Literindhold.

Formelregning og alt sådan noget, er en by i Rusland for mig, så gider en eller anden hjælpe? 

Jeg har en brønd, der er  Ø 125 - hvor meget vand kan der så være, på en meter i højden?


Sniffer  
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Pi*D²/4*H

3,14*(1,25*1,25)/4*10=12,266L

1L=1dm³ 1dm=10cm


 

Aha, så er jeg vist alligevel ikke helt tabt bag af vognen, jeg kom også til 1226 liter. Tusind tak for et klart og tydeligt svar je_ns.

Steensen..: Fatter nada af dit skriv.


Sniffer  

Husk at regne i samme enheder, ellers bliver det noget rod. Lav vær med at blande dm og meter sammen. 

I et tilfælde som dette ville jeg bruge enheden m. Så er brønddiameteren 1,25 m og højden 1,0 m.

Steensens formel (den øverste linje i hans indlæg) er rigtig, men så gik det galt med enhederne.


Søren O
Annonce

Ja der er mange måder at regne på   

Jeg plejer at regne i mm, og regnede det således ud.

 625*625*3,14*1000/1000000=1226,5625 liter


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg "nøjes" gerne med je_ns første svar - det forstod jeg.


Sniffer  

Hvis det skal være nemt at huske i mit hoved, regner jeg altid i dm., også når jeg skal finde ud af hvor meget beton der går til en sokkel f.eks. 

Det er fordi 10 cm er 1 dm Og det bliver netop 1 Liter når man har 10 cm x 10 cm x10 cm Eller i dm 1 x 1 x 1 = 1 liter

Så for at få areal på brøndens bund skal du jo have radius i 2. potens x phi  og så gange det med højde Det er så r x r x phi x h I dette tilfælde når alle mål er omskrevet til dm

det er så 6,25 x 6,25 x 3,14 x 10 = 1226,56 liter

Det er nogenlunde det samme som Steensen blot at han starter med diameter i 2. potens for derefter at dividere med 2 ( da radius er det 1/2 af diameter). Men da diameter optræder 2 gange i regnestykket skal der divideres med 2 x 2 = 4 Jeg har set det mange gange før, men har ikke rigtig forstået hvorfor det skal gøres så indviklet.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis