12 volt i campingvogn

Har en Adria campingvogn fra 2003, som både har 220v og 12v anlæg indbygget. Lige ved siden af 220v sidder en omformer til 12v, som så bruges på enkelte lamper, til vandpumpe etc. Men for at der er 12v, skal vognen være tilsluttet 220v. Jeg vil gerne have, at vognen har 12v hele tiden og har også haft det på andre vogne. Det er rart at have, når man er på farten og holder på rastepladser osv. Det foregår så typisk ved, at man har et batteri i campingvognen, som sørger for de 12v, når der ikke er tilsluttet 220v. Men batteriet skal så tilsluttes omformeren, således at batteriet tager over, når der ikke er 12v. Der er batteri i vognen, idet det er monteret i forbindelse med, at den blev forsynet med mover. Det batteri kunne jeg så godt tænke mig at få koblet til omformeren, og har i en tråd hos dcu https://www.dcu.dk/forum/vogne-og-udstyr/12-v-i-adria-fra-2003 spurgt på muligheden for det. Der er kommet nogle forslag og ideer, men jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt man uden at brænde noget af, kan tilslutte 12v til omformeren. Omformeren ser sådan ud når dækslet er taget af

Jeg er nået frem til, at det er en bip tranformator, og den har et nummer 36.12854.42. Når jeg søger på det nummer når jeg bl.a. frem til denne side
http://www.scheiber.com/wp-content/uploads/2017/06/36.12854.61-FR-GB-D-ES-NL.pdf

I den anden tråd er man/vi så nået frem til hvor + og minus måske skal tilsluttes, men så opstår der alligevel tvivl, idet jeg har fået forskelligt at vide. Bl.a. mener en forhandler at på ben 12 er det helt sikkert, at minus skal sættes, men jfr. ovenstående link, er ben 12 + til køleskabet. 

Er der nogen som med sikkerhed kan sige hvordan det skal forbindes, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.


Kurt B. Andersen
Har en Adria campingvogn fra 2003, som både har... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan bare købe et 12 v skifterelæ som jeg har anført tidligere. Spolen i relæet tilkobles udgangssiden på transformatoren. Den ene ledning fra transformeren klippes over og forbindes til relæet, således at ledningen "forbindes" i relæet, når relæet trækker (får 12 v fra transformeren). Den ledige tilslutning på relæet tilsluttes den ene batteripol. Den anden ledning fra batteriet forbindes til den anden "udgangsledning" fra batteriet. Jeg ved ikke lige hvad 12 v relæet siger til vekselstrøm - måske skal der en diode ind over spolen. Et 230 v skifterelæ kunne også anvendes. Så skal spolen i relæet blot tilsluttes 230 v, evt. på "indgangssiden" på transformatoren.

Jeg ville nu nok, som Fabrin har foreslået, koble hele 12 v systemet til "mover" batteriet. Jeg ville så frakoble den originale 12 v transformer, og forbinde "afgangsledningerne (12v)" fra transformatoren til batteriet. Der sidder sikkert en brokoblet ensretter i printet, så det er ligegyldigt hvor du tilslutter + og minus. Med denne løsning bebeholder du de eksisterende sikringer. Det vil nok alligevel være en god ide med en "hovedsikring" i den ene ledning fra batteriet.


Søren O

Kurta, du bør kunne løse dit problem ved at finde de to ledninger fra tranformeren  og koble koble dem fra (den ene tror jeg, er den der ser ud til at være med brunt flex og går ind i plinten til højre). Dernæst kobler du plus og minus fra batteriet til moveren til. Minus kobler du til plinten længst til højre, hvor alle minuser er koblet til, Plussen kobler du til, hvor den anden ledning fra transformeren er koblet til. Endelig finder du de to ledninger, som forsyner transformeren med 230 V og kobler dem fra. Du kan i princippet nu demontere transformeren og bruge den til noget andet. Hvis der ikke er en sikring i plusledningen fra batteriet bør du sætte en sikringsholder og sikring ind i ledningen. Du bør have mindst have/føre ledninger fra batteriet som 2,5mm2 gerne 4 eller 6 mm2. afhængig af afstanden mellem batteri og koblingsplint. 


fase

Jeg takker for forslagene. Jeg har i dag testet med en konverter som laver 12 v til 220 v og  så koblet den til batteriet og så ind med 220 v der, hvor den ellers får fra de faste installationer. Det fungerer umiddelbart OK. Men det er ikke så smart at skulle have ført strømmen inde fra campingvognen ud til det udvendige stik, hvor strømmen til cv kommer ind. Det bliver den løsning, som bliver brugt lige her og nu, for da jeg skulle vise min viv at hendes spot over hendes seng nu fungerede, så hun kunne læse, kunne hun fortælle mig, at det ikke var  den, som hun ville have lys i, men derimod en lille spotlampe, som stod på sengebordet - og den er tilsluttet en stikkontakt med 220 v! Sådan kan det gå, når man ikke har fået snakket ordentlig om tingene. Nu fungerer det så alligevel, da jeg jo også har 220 v i vognen nu, men det havde så ikke hjulpet med mine 12 v planer. For at det ikke skal være løgn, så der denne bordlampe med indbygget transformator, så den bruger en 12 v pære. Så den kan vel bygges om, så den får 12 v ind uden om transformatoren i stedet. Men på længere sigt bliver det nok løsningen med at køre 12 v helt for sig selv og så få lavet lidt lamper om og få sat led pærer i så mange steder som muligt, for også derved at begrænse forbruget.

Skulle jeg evt. vælge at fortsætte med konverteren fra 12 v til 220 v, så skal der laves en mere elegant løsning, hvor jeg har læst noget om, at man kan lade 220 v udefra gå ind i en 1-0-2 kontakt eller et relæ sammen med de 220 v fra konverteren, så man sikrer sig, at man ikke kan få 220 v fra begge steder samtidig, med de ulykker, som det nu fører med sig.

Men ud fra Jeres forslag kan jeg nu se lyset   


Kurt B. Andersen

Du skriver, at du har sat en converter til. Er du lige nu på et sted uden 230V?

Du har formentlig kun et 230V indtag, så du behøver ikke en converter. Du slutter bare dit kabel fra stikkontakten til dit indtag, og så virker både 12 og 230V systemet i din campingvogn. 230V sengelampen piller du tranformeren fra ( lad den bare sidde i, den virker som kontravægt). Du forbinder 230V ledningen til transformeren med 12 V ledningen fra pæren uden, at de har forbindelse til transformeren. Tilslutningen til vægudtaget laves om så man ikke tager fejl af 230V og 12V tilslutning.



fase

S. Fabrin. Jeg forstår ikke helt, hvad du skriver. 

"Du har formentlig kun et 230V indtag, så du behøver ikke en converter. Du slutter bare dit kabel fra stikkontakten til dit indtag, og så virker både 12 og 230V systemet i din campingvogn"

Du skriver, at jeg bare sætter kabel fra stikkontakten til mit indtag, så behøver jeg ikke en converter. Kabel fra hvilken stikkontakt? 

Jeg har prøvet at lave en meget simpel tegning af, hvorledes jeg nu har lavet det med den converter, som jeg har sat ind  efter batteriet.

Sekskanten nede til venstre er det udvendige stik, hvortil der sættes 220 v til fra stander på campingplads. Denne strøm er de røde streger. Derfra går strømmen så ind til 220 v anlægget og herfra bl.a. videre til 12 v transformatoren, som leverer strømmen til 12 v anlægget (den printplade jeg tidligere har sat foto ind af).

I højre side har jeg så mit batteri, hvorfra jeg så har ført 2 ledninger til min converter, som laver 12 v om til 220 v. De 220 v bliver så ført videre til samme indtag, som ellers bruges ved standerne. Derved kan der ikke umiddelbart komme en konflikt, idet der jo kun er en indgangsdåse, så hvis det ene stik er i, kan det andet ikke komme i etc.

Så hvilken converter er det, som du mener, at jeg kan undvære?

Jeg er enig i, at det ikke er en særlig elegant løsning, men bl.a. af tidsmæssige årsager bliver det den, som jeg bruger i år, og så må jeg lige i tænkeboksen for at finde ud af, hvilken løsning jeg skal have fremover, idet det også er begrænset, hvor meget jeg vil ofre på det, da det typisk kun er 2 til 4 gange om året, at vi har overnatning, hvor vi ikke har adgang til strøm.

Jeg har i øvrigt lige skiftet alle pærerne (både 12 v og 220v) ud med ledpærer, så det vil også begrænse vores forbrug, når vi er på farten. Vi skulle helst ikke nå frem med et fladt batteri, idet vi ofte har brug for vores mover for at få den på plads. Det er ikke alle steder  sydpå, der er lige meget plads til at køre eller bakke den på plads. 

Så skal der evt. tænkes på at der skal noget ladning af batteriet fra bilen til, hvis man får tappet for meget.



Kurt B. Andersen
Annonce

Jeg har redigeret lidt i din skitse, så det forhåbentlig bedre en mange ord beskriver, hvad jeg mente løsningen kunne være.


Den løsning, jeg her har skitseret, medfører at der ikke kan bruges noget, som kræver 230V, når I camperer på steder uden tilslutning til 230V. Ellers er der mulighed for at bruge 230V brugsgenstande som lader til moverbatteri, køleskab o.s.v. 


fase

Jeg takker mange gange. Der er noget at tænke over efter ferien.


Kurt B. Andersen

Hej Kurt

Jeg ved jeg er lidt sen til festen, men jeg sidder i en lignende situation, dog har jeg ikke fået monteret moveren endnu, men har det samme ønske som dig. I min vogn med samme elsystem, der er 12V polen fra 13-pols stikket (bilen) forbundet til ben 13 på omformeren, så der er 12V i vognen, når den er tilsluttet bilen. Hvis din ikke er det, er det bare at smide batteriet på ben 13 (+) og den fælles minus, evt. med en "hovedsikring" og en kontakt.

For mit vedkommende ønsker jeg at bibeholde forbindelsen til bilen, så jeg skal have luret om der findes en intelligent lader til mover batteriet der kan håndtere dette samlet, da det må være vejen.

Hej ChrisWein

Ja, bedre sent end aldrig. Vi afprøvede min "midlertidige" løsning med konverter som får strøm fra batteriet og som så sendes ind i vognen via det udvendige stik, på en tur sydpå sidste år.

Det fungerede faktisk ganske  udemærket, og det tog ikke mange øjeblikke at tilslutte det, når vi holdt ind for natten. 

Så det fortsætter vi umiddelbart med, medmindre jeg pludselig får en ide om, at det skal laves lidt mere elegant.

Den smule strøm vi brugte undervejs var intet problem, idet på den første plads vi var på i Italien skulle bruge en del strøm til moveren for at få vognen på plads i et lidt vanskeligt terræn. Men det var intet problem, der var masser af strøm til rådighed.


Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis