er helt almindelig for PIR-isolering, og det har været brugt i mange år, også i Danmark. Jeg ser ikke umiddelbart grund til at tvivle på den deklarerede lambdaværdi. 

Vedrørende trykstyrken, så havde jeg selv de samme bekymringer, så jeg ringede til Novopans tekniske supporter. Han forklarede, at trykstyrke 250 er nødvendig hvis man lægger 30cm isolering. Hvis der kun lægges 10cm, så skulle trykstyrke 140 være tilstrækkelig når der også tilføjes en 12mm spånplade. 

Vedrørende sand vs. flydespartel, så kan man ifølge eksempelvis Sundolitt lave en tilsvarende konstruktion med isoleringsplader direkte ovenpå et "Plant, stabilt og bæredygtigt sandlag" uden beton overhovedet, dvs. direkte på jord, se eksempelvis http://www.sundolittguiden.dk/rs/16/uden-beton/ . Et tyndt sandlag på beton har endnu mindre mulighed for at flytte sig, men du har måske dårlige erfaringer med sådan en konstruktion?

Må man godt gøre dette ift. BR? Skal man ikke lave en afvejning af en fuldstændig udgravning?

Jeg skal selv lave sådan en isolering og søger desperat efter den bedste (og billigste) løsning, men vil samtidig gerne sørge for det er efter reglerne.

Må man godt "underisolere" men anvende Kingspan 100mm ved renovering, når man fx. etablerer vandbåren primær varmekilde i en Novapan spånkonstruktion med fx. fibergips over for stabilitet ved fliser?

@selvhyggeren

Jo, man kan lave en afvejning! Regnestykket er levetid x besparelse/investering

Levetiden på efterisolering af bygningsdele er 40 år.

Besparelsen er den mængde energi, som spares over de 40 år i kroner.

Investeringen er det som energiforbedringen koster i kroner. Dog er det kun de direkte omkostninger, som skal regnes med! Dvs. I dit tilfælde så er det: fjerne beton, udgravning samt isolering samt gulv. Gulvvarmen er ikke en energiforbedring. 

Hvis tallet er større en 1.33 er det rentabelt. 

Bygningsreglementet giver altså mulighed for at fravige krav til isolering - dog kræver det, at du kan dokumenterer det!


Når dette er sagt, så er der ingen tvivl om, at 180 mm isolering og gulvvarme vil fungere fint - dette er veldokumenteret i tusindevis af huse. Tilbage i 90’er var kravet til isolering af terrændæk en u værdi på 0,30 - hvilket vel svare til 100 mm isolering. Omend jeg af klodens ve og vil vil anbefale at der isoleres efter tidens standarder.


/K

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

@KSC - TAK!

Endelig et sted med noget kyndig vejledning😊.

Ændrer det sig, hvis jeg beholder radiatorer som primær varmekilde. Skifter gulvet og isolerer fra nuværende betondæk og op, men så lægger en el-gulvvarme i toppen til komfortvarme? 


Eller er reglerne de samme?

Altså bygningsreglementet skelner ikke mellem, hvad du kalder komfortvarme og primær varmekilde - det er den energi, som bliver tilført huset der tæller.


Min personlige mening er, at du du vil få en endnu dårligere løsning ved at lave elgulvvarme! Jeg vil tilstræbe minimum 300 mm eps isolering med gulvvarme istøbt i et betondæk - især hvis du vil have klikker.



/K

Og hvad er din holdning til at bruge fx. 200mm Kingspan isolering i stedet og spare noget gravearbejde?

Det kommer helt an på om du vil støbe betondæk, hvis ja så vil jeg ikke tøve! Men økonomisk så tror det er billige at grave ud til 300 mm isolering end at betale tre fire gange så meget for isolering.

Hvis du vil ligge let gulv direkte på isoleringen, så er min holdning at der kun må ligges trægulv. - om K3 er trykfast nok til dette har jeg ingen erfaring med.

Med hvilke opbygning er det du påtænker? 


/K

Jeg ville lægge det direkte på isolering med en 22mm spån under en fibergips for at få klinker. Det burde give en mindre udgravning når jeg ikke støber?

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også