2 eller 3 lag EPS isolering?

Hej LDS'ere

Jeg skal bestille isolering til mit terrændæk hvor jeg skal bruge en Climate EPS C80 fra sundolitt Sundolitt. Jeg har læst nogle steder at der står at EPS / Polystyren Isolering kan ligges i "op til 2 lag" men jeg vil egentlig gerne ligge det i 3 lag, da jeg så nemmere kan få det til at gå op med min opbygning. Jeg laver formentlig en opbygning med 100mm+200mm+100mm... Kender i til nogle "regler" om at man skal holde sig til 2 forskudte lag med EPS? Jeg tænker det i princippet burde være bedre at lave 3 forskudte lag, men måske er det en ulempe også? Udover at man selvfølgelig skal bruge mere tid på at ligge 3 lag fremfor 2.

Vh Tim


eliteMario
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spørg producenten ang. det specifikke produkt.

Umiddelbart har jeg svært ved at se hvad problemet skulle være.


Elektronikteknikeren

Jeg ville også spørge leverandøren, men de sidder ikke ved telefonen lørdag aften  

Jeg laver opbygning med 100mm + 250mm og så 50mm  i toppen. I de tyndelag kan jeg ligge isolerede pex rør-i-rør til varmt brugsvand, samt føre gulvarmen  ud til de forskellige rum... Det tror jeg bliver godt sådan... I sig selv ville 100+250mm være fint, så de 50mm i toppen skader nok ikke ligefrem. Tak for svar... 

Ift. kloakrør, er det så blot et par mm rundt om eller hvad? Jeg tænkte egentlig at der skulle skum ned så der ingen luft ville være omkring rørerne?

Måske skulle jeg få lidt EPS  kugler til at trille ned omkring?


eliteMario

Hej,

Grunden til at isoleringen ikke må trykke på rør er, at der er risiko for deformation når du støber. Hvis du vil fylde luften ud mellem rør og isolering med kugler, så husk at fylde toppen med skum! Ellers flyder kuglerne over på betonen.

De 50 mm øverst er ikke tilstrækkeligt, hvis du isolere dine rør - et 20 mm pex rør i rør isoleret fylder 70 mm. Normalt bruger man 2x200 mm og skærer ud efterfølgende til rør.

Husk at trække det kolde brugsvand i sandet under isoleringen.


/K

Hej KSC,

Jeg har 15mm pex i 25mm rør til alle tappesteder. Der er detil 9mm isolering, = 43 mm, så jeg tænker det går fint nok? Ellers skærer jeg rørene ned i den 250mm isolering og ligger så de 50mm ovenpå. Opbygningen med 100+250mm er for at det passer med min sokkel der hvor jeg har vinduer til gulv (hvilket er samtlige vinduer)... Hvis jeg bare kunne ha fået en isolering på 300mm ville det passe perfekt med 100+300mm...

jeg er i gang med at ligge det kolde vand i sandt pt

Hvis jeg fylder toppen med skum vile denne så ikke fiksere røret så det alligevel bliver modtagelig for deformationer?



eliteMario
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis