Kommentarer til projekt: Hvordan renoverer jeg kældervæg?

Her samles kommentarer til projektet: Hvordan renoverer jeg kældervæg?

Kommentarer vises både her og på projektet.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For det første skal du ikke bruge projekt funktionen til den slags spørgsmål - dem skal du bare oprette i forummet. Projekter er til når du har lavet noget færdigt og vil vise det frem :-)


Men de der vægge ligner dem i min kælder ganske meget. Det store spørgsmål er her hvor meget fugt der er. Hvis der er fugt fra den omkringliggende jord (Altså når du ikke har dræn eller lignende) er mit råd normalt at bruge hydraulisk kalkmørtel som ikke indeholder cement. Den er langt mere diffusionsåben og kan derfor håndterer fugten - det er hvad teknologisk institut anbefaler til den slags vægge og hvad jeg har gjort i min egen kælder (murermester villa fra 1916).

Jeg har brugt NHL 3,5 mørtel fra nordisk nhl som kan købes i Stark. Fremgangsmåden er så at man laver et udkast i en tynd blanding af 3,5 grundingsmørtel (har lidt samme funktion som det du ville brugte fliseklæb til) og derefter pudser man op i 3,5 0-4mm mørtel. NHL har en vejledning til kældre på deres hjemmeside. Som afslutning af har jeg så valgt at male med slikatmaling (konkret maling fra Keim fordi de har et stort farve og produktudvalg). 

Du kan også godt lave det mit fliseklæb og KC mørtel som du skriver. Men hvis der er fugt vil mit bud være at det ikke holder mere end 5 år, fordi materialerne er for diffusionstætte også sker der nedbrydning pga. fugtophobning 

Hvis du vælger at bruge hydraulisk kalkmørtel så sørg for at få fat i en betonblander. Den slags mørtel skal nemlig helst blandes i 25-30 minutter før den opnår en rigtig god konsistens og det er pænt hårdt i hånden eller med piskeris. Heldigvis er kravende til blanding så lidt mindre så man må godt gøre det i en betonblander (der jo er noget billigere end en tvangsblander, der normalt skal bruges til specialmørtler) 


Ask

Tusind tak for det, jeg opretter den lige i forum i stedet for. Men lige et spørgsmål, hvad med at bruge fliseklæb og så en KC mørtel? Er fliseklæben for tæt?

Er du ikke snart færdig så vi kan høre og se dit resultat.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også