Bjælkesko til tagkonstruktion i carport?

Hej.


Jeg er ved at planlægge en dobbeltcarport og dertil kommer en 90x300 limtræ hvorpå jeg havde tænkt at ligge 45x195 spærtræ for hver 40 cm. Spændet på spærtræet bliver 550 cm. Ovenpå kommer der kun tagpap. Men eftersom jeg får for lidt fri højde under limtræsbjælken er jeg nu i tankerne med at lade spærtræet blive monteret i bjælkesko på siden af limtræet. 


Mit spørgsmål er så bare om de er stærke nok til dette formål? Og i så fald- hvilke ska jeg bruge?


På forhånd tak... ☺️

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

550cm spænd for 45x195 Spærtræ lyder af meget. Har du tjekket maksimale spændevidder for denne dimension?

I så fald må du gerne linke til evt. En tabel. Jeg skal i gang med et lignende projekt, men mine 45x195 må spænde over 420cm med en C/C afstand på 40’cm. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er opslag fra en bekendt arkitekt og samtidig bekræftet af leverandøren af limtræsbjælken, så umiddelbart har jeg god tiltro til værdierne, men jeg har ikke selv set en tabel... :-)


Udfra side 20 og frem på denne vejledning vil jeg mene at værdierne passer meget godt, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

http://flexwood.dk/wp-content/uploads/2012/03/Flexwood-beregningstabel.pdf


Hej,

En udsømmet 45x96 bjælkesko kan vel bære 5-6 kN i lodret belastning, så det kan fint holde.

Jeg vil mene den korrekte dimension er en 45x245 - 400 mm c/c. 45x195 vil have lidt mere udbøjning, men kender ikke din hældning på taget. 


/K

Men dine 45x195 spær er ikke limtræ, men  Spærtræ, så værdierne i linkede tabel er ikke gældende?

For 45x195 gælder https://www.palsgaardspaer.dk/tekni...ankespaer/

Jeg ville også vælge en 45x245. Jeg formoder din carport har en lav taghældning?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det kan jeg se ja - taghældningen bliver på 2,5 cm pr m, så nærmest ingenting...


Når jeg bruger bjælkesko er 245 heller ikke et problem. Så jeg skal blot få fat i 45x95 bjælkesko og fuldskrue dem?


Mange tak... :-)

Annonce

nej du skal have bjælkesko i minimum 45x167mm, 


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej igen,

Hvis jeg regner efter, så kan en strongtie BSNN 45/93 bære 3,7 kN. Og et BSNN 45/168 bære 11.2 kN. 

Et hurtigt skøn på din tagkonstruktionen - let tag 0,25 kN/m2 og snelast 1 kN/m2.

Så bliver den lodrette last på hver bjælkesko 1,4 kN. Der udover kommer der lidt vind og sikkerhedsfaktorer.

Men der sker ikke noget ved at bruge nogle der er kraftigere


/K

Jeps det er fint. Men hovedreglen er at bjælkeskoen skal gå 2/3 op af træet. Træet kan vride sig mere, hvis det ikke "styres"


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej,

Jeg vil mene, at hovedreglen er at sikre træet mod vridning og kæntring. Nu skal der jo tagpap på og dermed tagbrædder eller krydsfiner, som vil sikre at træet ikke kan vride eller kæntre under last - ikk kun i enderne, men langs hele spæret.


/K

Er din carport med limtræs bjælke i midten, og spændet på tagspær på 550 cm så er det godt nok en bred carport 11 m. ? ? 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis