lavere spænding mellem fase og jord

hej, min bror har et problem med at hpfi relæet slår fra et par gange om dagen. Jeg var ude for at se om jeg kunne hjælpe ham, og fandt at der var lavere spænding mellem 3. Fase og jord. Først 50v og så 110v. Vi tog så en gruppe af gangen og fandt at problemet faktisk der også var 110v mellem fase og jord FØR sikringsrelæet. Så min umiddelbare tanke er en fejl mellem forsyning og hovedtavle. Men i mit hoved skulle hpfi relæet ikke slå når det sker. Der var stadig 230v mellem fase of nul på alle tre faser. Ud over det slog relæet fra da jeg målte igen mellem 1. fase og jord, og sikringen sprang også, måske bare en fejl i mit måleinstrumentet, men synes det var værd at nævne. Jeg er selv elektriker lærling, var der lige en erfaren elektriker der har et godt bud?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad måler du i mellem den pågældende fase og nul? Kunne der evt. Være en afbrudt mastesikring?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Når du nu har målt, at der er 400V mellem faserne, går jeg ud fra, at du også har målt, at der er 230V mellem faserne og nul. Det næste spørgsmål er: Er der etableret jordelektrode, og har du prøvet, om den kobler ud ved højst 30 mA? Når HFI relæet kobler ud et par gange om dagen, må der være en afledning til jord. Prøv at måle strømmen til jordelektroden. Dit voltmeter skal ikke kunne få en sikring til at sprænge, eller var det indstillet på strømmåling?

Hvor gammel er HFI relæet?


fase

En måling mellem faser og jord kan ikke bruges til noget , du skal måle til nul ...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Wezio skrev den 27-06-2018 08:28:08

Hvad måler du i mellem den pågældende fase og nul? Kunne der evt. Være en afbrudt mastesikring?