Jeg har taget lidt flere billeder og håber så, at man kan se lidt mere.
Printpladen tættere på.
Her kan man se hele konstruktionen, hvor 220v delen er til venstre. Neden under sikringerne er der også 2 x plint, hvor strøm til 220v enhederne fordeles.
Nærbilleder af plinterne, men det er jo svært at se noget i det virvar af ledninger. Men der er 2 x plint ved siden af hinanden.
Nu kan jeg så starte med at gætte, idet jeg ikke lige har prøvet at følge, hvor ledningerne kommer fra og går til. I toppen af sikringsboksen går 2 ledninger ind, og jeg går ud fra, at det er 220v udefra, som går ind her. Alle ledninger på de 2 plinter går vel ud til enheder i campingvognen. Heraf må der gå en plus og en minus til omformeren til højre, men jeg kan ikke lige se, hvor de bliver tilsluttet. Så vidt jeg kan se, går der en blå og en brun ledning fra en af plinterne over til omformeren bag ved printpladen. Men jeg kan ikke umiddelbart komme til at se, hvorhenne de er sat på omformeren. Det må jo være dem, som S. Fabrin mener skal fjernes, hvis jeg sætter 12v direkte til printpladen. De 2 ledninger jeg snakker om, ses på billedet i midten, hvor de ses nede til højre mellem transformatoren og det hvide beskyttelsesrør. Men de ender vel også bare direkte i transformatoren.
Men så må der vel også gå 2 ledninger med 12v fra transformatoren og til printpladen, og det er vel så dem, at S. Fabrin mener, at jeg skal tage fra og i stedet sætte ledningerne fra batteriet til?
Denne metode har jeg ikke set i de andre campingvogne, hvor det fungerede med at have 220v og 12 sat til samtidig, men så har der nok i disse vogne været indbygget et relæ ved omformeren, som je_ns taler om, nemlig et som selv skifter til 12v, hvis den ikke får 220 v.
Så er det bare lige, hvor det relæ evt. skal sættes ind, og hvad hedder det, hvis man vil købe sådan et.