Fugning af Skibsplanke

Hej LDS’ere

Efter at have fået slebet mit gulv, vil jeg gerne have frisket fugerne op.

Jeg har fået købt den rigtige fugemasse og er blevet vejledt om, at lægge snor som bagstop inden jeg fuger , så den ikke hæfter i bunden.

Mine fuger er ikke lige brede ( jeg har ingen planer om at fræse dem brede) og enkelte er kun ca3 mm brede og 4-5mm dybe.

I nogle tilfælde virker snoren til at tage det meste af pladsen i fugen.

Spørgsmålet er om der er et alternativt bagstop på fugen, eller om jeg i så små mellem rum kan undlade bagstoppen, tænker det er begrænset hvor meget disse fuger kan give sig i forhold til fugemassens elecitet.

Håber at høre fra jer som har erfaring med dette.😊

Hvis nogen har anbefalinger til snor eller alternativ fugestop er I også velkommene ( jeg har ikke fundet fugebånd i så lille størrelse.

sommer/VM/lds-hilsner

HC-Kbh

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et gammelt kasettebånd er perfekt som bagstop. Du kan garanteret finde et på et loppemarked. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Oprindelig er det ikke min ide. Det var vores landsbytømrer der kendte fidusen. Fastgør båndet undervejs med knappenåle for at holde styr på båndet.

Jeg har brugt mange meter kasettebånd til alle trægulvene her i hytten.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Lyder som en ide 😁 

Kunne man mon også bruge det klassiske plastik gavebånd?🤔

Tænker det er lidt lettere at finde.(hvis der ikke lige er loppemarked i nabolaget)

Hvor mange meter går der på et kassette bånd? 🙂

Øhh! - jeg har ingen anelse om hvor mange meter der er i et kassettebånd. Jeg havde rigelig og brugte bare løs.

Gavebånd vil jeg tro også kan bruges. Det gælder om at fugemassen kun klæber til siderne og ikke til bunden.

Jeg brugte Dana Gulvfuge 553 som jeg påførte så der stod en bule op. Da fugemassen var tør, skar jeg det overskydende af med et stemmejern i plan med gulvet.

Fugemassen fik lov at tørre yderlige et par døgn så den var klar til at blive slebet helt plan med gulvet.

Brug en eksetersliber med korn 60 og moderat hastighed. Slip ikke for længe på samme sted.

Ved højere hastighed, eller vedvarende slibning på samme sted, risikeres at fugemassen smelter og farvet træet. Det samme gælder med en gulvafhøvler - den er alt for kraftig. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kassetebåndoptagere kørte med 4,75cm/S, så der burde være omkring 128 meter bånd på en 45 minuttes kassette 

Jeg har dog ikke målt efter :-D


 

Ja den med kassettebånd, blev også brugt på skibsdæk.

ja gavebånd kunne muligvis også bruges, men er måske svært at styre ?

Det gælder jo bare om at fugen ikke binder i bunden, så bare du finder et materiale som fugen ikke trækker igennem.

Men er et kassettebånd ikke ca 4mm bred ? og dine fuger ligner noget der er en del smallere.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis