kant-isolering ved betongulv

Hejsa,

Vi har gravet gammelt gulv op og skal nu isolere --> lægge dampspær --> lægge rionet --> montere vandbaseret gulvvarme på rionet --> støbe 100 mm beton.

Mit spørgsmål er: Skal der laves en 20 mm isoleret kant op ad fundament/væggene hele vejen rundt i kanten - hvis ja, skal det så både være op mod indvendige og udvendige vægge? 

Hvis svaret er ja - hvordan laver man så afslutningen op mod det gulv, som efterfølgende skal lægges? Jeg mener: Hvis man står på den færdigstøbte beton, kan man så se isoleringen rundt i kanten, eller skal den "gemmes" under et tyndt lag beton? Er en sådan kant af isolering overhovedet en god ide? Tænker at det skal fungere som hindring af eventuel kuldebro, men det gamle gulv, som vi netop har banket op havde ikke sådan en kant, og jeg har svært ved at finde info på netop denne del....

På forhånd tak!

/Katrine.


navigare necesse est
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lige en ting: der skal ikke dampspærre mellem isolering og beton. Den ville også alligevel blive ødelagt af rionet. Skal der trægulv på skal der en fugtspærre på men det er ovenpå betonen.

Ja der skal være randisolering hele vejen rundt også ved de indvendige vægge. Lav strimlerne så brede at de vil stikke ovenover den færdige beton. Når betonen er hærdet skæres deraf med en kniv. Derefter plejer jeg at gå en tur rundt med en vinkelsliber med slibekop for at tage det gratværk der vil være lige i kanten. Fliser eller trægulv kan sagtens holde sig selv det sidste stykke ud over randisolering. Du kan jo heller ikke træde helt derude.

Er ikke sikker men snakker man ikke om 30mm randisolering nu om dage?

Har du tænkt på radonsikring? 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Uldal - Er der ikke radondækning ved dampspær og 6mm armeringsnet? Det er hvad jeg synes vi har kunne læse os til. Hvor finder man tallene for vores bolig?

Kermit_369 - Jeg tjekker lige op på om det er 30 mm. Tak for ideerne til hvordan man laver afslutningen. God vejledning! Vi har overvejet at lægge dampspær mellem de to lag isolering - det kan vel løse problemet med at det ellers bliver revet itu af armeringen... eller?


navigare necesse est

Hej,

Vedr. Dampspærre - eller fugtspærre som det hedder, når den skal forhindre fugt.

Det er normalt ikke nødvendigt at ligge en fugtspærre under betonen, hvis Du har et kapillarbrydende lag. Et kapillarbrydende lag er enten sand eller isolering - eller en kombination. Hvis du bruger ekspanderet polystyren, så er 150 mm kapillarbrydende. Hvis du eksempelvis kun har 50 mm isolering, så skal du have 100 mm sand uden sten og jord - med disse tider krav til isolering er det derfor aldrig nødvendigt med en fugtspærre.

Det kapillarbrydende lag forhindre, at fugten fra undergrunden trænger op i betonen. Den fugtspærre, som ligges mellem betonen og trægulvet er udelukkende til sikre dette mod restfugt fra betonen.


/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis