12 volt i campingvogn

Har en Adria campingvogn fra 2003, som både har 220v og 12v anlæg indbygget. Lige ved siden af 220v sidder en omformer til 12v, som så bruges på enkelte lamper, til vandpumpe etc. Men for at der er 12v, skal vognen være tilsluttet 220v. Jeg vil gerne have, at vognen har 12v hele tiden og har også haft det på andre vogne. Det er rart at have, når man er på farten og holder på rastepladser osv. Det foregår så typisk ved, at man har et batteri i campingvognen, som sørger for de 12v, når der ikke er tilsluttet 220v. Men batteriet skal så tilsluttes omformeren, således at batteriet tager over, når der ikke er 12v. Der er batteri i vognen, idet det er monteret i forbindelse med, at den blev forsynet med mover. Det batteri kunne jeg så godt tænke mig at få koblet til omformeren, og har i en tråd hos dcu https://www.dcu.dk/forum/vogne-og-udstyr/12-v-i-adria-fra-2003 spurgt på muligheden for det. Der er kommet nogle forslag og ideer, men jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt man uden at brænde noget af, kan tilslutte 12v til omformeren. Omformeren ser sådan ud når dækslet er taget af

Jeg er nået frem til, at det er en bip tranformator, og den har et nummer 36.12854.42. Når jeg søger på det nummer når jeg bl.a. frem til denne side
http://www.scheiber.com/wp-content/uploads/2017/06/36.12854.61-FR-GB-D-ES-NL.pdf

I den anden tråd er man/vi så nået frem til hvor + og minus måske skal tilsluttes, men så opstår der alligevel tvivl, idet jeg har fået forskelligt at vide. Bl.a. mener en forhandler at på ben 12 er det helt sikkert, at minus skal sættes, men jfr. ovenstående link, er ben 12 + til køleskabet. 

Er der nogen som med sikkerhed kan sige hvordan det skal forbindes, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.


Kurt B. Andersen
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du nu har monteret mover, er der så ikke også monteret en lader til batteriet som må stå "tændt" hele tiden? Hvis det er tilfældet ville jeg blot bruge denne lader.

Er der ikke monteret lader, ville jeg investere i en anden intilligent lader som kan stå tændt hele tiden. Du kan måske godt få den indbyggede trafo til at lade batteriet, men du mangler er styring af ladestrømmen. 

Til at styre hvilken forsyning du vil bruge kan du blot bruge et standard 12 V skifterelæ til en bil. Kan købes for "nogle få" kroner hos f.eks. T-Hansen. Styringen til relæet kobler du til din eksisterende trafo, således at relæet "trækker" når du er tilkoblet 230 v. + ledningen fra batteriet tilkobler du til den klemme i relæet som er forbundet når relæet er i hvile. + ledningen fra din eksisterende strømforsyningen tilsluttes så den anden klemme. Den overklippede + ledning tilsluttes så udgangsklemmen på relæet. - ledningen fra din eksisterende strømforsyning skal også tilsluttes - på batteriet.


Søren O

Tak for svaret, men jeg kan se, at jeg desværre nok ikke har fået beskrevet ordentligt, hvad det er jeg vil. 

Den transformator, som jeg har sat et billede ind af, leverer 12v til lamper, vandpumper etc. når den får 220v. Når den ikke får 220v leverer den naturligvis ingenting. Jeg vil så have, at den får 12v ind fra et batteri, således at den bare sender disse 12v direkte videre til lamper, vandpumper etc. Det batteri jeg har bliver opladet af en særskilt lader, som er tændt hele tiden - når den får 220v. Så det er altså ikke batteriet, jeg skal have ladet op. Det er ladet op inden jeg kører. Men det er strømmen fra batteriet jeg vil have ind i transformatoren, så den stadig kan sende 12v videre i systemet, selv om den ikke får 220v.

Jeg ved ikke med sikkerhed om den pgl. transformator kan det, men jeg har set i andre campingvogne med andre transformatorer, at der kunne det lade sig gøre, så derfor håber jeg, at jeg også kan gøre det i denne uden de store omkostninger.


Kurt B. Andersen

Du kunne indbygge et omskifterrelæ, der står trukken, når du køre 230 volt, og når så du frakobler 230 volt, falder relæet fra og skifter om til dit 12 volts batteri.




Vi prøver igen, i morgen --

je_ns. Lyder spændende men igen skal jeg jo så vide, hvor relæet skal sidde og hvor kobler jeg batteriet til anlægget.

Har i mellemtiden fået en anden ide - måske skør men? Jeg har en 12v omformer liggende, som kan lave 220v. Kunne jeg evt. koble den på batteriet og så lade de 220v derfra køre ind i det normale tilslutningsstik - og voila så har jeg både 220v og 12v som normalt. Eller vil det være et problem, idet denne omformer jo kun kan levere begrænset antal watt. 300 w så vidt jeg husker. Umiddelbart vil 300 w være rigeligt, da det er meget begrænset, hvor stort forbrug jeg har brug for, når vi holder på en rasteplads.


Kurt B. Andersen

Det vil kunne lade sig gøre, med en inverter, dog er der en del tab i både inverter og transformer. Tapper du direkte fra batteriet, har du intet tab.

Du kunne jo også lave en simpel omskifter kontakt..

(eller koble 12 volts forbrugerne, på batteriet så det altid køre på det, og så installere en c-tec lader, der lader batteriet op, når der er 230 volt tilstede.)

Men du skal jo have funden ledningerne frem til 12 volts forbrugerne.


prøvede med en simpel tegning, måske det kan inspirerer 

den sorte er 12 volt minus, og kan være koblet sammen hele tiden på begge 12 volts systemer.

Husk sikringer, hvis du ikke køre det gennem de oprindelige !!!!

Den røde er plus, og her skiftes der med et relæ, eller en mekanisk omskifter.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Når du skriver, at du kun skal bruge batteriet uden lader, når du holder på en rasteplads, ville det så ikke være en ide at koble de to ledninger på 12 V siden helt fra transformeren og koble batteriet til de to terminaler. Du vil så bruge batteriet hele tiden, men da du har laderen  koblet til hele tiden, burde det ikke give problemer.

Der er også den mulighed, at du kobler batteriet til sådan, at minus kobles til den plint vist til højre på dit billede ( vist med den hvide ledning). Plus skal så kobles til som vist i forklaringen:



Så vidt jeg kan se, kam batteriet kobles ind på 1 og 3.


fase

Kan se at der nok er flere muligheder. Det er nok forslaget fra S. Fabrin jeg mest selv har tænkt på, idet den umiddelbart burde være uden omkostninger. Rent faktisk er der trukket 2 ledninger under vognen fra det sted hvor batteriet står og til skabet med transformeren, men af ukendt årsag er det ikke blevet tilsluttet.

Jeg læste også brugsvejledningen således, at minus nok burde tilsluttes plinten til højre for alle de øvrige forbindelser. Men hvordan når du (Fabrin) frem til, at plus skal ind på 1 og eller 3? Så vidt jeg kan se, har ben 1-4 alle samme formål, og på ben 3 sidder der allerede en ledning i forvejen. Hvorfor er det ikke ben 13, som skal have plus? I vejledningen står der ud for 13 + batteri?

Hvis man finder de rigtige ben og kobler batteriet til der, så skal der vel ikke foretages mere. Ingen sikring eller relæer? Transformeren kan vel godt få strøm både fra 220v og batteriet samtidig? Det er sådan det har været i de andre vogne, hvor jeg har set det. Det har så været andre typer transformere, men princippet burde vel være det samme.

Principielt kunne man nok godt klare alt med 12v udelukkende med batteriet, som lades af en lader der kan levere op til 5 amp. Det eneste jeg lige kan se trække en masse strøm, er hvis køleskabet sættes til at køle med 12v, for så trækkes der virkelig strøm. Men jeg har svært ved at se, hvornår jeg skulle gøre det, idet jeg altid bruger gas til køleskabet, når vi er på farten, og 220v når vi er landet på en plads. 12v bruger vi aldrig, idet jeg ikke synes, at køleskabet køler særlig godt på 12v.

Men i stedet for at flytte alt 12v over på et særskilt anlæg drevet af batteriet, ville det jo umiddelbar være lettere og give flere muligheder, hvis jeg "bare" kunne koble batteriet på den viste transformer.


Kurt B. Andersen

Du kan ikke bare koble batteriet på samme fordeler (printpladen), fordi du så ville få to ladere til batteriet, hvilket kræver spændinger, der er lige store, for ikke at få strømme frem og tilbage mellem batteri og transformer afhængig af belastningen.

Jeg ville tage de to ledninger fra transformeren og koble dem fra printpladen. På de to tilslutninger ville jeg så koble ledningerne fra batteriet til så minus blev tilsluttet plinten og plussen tilsluttes printet. Så kan du nøjes med en 230V tilslutning, nemlig den til opladning af batteriet, samtidig med at du bruger lidt til lys og pumpe. Har du ikke et billede af printpladen tæt på, så det er muligt at se forbindelserne. Jeg har ikke kunne finde et diagram, så jeg kunne afgøre, om der kan leveres jævnstrøm fra printet.


fase

Har lidt travlt med div. ting. Vender tilbage.


Kurt B. Andersen

Jeg har taget lidt flere billeder og håber så, at man kan se lidt mere.


Printpladen tættere på.


Her kan man se hele konstruktionen, hvor 220v delen er til venstre. Neden under sikringerne er der også 2 x plint, hvor strøm til 220v enhederne fordeles.


Nærbilleder af plinterne, men det er jo svært at se noget i det virvar af ledninger. Men der er 2 x plint ved siden af hinanden.

Nu kan jeg så starte med at gætte, idet jeg ikke lige har prøvet at følge, hvor ledningerne kommer fra og går til. I toppen af sikringsboksen går 2 ledninger ind, og jeg går ud fra, at det er 220v udefra, som går ind her. Alle ledninger på de 2 plinter går vel ud til enheder i campingvognen. Heraf må der gå en plus og en minus til omformeren til højre, men jeg kan ikke lige se, hvor de bliver tilsluttet. Så vidt jeg kan se, går der en blå og en brun ledning fra en af plinterne over til omformeren bag ved printpladen. Men jeg kan ikke umiddelbart komme til at se, hvorhenne de er sat på omformeren. Det må jo være dem, som S. Fabrin mener skal fjernes, hvis jeg sætter 12v direkte til printpladen. De 2 ledninger jeg snakker om, ses på billedet i midten, hvor de ses nede til højre mellem transformatoren og det hvide beskyttelsesrør. Men de ender vel også bare direkte i transformatoren. 

Men så må der vel også gå 2 ledninger med 12v fra transformatoren og til printpladen, og det er vel så dem, at S. Fabrin mener, at jeg skal tage fra og i stedet sætte ledningerne fra batteriet til?

Denne metode har jeg ikke set i de andre campingvogne, hvor det fungerede med at have 220v og 12 sat til samtidig, men så har der nok i disse vogne været indbygget et relæ ved omformeren, som je_ns taler om, nemlig et som selv skifter til 12v, hvis den ikke får 220 v. 

Så er det bare lige, hvor det relæ evt. skal sættes ind, og hvad hedder det, hvis man vil købe sådan et.


Kurt B. Andersen
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis