Beplantning på murværk

Neoaarhus
Neoaarhus
Postnr: 0000
Neoaarhus Neoaarhus

Vi har et nybygget murstenshus, hvor min kone synes muren forskellige steder er lidt kedelig. Hun vil derfor gerne lave noget beplantning på murværket, fx som man ser i Aarhus universitet park.

Jeg er enig i at det kan være flot med beplantning på murværk, men jeg er voldsom bekymret for to ting.

1. Vil det slide mere på muren, så den ikke holder så lang tid?

2. Vil det kræve mere vedligeholdelse? Som minimum skal det klippes, men kommer der ikke også flere alger osv.?

Håber I har nogle gode inputs, så jeg kan finde ud af om jeg skal tale min kone fra denne ide :)

jthyge
jthyge
Postnr: 8543
jthyge jthyge

Jeg ville bestemt holde mig fra at plante noget der hæfter på muren, som klatreplanter gør.
De sætter mærker/rødder på murstenen, som ikke forsvinder igen. 

Lav hellere nogle espalier, og plant nogle slyngplanter som clematis, snerler eller andet. 
I kan også lave espalier med frugttræer, hvis de er sol til det. 

Neoaarhus
Neoaarhus
Postnr: 0000
Neoaarhus Neoaarhus

Jeg tror ikke rigtig jeg har nerver til, at klatreplanter skal lave mærker i mit nye flotte murværk.

Jeg tror derfor vores kompromis bliver, at jeg hænger espalier op på muren de steder hun gerne vil have det. Så skal jeg godt nok borre hul i fugen nogle steder, men tror det er nemmere at lappe igen end klatreplanter, som har lavet mærker.

FoXX
FoXX
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Det vil jeg også mene er en bedre løsning, planterne kan direkte ødelægge muren over en årrække.

Mvh.

Mikkel

FoXX
FoXX
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Ja, det er rigtig flot Frank.. Jeg ville dog være 100 % på at muren er i orden før sådan et projekt.

Mvh.

Mikkel

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hvordan vedligeholder professionelle ny beplantning?
    Lav-Have
  2. Snerler
    Belægning, udsmykning og blomster
  3. Fældning af beplantning i skel
    Jura, reglementer og krav
  4. beplantning på en skråning
    Lav-Have
  5. Beplantning ved nyanlagt terrasse
    Lav-Have