Bosch varmepumpe mister tryk

Hej. Jeg håber nogen kan give noget sparring til hvad vi kan gøre eller undersøge. 

Vores Bosch 7000iAW varmepumpe er siden i foregårs pludseligt begyndt at miste tryk. Det sker langsomt med stødt og hurtigere hvis vi bruger meget vand (såsom bad). Vi havde en VVS’er ude men han vidste kun noget om gas, så det blev vi ikke klogere af og den VVS’er der har opsat det i sin tid (før vi købte huset) har så travlt at han glemmer at komme forbi. Derfor prøver vi selv at identificere og løse problemet. Bosch support kunne heller ikke identificere det, da vi talte med dem.

Når trykket falder fylder vi vand på igen til den er på 1,5 bar. Det må vi gøre flere gange om dagen, ellers går den ned på 0 bar, hvilket Bosch support sagde ikke må ske.

Vi har også luftet ud i systemet. Vi har også nulstillet varmepumpen.

Vi ser ingen synlige lækager eller vandskader, men forstår dog heller ikke hvor al dette vand forsvinder hen. Nogle gange kommer der lidt vand ud af er af rørene, der fører til et afløb. Men ikke ligeså meget som vi fylder på.

Vi har ikke foretaget ændringer eller gjort andet der kan forklare det pludseligt opståede problem.

For en måned siden fik vi monteret et BWT blødgøringsanlæg, men tvivler på dét er synderen, eftersom problemet først opstod i foregårs.

Anlægget er ca. 1 år gammelt.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hm. Kunne man forestille sig en fejl på jeres ekspansionsbeholder? Hvis den ikke kan klare trykudvidelsen som sker når vandet i anlægget varmes op vil sikkerhedsventilen lukke vandet af systemet (sikkerhedsventilen er muligvis på det rør som du skriver er ført til afløb).

Er der en ventil på jeres trykekspansionsbeholder hvor I kan tjekke trykket? Med tomt anlæg. 


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Med den alder er der garanti på anlægget. Så fat i sælgeren og bed ham om at se anlægget efter..


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

RasBo: Jeg ved ikke hvordan jeg undersøger det. Nu hvor den i nat har været nede på 0 bar igen (efter vi fik den op på 2 inden vi gik i seng i går), melder anlægget fejlkoden H01 5299. I den medfølgende vejledning fremgår den ikke, hvilket den VVS'er vi havde ude også sagde (no shit sherlock), men jeg fandt en vejledning på en svensk side der beskriver fejlkoden som "Alarm Z1 High pressurealarm JR1". Jeg undrer mig dog over hvis det skulle skyldes et for højt tryk, når fejlkoden vises efter trykket har været 0 bar.

Shortcut: Jeg har bedt den oprindelige montør kigge anlægget efter, men han har for travlt og en masse andre undskyldninger for hvorfor han glemmer at komme til aftalerne. Og en anden vi havde ude vidste ingenting, så han slukkede og tændte blot for strømmen (som om det skulle hjælpe). Husker ham dagligt på det, men hvis jeg lige kunne fikse det selv i mellemtiden ville det jo være fantastisk.

Tid er ikke nogen undskyldning. Bare Ring til sælger 20 gange om dagen.    Evt. Ring og klag til Bosch Danmark i Ballerup .... Men punk sælger godt og grundigt først 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Sidder der sådan en drejeknap på den sikkerhedsventil som er ført til afløb? Prøv at drej den en omgang til den giver et højt klik. Uden tryk på anlægget. De kan godt begynde at sive hvis de har afgivet tryk. Tror stadig du har et trykekspansionsproblem. Men prøv at få hjælp af montøren først. 


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Lille opdatering på problemet. Den oprindelige VVS'er/montør var ude i går, hvor han lukkede for vandet til gulvvarmen. Herefter har der ikke været fald i trykket, så det er nok desværre en lækage i gulvvarmen. Vandforsyningen siger desuden at vi har et ekstremt højt vandforbrug, så der er nok sivet rigtig meget vand ud over tid (også før trykket begyndte at falde). Vi kan dog ikke finde tegn på vandskader nogen steder, hvilket er ret mærkeligt.

Nu venter vi på at samme VVS'er kommer igen for at tænde/slukke for hver sektion af gulvvarmen, så vi kan identificere hvor problemet befinder sig.

Hej,

Hvis det er gulvvarmen, som er utæt så er der ingen sammenhæng med det høje vandforbrug - de systemer er adskilt. Læk i centralvarmesystemet vil ikke medføre højt forbrug af drikkevandet, men et tryktab som du beskriver.

I øvrigt, så er højtryksalarmen ikke fordi at der er for højt tryk i vandkredsen, men fordi der er lavt tryk - dvs. Ingen gennemstrømning i varmeveksleren, så varmepumpen kan ikke “komme af med varmen” 


/K

Har du tjekket at der ikke er et toilet der løber?

Hvis du ikke umiddelbart kan se om toilettet løber, så et stykke efter at der har været skyllet ud, sætter du noget toiletpapir op i spalten hvor vandet kommer fra cisternen. Lad papiret sidde et stykke tid, og se om det bliver vådt. 


Søren O

KSC: Okay, så forstår jeg dog ikke helt hvordan det så hænger sammen, herunder hvor al vandet så forsvinder hen og hvorfor vi har et ekstremt højt vandforbrug. Vi forbruger ikke meget vand - vi er kun to personer.

Tak for opklaringen vedr. højtryksalarmen. Så giver det bedre mening. Jeg troede det var omvendt. 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis