Kloakpumpesikring slår pumpen fra

Hej


Er der mon nogen der har ideer til hvad årsagen kan være til at min pumpe slå fra efter få sekunder? Pumpen kører fint både i og over vand i 5-8 sekunder hvorefter termosikringen slår den fra. Jeg har fjernet en vådserviet der blokerede kværnen og der er umiddelbart ikke andet der sidder i klemme. Boksen med sikring og kondensator virker fint tør. Begge dele er udskiftet juni 2017 og har kørt fint siden. 

Linker til 2 videoklip og et foto.

https://www.dropbox.com/s/4shxr4biv0jpcwi/VID_20180625_142349.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/egq9uztwe4y8xj8/VID_20180625_142044.mp4?dl=0

https://www.dropbox.com/s/2jwol5p20hbdm0n/IMG_20180625_142938%5B1%5D.jpg?dl=0


mvh Jan

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er du sikker på, at der ikke sidder noget i klemme inde i pumpehuset. På din video virker det, som om pumpen ikke kører med en særlig høj hastighed. 


fase

Umiddelbart pumper den fint, så længe den kører. Jeg tror det er filmens frames pr second der får det til at se ud som om skæreren kører langsomt. Jeg har ikke adskilt den, da jeg gemmer dette som allersidste løsning, men renset det jeg kan udefra - der sidder dog ikke noget synligt i kværnen udover lidt hår og fedt.

Hvis du har mulighed for at måle pumpens optagne strøm, ville det være et mål for, om der sad noget og blokerede løbehjulet. Det er min erfaring, at de fleste fejl med overstrøm kommer fra mere eller mindre  blokering af løbehjulet. Så min anbefaling vil være at demontere kniven og bunden af pumpen. Vær endelig sikker på at strømmen er koblet fra, mens du demonterer kniv og bund.


fase

Udenat kende pumpen så synes jeg at den har en syg lyd. Det lyder som et leje er gået.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Rotere pumpen let nok rundt, hvis du drejer den med hånden ? (husk at sluk for strømmen)

Men ellers så skild den ad, der kan også sætte sig noget helt oppe bag pumpehjulet, og får det ødelagt akseltætningen kommer der vand op i leje/motor.

Så få vendt familien af med at smide vådservietter i toilettet, det er noget af det værste for en knivpumpe, den kan ikke rigtig skære i de seje fibre.

Men er det dig selv der skal servicere pumpen, eller er det dit spildevandsselskab ?

Ofte er sådanne små husstandspumper noget dit spildevandsselskab tager sig af, du skal kun levere/betale for strømmen.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jo, den roterer fint og gnidningsfrit - jeg allierer mig dog med det lokale elektroservice firma, da jeg ikke er fortrolig med at få den samlet ordentligt igen. Skruerne der holder skæreren og skæredisken har jeg løsnet, men umiddelbart lader den sig ikke skille ad. Jeg kunne forestille mig det evt kræver nye pakninger- men ja, der er strenge ordrer i familien vedr hvilke effekter der ikke skal i toilettet, men det kan hænde :-)

Det er min egen pumpe og tilhørende serviceringspligt.

Det er ikke svært at komme ind til løbehjulet. Du skruer de seks unbrakoskruer i foden ud og så bør du være inde ved løbehjulet( pakningen er med stor sandsynlighed en O ring, som kan genbruges) og kan se om der skulle være noget i klemme bag løbehjulet. Nu fremgår det ikke, hvilket fabrikat pumpen er, men skulle pakdåsen mellem motor og pumpe være gået, bør du få det repareret, da du ellers får vand i motoren. Noget helt andet: Er det kabel, som forsyner pumpen, almindelig installationskabel?


fase

Ja, det er prøvet, men jeg kan simpelthen ikke få løbehjulet ud. Pumpen er en zenit grbluep/100. Jeg hælder til at problemet må være i pumpen, et leje som foreslået eller at der er noget i klemme selvom den drejer så nemt. Termosikringen gør jo egentlig bare sit job med at slå fra for at skåne motoren.


https://www.issproject.com.au/sites/issproject.com.au/files/files/zenit_pumps_-_blue_series_manual.pdf

Hvor i landet ?

Kender et god firma i Ålestrup der reparere og servicere pumper.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har et fint servicecenter tæt på som også skiftede kondensator og termosikring sidste sommer og den ender nok der igen. Ville blot prøve at undgå en større fejlsøgningsregning hvis det blot var en mindre fejl jeg evt selv kunne rette. Tak til alle for input, jeg skriver lige hvad fejlen er når den er lokaliseret.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis