Kondensator til Industrisymaskine (Drift på 230V)

Hej!
Er ny her på siden, men mangler lidt viden som jeg håber nogen kan hjælpe med. 
Som overskriften siger har jeg en gamle industrisymaskine fra Pfaff (545-H3) med en koblingsmotor som pt står til at køre på 380V. 

Sagen er den at jeg ikke ejer/har et kraftstik i hytten (desværre).
Jeg har kunne læse mig lidt frem til at jeg skulle kunne køre på 230V med en kondensator tilkoblet. 

Data på motoren kan ses herunder: 

Under dækslet ses følgende:


Hvilket bringer mig til  mine spørgsmål - Diagrammet her viser driften og tilkobling i 3-faset drift på 230V ikke? Jeg skal stadig bruge en kondensator til drift på 230V, 1-faset fra stikkontakten?

I så fald kan jeg læse mig frem til, her på siden, at jeg skal benytte en kondensator på 70 uf pr. kW, som motoren bruger 0,37 af. 

70 uf * 0,37 = 26 uf - Korrekt ikke?
Hvis man nu ikke lige kan finde en kondensator på 26 uf, hvad sker der ved at bruge en på 25 eller 30? 

På forhånd mange tak! 

/Mathias




Skiller næsten alt ad - men næsten alt kan sjældent samles korrekt igen! 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Der sker ikke noget ved at bruge en lige ved siden af. Men den udregning er kun vejledende, så en af de andre kan være lige så rigtig. 

Elektromekaniker virksomheder har en metode så man kan tilslutte forskellige kondensator størrelser og derved se på den optagne strøm hvilken der er optimal til din motor. 

Hvis du kan komme til at måle på strømmen, så skal den være stort set ens på fase - nul - og din kondensator. Og ingen af de 3 strømme må overstige motorens mærkestrøm på 1,7 A 

Du vil opleve at motoren går ned i trækkraft. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg takker for svaret, Erik.

At måle på strømmen har jeg ingen mulighed for, så må vel bare tage en chance med en 25'eren som jeg tror det bliver. 

Motorkraften bekymrer mig ikke, så længe motoren bare trækker symaskinen (roligere tempo passer mig fint) :)

Er det så også rigtigt forstået at jeg skal koble 230V til U og W - og så kondensatoren til V og enten U og W alt efter hvilken vej motor drejer?


Skiller næsten alt ad - men næsten alt kan sjældent samles korrekt igen! 

Det er korrekt, men du skal også flytte de skinner der ligger imellem klemmer. De skal monteres som "niedrige spannung" diagram viser. 

Når du har brugt maskinen en tid er det da en god ide at lægge hånden ned på motoren for at mærke om den bliver meget varm. Den må godt blive "ubehagelig" at holde ved (50 -60 gr), men ret meget over 70-80 grader er ikke godt. Men det kommer jo også an på hvor vild du skal bruge det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Selvfølgelig, tak for hjælpen!

Godt tip, jeg prøver


Skiller næsten alt ad - men næsten alt kan sjældent samles korrekt igen! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis