Stiga Vila 9E havetraktor/plæneklipper koblingsfjeder

FoXX
FoXX
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Den fjeder (fra sidste indlæg) skiftede jeg da jeg havde en Stiga Villa, den var nok 15 cm vil jeg skyde på og meget stram. Det var dejligt med en frontklipper, men hold da kæft noget lort rent ud sagt.. Jeg lavede ikke andet end at sætte remme på/ udskifte dem.

Mvh.

Mikkel

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Jeg købte en 2 år gammel stiga park i 2002, havde den til sidste år, jeg skiftede ikke remme, i de 14 år jeg havde den.

Hellere eje, end at leje.
FoXX
FoXX
FoXX FoXX

Jeg var måske bare uheldig, den var født med en 8HK motor og  blev skiftet til en 12.5 HK B&S motor af sælgeren. Lejetårne og diverse kunne heller ikke holde. Hvis dine remme holdt i 14 år je_ns burde du nok spille lotto, så heldig har jeg aldrig været med en rem, slet ikke på en havetraktor

Mvh.

Mikkel

je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Nu har Stiga park jo en tandrem mellem knivene, så remmen der går fra skærebord til motor, går jo næsten ligeud. (men skiftede hverken tandrem, knivrem, eller fremdriftsrem.)

Held med remme, har lige sat ny rem på den brugte Hostler zeroturn jeg købte brugt sidste år    Nå det var vist også bare en almindelig kilerem, tidligere ejer havde monteret, købte en original, men den holder jo nok ikke i 14 år...

perperdahdah
perperdahdah
Postnr: 5000
perperdahdah perperdahdah

Hej Mikkel. Det er godt husket at den er ca. 15cm! :-) Jeg afventer kimcarlsens billeder. Fingers crossed.   

PerDahlstroem
perperdahdah
perperdahdah

Hej. Da der er tørke og græsset heldigvis ikke gror tager jeg lige lidt ekstra tid om at løse fjederproblemet...

PerDahlstroem
perperdahdah
perperdahdah

Jeg tog chancen og satte min indkøbte fjeder på til den chassis del der giver mest mening. Det tog 10 sekunder med det viste værktøj som min farfar har efterladt. Vist nok ikke til fjederpåsætning? Koblingen er meget hård men virker. Men så hård at den viste plastblok som holder/styrer koblingspedalarmen knækkede. Har bestilt to nye. Samme plastblok til bremsen. Men sikken en følelse at kører på sin egen reparerede maskine! Det er det hele værd! Men der står i instruktionsbog at kobling skal justeres til ”10-15 mm slip”. Hvad betyder det? Er det 10-15 mm når pedalen er sluppet/oppe, altså at den med hånden kan løftes yderligere10-15 mm?

NB: kimcarlsen: Der må være forskel på modellerne, for der er ikke ”sigt” i lige linje fra koblingsarmen til den anden arm til klippebordet. Altså næppe én lang fjeder på min model. Der har vist aldrig været en fjeder til den der lange arm til klippebordet, og maskinen virker uden. Der er en fjeder til klippebordet på den "anden side" som jeg også har fornyet i denne operation. :-)

Tip: Man skal ikke hælde maskinen så karburator hænger nederst. Blev fyldt med motorolie og så er det sgu et knokkel at starte maskinen! Sådan er det når amatøren arbejder!

PerDahlstroem
je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Slip er den frigang du kan mærke, før den bevæger strammerullen.

perperdahdah
perperdahdah

Hmm. Tak Je_ns. Det må jeg se om  jeg kan justere. Lige nu presser stødstangen på armen og bevæger rullen med det samme. Jeg tror det giver mening det du skriver. Prøver at justere på mandag tirsdag.

NB: Glemte at stor-takke for billeder kimcarlsen!

PerDahlstroem
je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Det er som om fjederen ikke  sidder helt rigtig, skal den sidde der, skulle der nok være et "langt øje" på fjederen.

som denne her

Billedresultat for fjedder stiga havetraktor

je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Er fjederen i forvejen for stram, kunne du måske bore et passende hul i beslaget, og sætte fjederen i det.

FoXX
FoXX
FoXX FoXX

Den fjeder sidder forkert, men hvor den skal sidde kan jeg ikke huske.. Jeg kan måske finde et billede i morgen.

Mvh.

Mikkel

perperdahdah
perperdahdah

Tak je_ns! Fjederen skal sidde med "spænding" når koblingspedal ikke trykker på stødstang da den trækker koblingskileremsstrammerskiven til. Så "helt" forkert er det måske ikke? Men den er for "hård"/"stram". Som om fjederen har forkert "karakteristik". Mon den giver sig med tiden? Jeg skal have "slækket" stødstangen til 10-15mm slip på mandag-tirsdag og se om det virker bedre.

Mikkel: Et/nogle billede(er) vil være guld. Man skal "skyde" lidt skråt forbi det stor kileremshjul der sidder over fjederen. :)  kimcarlsen har allerede sendt billeder, men nok en lidt anden model end min?

PerDahlstroem
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Havetraktor
    Værktøj og maskiner
  2. Vertikalskærer Stiga VBF 40
    Værktøj og maskiner
  3. Skifte fjeder foran Opel Astra
    Lav-Bil
  4. Stiga Villa Senator 1999
    Værktøj og maskiner
  5. Nogle der ved, hvor jeg kan købe den her afløbsriste?
    Lav-Hus