5-bladet, eller 3-bladet propel til motorsejler?

Halløj LDS

Jeg har skiftet min Solus 24 ud med en Finnsailer 35. I Finnsaileren ligger der en Ford Diesel 2711e motor på 4,2 L, 4 cylindre og med 80 HK. Den tidligere ejer har monteret en 5-bladet propel på båden (den sidder på nu). Jeg tror nok skruen stammer fra en gammel chalup, som han tidligere ejede. Den originale 3-bladede propel fulgte med. Nu er spørgsmålet så - hvad er bedst? Hvilke fordele giver den 5-bladede, og hvilke ulemper? Og hvordan er det med det samme for en 3-bladet. Tænker lidt, at hvis 5-bladet var det bedste valg, mon så ikke Finnsailer værftet dengang havde monteret sådan én? Vil være taknemmelig for svar fra jer derude. God sommer herfra   


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har skruerne samme stigning?

Kender ikke så meget til din bådtype, men på påhængsmotorer bruger man 4-5 bladede propeller, for at få mere greb.

Men måske bedre til at bakke ?

Du kunne jo prøve at kontakte Korsør propelfabrik, og høre om hvad de anbefaler. http://www.propeller.dk/

Hvad siger tidligere ejer?

De store handelsskibe bruger jo også propeller med flere end 3 blade, så de må jo være mere effektive, eller brændstof besparende, men jo nok ikke direkte sammenlignelig.


Vi prøver igen, i morgen --

For det meste i de store skibes verden, er der flere blade for at få mere effekt af sat i vandet, på samme/mindre diameter skrue.

Det sagt, så kommer det selvf. an på stigningen på skruen, og så kommer det an på virkningsgraden af de to propellere, hvilken der er bedst.

Den ene er måske bedre ved lave omdrejninger og lav fart, hvor den anden er bedre til høje omdrejninger og høj fart, eller en syttende kombination af omdrejninger og hasighed.

Bottom line, du kan ikke "bare" sige 5 vs 3, da der er flere faktorer inde over, så som skrue støj, rotations hastighed, stigning, pitch mulighed, virkningsgrad, propeller kurve vs. din motors effekt/moment kurve.


 

jeg ville prøve en sæson med den propel der sidder på, og så prøve næste sæson med den anden, så kan du selv vurdere hvad der fungerer bedst 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis