Stiga Vila 9E havetraktor/plæneklipper koblingsfjeder

Hjælp. Hvordan sidder koblingsfjederen på en Stiga Villa 9E frontklipper? Har du sådan en maskine og kan vise mig et billede af hvordan fjederen der trækker armen med strammerullen til, og samtidigt bliver koblingspedalen skubbet op via stødstangen? Det vil være fantastisk. Jeg kan se hullet til fjederen på "armen" med strammerullen/kilremskiven, men kan ikke se hvor den anden ende af fjederen kan stikkes i/fæstnes på chassiset. Jeg har reservedelsmanualen, men den viser ikke hvordan fjederen sidder. Det er fjedernr: 1134-1949-01. Den virker meget kort til den lange vandring der er påkoblingspedalen. Har jeg fået en forkert fjeder? Den ligner godt nok den der hang på armen, men som jo så var knækket i den krog(?) der skal på ”chassiset”.På billederne ses hvor jeg mener fjederen skal sidde. På billedet af bunden ses at fjederen sidder bag en remskive. Svært tilgængelig, selvfølgelig. Den nye fjeder er ikke 100% som den gamle. Jeg håber du har et tip til mig. På forhånd tak.   



PerDahlstroem
Hjælp. Hvordan sidder koblingsfjederen på en Stiga... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Virkelig stor tak for jeres input. Jeg har ledt efter slidmærker og bolte og huller og kanter, men intet ses, synes jeg. Jeg vil prøve at sætte fjederen på den i billedet "lodrette" chassisdel og så prøve om jeg kan justere stødarmen så det hele passer. Har lige læst at den er justerbar oppe ved pedalen. Bliver desværre først på mandag. At jeg kan afprøve det. :-(

Leif: God kommentar om hvor stram remmen bør være! Tak!

Jeg melder tilbage uanset om det virker eller ej.


PerDahlstroem

Har lige kigget på min villa 8e, der ligner. Der har den fat i armen på remstrammerhjulet til  klippebordet ca 25 cm fremme. Havde ikke lige mulighed for at tage et billed, men kan se om jeg få taget et i weekenden.

Hej kimcallsen! Tak for svar! Den arm med det fine hul i den rigtige retning har jeg kigget på 20 gange. Hurra! Så er fjederend forkert, altså alt for kort. Jeg vil naturlugvis være super glad for et billede! Men det betyder at koblingen åbenbart også via denne fjeder frakobler klipbordet helt eller delvist ved udkobling måske? Svært at gennemskue. På billedet har jeg markeret armen og stedet bag remskiven hvor fjederen starter. Et(eller flere) billede(r) vil være guld! :-)

Underligt at jeg ikke har fundet resten af fjederen. Det er jo en krog(?) på næsten 15 cm.

NB: Jeg bruger Windows standardprogram Paint til at redigere billederne. Det virker super.


PerDahlstroem

Hej igen. På denne model er det to forskellige fjedre. Det er et billede fra en anden LDS tråd. Min maskine mangler åbenbart fjederen til venstre, eller det er som du siger, kimcarlsen, én og samme fjeder. :-) Håbe du vil tage et billede. :-)


PerDahlstroem

Den fjeder (fra sidste indlæg) skiftede jeg da jeg havde en Stiga Villa, den var nok 15 cm vil jeg skyde på og meget stram. Det var dejligt med en frontklipper, men hold da kæft noget lort rent ud sagt.. Jeg lavede ikke andet end at sætte remme på/ udskifte dem.

Mvh.

Mikkel


Annonce

Jeg købte en 2 år gammel stiga park i 2002, havde den til sidste år, jeg skiftede ikke remme, i de 14 år jeg havde den.



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg var måske bare uheldig, den var født med en 8HK motor og  blev skiftet til en 12.5 HK B&S motor af sælgeren. Lejetårne og diverse kunne heller ikke holde. Hvis dine remme holdt i 14 år je_ns burde du nok spille lotto, så heldig har jeg aldrig været med en rem, slet ikke på en havetraktor

Mvh.

Mikkel

Nu har Stiga park jo en tandrem mellem knivene, så remmen der går fra skærebord til motor, går jo næsten ligeud. (men skiftede hverken tandrem, knivrem, eller fremdriftsrem.)

Held med remme, har lige sat ny rem på den brugte Hostler zeroturn jeg købte brugt sidste år    Nå det var vist også bare en almindelig kilerem, tidligere ejer havde monteret, købte en original, men den holder jo nok ikke i 14 år...


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Mikkel. Det er godt husket at den er ca. 15cm! :-) Jeg afventer kimcarlsens billeder. Fingers crossed.   


PerDahlstroem

det er en lang fjeder.  Beklager rengøringen 😁

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis