Revner i vægge efter komplet spartel/male arbejde i 70'er hus

Hejsa, 

Jeg søger noget perspektiv/vurderinger på en situation jeg står i. 

Min hustru og jeg har netop fået totalrenoveret et 70'er hus vi købte tidligere på året. Det inkluderer bl.a. komplet fuldspartel og malerarbejde af vægge og gipsloft - udført af professionel maler. 

Male -og spartelarbejdet blev udført i en ekstrem tør periode i slutningen af april. 

Nu er vi så flyttet ind og der er henover 1-1.5 uge begyndt at komme lange lodrette revner (max 1 mm tykke) i væggene (mest ydervægge, og 1 revne i en skillevæg). 

Der var ikke synlige revner i væggene da vi strippede alle vægge for tapet inden maler skulle komme og udføre deres arbejde. De revner der var, har de fyldt ud og sat armeringstape på. Her er der ikke kommet revner igen. 

Maler har haft fagmand (fra producenten af maling og spartelmasse) med ude og besigtige revnerne. Han mener det skyldes revner i gasbetonvæggen (alle ydervægge er mursten udvendigt, hulrum, og så gasbetonvæg indvendigt). Men jeg bider mærke i at hverken maler eller fagmand har set sådanne revner før efter udført malerarbejde. Fagmand fralægger ansvaret fra maleren og mener det er en forsikringssag. 

Min bekymring ligger i at vi lige så stiller spotter flere revner (de opstår løbende). 

Inden jeg begynder at melde noget til ejerskifteforsikring og husforsikring, vil jeg gerne have en vurdering fra forummet her. Hvad tror i det er? Hvad ville i gøre i vores situation? Kan det evt. være pga forkert udført spartling? Det skal siges at der IKKE er filt på væggene. Fagmand mente at det er ligegyldigt. Filten ville bare revne eller lave "bølger" hvor revnen er. 

Jeg ser frem til at høre fra jer :) 


Manden med 10 tommelfingre!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske disse revner hele tiden har været til stede, men har været så små/minimale, at de ikke umiddelbart kunne spottes på den rå væg?

I så fald er det klart at når spartelmassen tørrer, vil det revne da der ikke er brugt armeringstape.

Har I fået skiftet tag?

Hej Chris, 

Det kan sagtens være, ja. 

Der er ikke skiftet tag, men der er lagt en limtræsbjælke op til at støtte, da vi har åbnet op fra køkken til stue for at lave et stort alrum. 

helt nye lofter og loftsisolering. 



Manden med 10 tommelfingre!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Som jeg læser det, har maleren gjort hvad han kunne. Armeret allerede kendte revner  og checket for fugtighed.  Der er ikke nogen maler behandling der kan holde sammen på et hus der revner.  Mange  af de lodrette gasbeton elementer der er blev stillet op i 70erne or 80erne skulle rives ned, men det er som bekendt ikke så nemt. Understøtningen var i mange tilfælde ekstrem mangelfuld og det giver revner. Også fastgøringen af taget blev sommetider udført på væggene , hvor man i dag fastgør taget i soklen. Jeg kan godt se at det er ærgerligt at bruge en masse penge på noget der revner, men jeg tror fejlen ligger andre steder. 


km

Filt ville vel have taget det værste?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den må han da længere ud på landet med. Filt er jo netop en armering beregnet til at sikre, at revner ikke slår igennem til yderste lag. 

Filt har ingen anden funktion end netop armering af underlaget. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Filt armerer ingen ting. Det gør væggen mere modstandsdygtig for fx ridser, hvor fx gipsplader, der kun er malet direkte, nemt får ridser. 

Hvis underlaget revner, revner filten også. 

Jeg har en spånplade væg, der blev fuldspartlet sidste år - og efterfølgende beklædt med filt. Her revner filten lige så fint. Havde der ikke siddet to radiatorer klods op ad væggen, havde jeg beklædt den med ét lag gips. Det holder. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Filt folder eller revner hvis væggen bagved bevæger sig


km

Tak, indtil videre. Jeg tænker mere hvad i ville gøre? Hvem er ansvarlig? er det huset den er gal med eller maleren der skal stå til ansvar? 

Ville i tro en udvidet ejerskifteforsikring vil kunne dække hvis der ikke er forhold i tilstandsrapporten der frasiger dem ansvar? Jeg har også skrivelse fra fagmand. 



Manden med 10 tommelfingre!

Jeg tvivler på, at maleren er skyld i, at dit hus revner!!!

Om det ligefrem er en ejerskifteforsikringssag, eller blot er lidt harmløse revner (huset er jo ikke ligefrem nyt mere) skal jeg ikke kunne sige. 

Har I ændret på konstruktionerne (loft eller tag) kan det jo også have skabt lidt revner i processen.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

ALLE gasbeton/porrebeton vægge, og ikke kun i halvfjerdser huse, har da disse revner, de er i de fleste tilfælde helt uskyldige.

Jeg kan derfor slet ikke forstå, at I har fravalgt opsætningen af filt og at maleren i det hele taget har accepteret, at udføre arbejdet uden opsætning af filt.

De revner jeg ser på dine billeder ville filtet da helt sikkert have dækket.

Derfor er løsningen vel opklæbning af filt og en ny omgang maling, og det er lige før at jeg vil sige, at maleren bør give en meget-meget god pris på at rette op på dette vægarbejede.


Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også