lavere spænding mellem fase og jord

hej, min bror har et problem med at hpfi relæet slår fra et par gange om dagen. Jeg var ude for at se om jeg kunne hjælpe ham, og fandt at der var lavere spænding mellem 3. Fase og jord. Først 50v og så 110v. Vi tog så en gruppe af gangen og fandt at problemet faktisk der også var 110v mellem fase og jord FØR sikringsrelæet. Så min umiddelbare tanke er en fejl mellem forsyning og hovedtavle. Men i mit hoved skulle hpfi relæet ikke slå når det sker. Der var stadig 230v mellem fase of nul på alle tre faser. Ud over det slog relæet fra da jeg målte igen mellem 1. fase og jord, og sikringen sprang også, måske bare en fejl i mit måleinstrumentet, men synes det var værd at nævne. Jeg er selv elektriker lærling, var der lige en erfaren elektriker der har et godt bud?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad måler du i mellem den pågældende fase og nul? Kunne der evt. Være en afbrudt mastesikring?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Når du nu har målt, at der er 400V mellem faserne, går jeg ud fra, at du også har målt, at der er 230V mellem faserne og nul. Det næste spørgsmål er: Er der etableret jordelektrode, og har du prøvet, om den kobler ud ved højst 30 mA? Når HFI relæet kobler ud et par gange om dagen, må der være en afledning til jord. Prøv at måle strømmen til jordelektroden. Dit voltmeter skal ikke kunne få en sikring til at sprænge, eller var det indstillet på strømmåling?

Hvor gammel er HFI relæet?


fase

En måling mellem faser og jord kan ikke bruges til noget , du skal måle til nul ...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Wezio skrev den 27-06-2018 08:28:08

Hvad måler du i mellem den pågældende fase og nul? Kunne der evt. Være en afbrudt mastesikring?

 Jeg målte 230v mellem alle faser og nul.

Annonce
Mads G skrev den 27-06-2018 09:26:56

Målte du 400V mellem alle faserne? Altså L1-L2, L1-L3, L2-L3?

 Jeg prøvede ikke at måle mellem faserne, kun mellem faser og nul og jord.

S. Fabrin skrev den 27-06-2018 10:02:17

Når du nu har målt, at der er 400V mellem faserne, går jeg ud fra, at du også har målt, at der er 230V mellem faserne og nul. Det næste spørgsmål er: Er der etableret jordelektrode, og har du prøvet, om den kobler ud ved højst 30 mA? Når HFI relæet kobler ud et par gange om dagen, må der være en afledning til jord. Prøv at måle strømmen til jordelektroden. Dit voltmeter skal ikke kunne få en sikring til at sprænge, eller var det indstillet på strømmåling?

Hvor gammel er HFI relæet?

 Jeg ved faktisk ikke om der er jordspyd, min bror tror ikke han har det, men man laver vel ikke TN systemer i normale huse? Det skal lige siges at det er en gammel gård han selv har renoveret, så måske? Jeg ved ikke hvor gammel HPFI'en er, men det er markeret "HPFI 30mA". Han flyttede ind for 13 år siden, og fik lavet helt ny installation, ved dog ikke om det er skiftet siden.

karl smart skrev den 27-06-2018 10:10:14

En måling mellem faser og jord kan ikke bruges til noget , du skal måle til nul ...........

 Der var som sagt 230v mellem alle tre faser og nul, at der kun var 110v til jord, synes jeg bare var værd at nævne. Siden at der et mindre potentiale mellen den fase og jord, kunne det være at de mødes et sted i installationen?

Det skal også lige siges at det ikke var et ordenligt voltmeter, det var to pinde med nogle LED'er der viste spænding på den ene. Så det kan faktisk slet ikke måle ampere...

Det instrument kan du ikke bruge til at lave de målinger, du skal bruge, med. Få fat i et rigtigt universalinstrument. Fase og jord forhåbentlig ikke installationen uden over en stor modstand  i MOhm størrelsen. 


fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis