Plankegulv på gulvvarme i beton - hvordan?

Hej,

Jeg er i gang med at renovere et gammelt landsted, som har fået den helt store tur med udgravning, ny isolering og betongulv med indstøbt gulvvarme. Jeg skal have plankegulv (280x28mm) og min tømrer ville egentlig lægge det på strøer ovenpå betongulvet. Da min VVS hørte om det i dag så han helt underlig ud - det ville ikke fungere mente han. Varmen ville slet slet ikke blive fordelt ordentligt. Han mente at det skulle fuldlimes.

Er jævnt tidspresset, tømreren skulle egentlig i gang i morgen! Så:

1) Jeg fortsætter med strøer på betongulv. Det var planen at de bliver lave, omkring 25mm, så det er ikke meget luft der står imellem.

2) Gulvet SKAL fuldlimes. Vil jeg virkelig gerne undgå.

3) Vi udlægger et svømmende lag 22mm gulvspånplade over det hele og lægger gulvet derpå.

4)???

Alle input er velkomne!

Vh Esben

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Det korte svar er, at din VVS’er har ret! Det er ikke en optimal løsning, at gulvarmen ligger i betonen, hvis gulvet er på strøer. Konsekvensen her af vil være et uforholdsvis højt varmeforbrug, da fremløbstemperaturen skal være noget over rumtemperatur.

Jeg vil personligt ikke råde dig til, hverken opstrøning eller at ligge spånplader ud. Den optimale løsning synes jer er, at lave let gulvvarme - altså strøer, gulvpånplader og varmefordelingsplader - men det har du formodentlig ikke mulighed for nu.

Det bedste alternativ mener jeg er at fuldlime det eller skrue det direkte i betondækket. Dog skal du være opmærksom på, at fugtigheden ikke må overstige 85%, hvis du limer det! Hvis du skruer der skal du have en fugtspærre mellem beton og gulv.



/K

Ja, er jo nok godt klar over at VVS'eren har ret... jeg er måske også lidt ude efter HVOR stor betydning det. Og om nogen har konkrete erfaringer. 

Har her til morgen talt med en energikonsulent, han sagde selvfølgelig også at det ikke var optimalt med stillestående luft, men ville heller ikke afvise at det kunne fungere. Han var mere tilhænger af at lægge en 22mm gulvspånplade flydende og så plankerne direkte derpå.

Det er bedre at lægge gulvplader i tæt kontakt med betonlaget for at få bedst mulig varmeoverførelse, men konstruktionen er noget fikumdik.

Brug ikke gulvspånplade. Brug krydsfiner. Det er mere formstabilt i forbindelse med plankegulve, men samlingerne mellem plankerne er kritisk fordi træet arbejder sig over året med de skiftende gulvtemperaturer og luftfugtighed..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej igen,

Da gulvvarme var nyt og moderne lavede man det i kobberrør mellem strørerne. Jeg har aldrig hørt om gode erfaringer med dette setup. 

Problemet i det er, at luft er en elendig varmeleder - lambda værdi/specifik varmeledningsevne - ligesom isolering ). Det samme gælder træ. Det gælder om have så lidt materiale med så høj lambda værdi som muligt mellem varmekilde og rum. 

Så luft og træ vil reelt virke som isolering mellem rum og gulvvarmeslanger, hvilket vil medføre højere fremløbstemperatur og dermed højere varemeforbrug. Det helt store problem i dette er dog ikke varmeforbruget, men den temperatur som gulvet skal varmes op til på undersiden for at opvarme rummet. Trægulv må ikke varmes op til over 27˚C. Dette kan muligvis medføre problemer i en ældre egendom en kold vinter.

Ovenstående er et forsøg på at skisere de problemer i konstruktionen du skal have med i dine overvejelser, men det er absolut ikke sikkert, at du vil få problemer.

Jeg vil dog ikke tro, at varmefordelingen i gulvet vil volde problemer.


/K

Jeg er helt med på ulemperne ved dette setup, at luft er en rigtig god isolator osv. Sammenligningen med kobberrør mellem strøerne kan jeg til dels følge, men der er en stor forskel. Nemlig kontaktfladen mellem opvarmet legeme og luften. I mit tilfælde vil den være langt langt større, da hele betonfladen er opvarmet vs. kun overfladen på rør.

Efter at have talt med dels en energikonsulent, dels leverandøren af gulvet i dag har jeg valgt at fortsætte med strøer. Ingen af dem var specielt bekymrede. De var da enige om at det ikke var en optimal løsning, men også at der ikke ville blive problemer med at få varme nok op i rummet. Og at det ikke havde signifikant indflydelse på forbruget, da der er isoleret efter BR15 regler nedad. Desuden er der nye vinduer overalt og efterisoleret, så det er ikke sådan at det er pivutæt, selvom huset er fra 1837.

Annonce

Hej,

Min intention var ikke at sidestille den “gamle metode” med istøbe varmeslanger. Men fra et termodynamisk synspunkt er udfordringen den samme.

Vil meget gerne se billeder af det endelige resultat! Massive trægulve er efterhånden en sjældenhed hvilken træsort er det?


/K

Der er andre faktorer i spil end de termodynamiske.

1: Varmeslanger indstøbt i beton regnes som en tung konstruktion, som reagerer langsomt på ændringer i fremløbstemperaturen.

2: Plankegulve risikerer at delaminerer ved høje temperaturer. 27 grader anbefales kun på plankegulve op til 8" (20cm.) bredde.  Ved større bredder anbefale kun temperaturer op til 23 grader.

Et isoleret hus efter BR15, risikerer periodevis højere temperaturer ved eksempelvis solindfald eller pludselige temperaturstigninger ved forskellen i dag og nattemperaturer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau,

Ad 1) Det er irrelevant om varmen kommer fra let eller tung gulvvarme - ligeledes om temperatur ændringens hastighed. 

Ad 2) Jeg har aldrig, udelukker ikke at jeg tager fejl, set en producent og eller byg-erfa foreskrive gulvtemperatur på 23˚C.  Ved en bredde>200 mm. Send gerne noget teknisk dokumentation herom. 


Personligt har 300 mm bredde planker i 10 meters længde på let gulvvarme. Jeg er (fag)nørd og har temperatursensorer (pt100 logger data hver 10 minut)  på varmeslanger, varmefordelingsplader, og undersiden af gulvet. I kraftig blæsevejr om vinteren, såkan jeg ikke holde mig under 23˚C på undersiden af plankerne. Mit hus er 2015 - opdateret hvor det kunne lade sige gøre.




/K

Plankerne er som sagt 280x27mm og sorten er amerikansk pitch pine. Synes de lange knastfrie planker med meget tydelige åretegninger er super smukke!

Talte med leverandøren af gulvene og de havde altså heller ikke nogen retningslinier for at bredere træ ikke skulle kunne tåle så høje temperaturer? Tværtimod sagde han, at der som regel ikke var problemer med en så relativt blød træsort som pitch pine, det var mere de hårdere sorter der havde en tendens til at flække pga. varmepåvirkning.

Hej KSC:

Det er en kendsgerning at en tung gulvkonstruktion reagerer langsommere ved ændring af fremløbstemperaturen end en let konstruktion. Kombinationen tung gulvvarme og brede plankegulve er særdeles relevant.

Det er også en kendsgerning at risikoen for delaminering i træ stiger med temperaturen afhængig af sorten.

Hvad gulvproducenterne kalder plankegulve, viser sig ved nærme undersøgelser at vær max. 8". Enkelte leverandører af bredere gulve vil ikke give garanti med gulvvarme højere end 23 grader, fordi langtidserfaringerne med brede plankegulve og gulvvarme stadig er meget begrænset.

Pitch pine tilhører pinus slægten som har andre egenskaber end gran som tilhører pinales slægten der oftest bruges til brede plankegulve. Pinus er blødere end pinales som har større risiko for delaminering ved opvarmning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis