Batteridrevet slagboremaskine

Jeg har en sjælden gang brug for at slagbore og min gamle boremaskine er ikke meget værd efterhånden. Jeg overvejer derfor en batteridrevet en som skal kunne slagbore og tænker at det må være en voldsom belastning for batteriet? Jeg kunne købe en 220 volt til slagbor og en batteridrevet til alt det andet, men vil gerne nøjes med een. Er det en god løsning med en batteridrevet til det hele?

Peter


Vh.

Peter

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har en Makita akku, med slag, det har ikke mærkbart mere batteriforbrug at bruge slagfunktionen, og har også rimelig effektiv slagfunktion, men jo samme begrænsning som en 230 volts slagboremaskine. Så skal der bores i hård beton og lignende, er det en borehammer der skal til.

På arbejde har vi nogle Makita akku borehamre, de har også fin batteri tid.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej.

Den lokale xl-byg solgte ud af boremaskiner . deriblandt bosch uneco maxx det er en rigtig hammerbore til sds quick bor som ikke passer til andet . Den blev aldrig nogen succes så jeg fik en for 3ookr uden batteri som den passer med den alm bosch jeg havde i forvejen. Den bore fint igennem en betonflise og i væggene i betonbyggeri. Og  den bruger ikke meget strøm. Den kræver specielle bor og det var nok derfor den aldrig blev en sællert. Men til den pris er det fedt at ha en rigtig borehammer på batteri.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej

Tak for svar.

Det overstiger nok mit behov, men tak for info. For mig er det nok nærmest nok noget med at når jeg borer så er der pludseligt et sted der kræver slag og så er det rart at ha' det i samme batterimaskine. Skal det gå hårdt for sig så har vi en teknisk afdeling på min arbejdsplads hvor jeg kan låne hvad jeg har brug for.



Vh.

Peter

sådan en makita hvor meget moment skal man gå efter i den, der er modeller op til 95nm og deres topmodel har 105 nm 

Annonce

Jeg har en med 54nm, og en på 95nm (som jeg liger husker)

Den på 54nm er ikke nær så stor og tung, og er den jeg bruger mest.

Men til store skruer er den med 95nm at foretrække, da den jo har flere kræfter.

(men bruger nu mest min akku slagnøgle til store skruer, den banker 230nm)

Så medmindre du skruer mange store skruer på over 5mm og over ca 60 mm lange, synes jeg den mindste maskine er det bedste valg.

Og vælg en med kulfri motor...

Arbejder du meget i træ har Makita en model der køre op til 2000 o/m

http://www.makita.dk/tool/42402/DHP484Z.html


Vi prøver igen, i morgen --

Den ser nydelig ud den model.

disse makita findes også i 2 og 3 gear modelle, hvad giver det ekstra da omdrejningerne er stortset de samme men blot fordelt ud på 3 gear

batterier disse findes i 2/3/4/5/6 ah, til gds hvad anbefales der til den alm forbruger, ville mene 3ah er minimum .

Håber spørger af denne tråd også kan bruge mine spørgsmål 

Alle svar/info er velkomne og det var netop den type maskine jeg havde i tankerne. Jeg har ikke fået handlet endnu på grund af ferie forberedelser.


Vh.

Peter

Med 3 gear kan du vælge mere moment.

Til hjemmebrug hvor man ikke skal bruge maskinen på daglig basis, er det mindste batteri at foretrække, da maskinen bliver lettere og mindre klodset, du skal dog have 2 af dem, da der altid er et friskt batteri i laderen.

Hvis du arbejder mange timer om dagen med din skruemaskine, kan en større batteripakke være god, med mindre du ofte skal stå med maskinen i belastende positioner, så ville du ønske at vægten var lavere. 

Men til mureren el. lignende som skal stå med piskeris i baljen er det største batteri at foretrække, da det er en strømkrævende opgave, samt at man kan holde maskinen med begge hænder, så vægten betyder ikke så meget her.


Elektronikteknikeren

Den skal kun bruges lejlighedsvist så jeg kan nok klare mig med to af de mindste.


Vh.

Peter

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis