IPE-terrasse - 110 kvm - indfræsning af stål i smigsamlinger

Hej alle.

Jeg skal i gang med en 110 kvm terrasse i IPE-træ, og vil gerne lave en ramme omkring terrassen. I hjørnerne på rammen ville jeg skære brædderne i 45-graders smig, og lægge samlingen tæt, men jeg har læst en del advarsler om at en sådan løsning ikke holder grundet træets bevægelser (ikke bare i længden, men mere problematisk i bredden). Når det bliver fugtigt vil hjørnet begynde at gabe i tåen på samlingen (den yderste del), og når det tørrer ind vil det begynde at gabe i hælen på samlingen (den inderste del). 

En løsning kunne være at bruge en lamelfræser til at fræse en not i begge brædder i samlingen, og så bruge en fisk til at lime det sammen med. IPE-træet kan efter det oplyste dog trække sådan en fisk i stykker (eller bare ud af fræsningen) grundet spændingerne i træet, og fordi fisken reelt set ikke er særlig stor.

Jeg overvejer derfor om man kunne bruge rustfrit stål som fer til at holde det hele sammen i stedet for. Jeg kan se to mulige (eller umulige?) løsninger:

1) Bruge en overfræser med et slidsjern til at fræse en 15mm dyb not i hele brættets bredde (i begge brædder), og så lime et rustfrit ligejern (3mm pladetykkelse, 30mm bredt) i samlingen i stedet for. Hjørnerne på ligejernet skal så slibes til, da de vil stikke ud, men ved det færdige resultat vil man kun kunne se jernet fra siden af terrassen som en 3mm tyk stålindsats i træet. Jeg fandt et billede som viser hvordan det kan se ud, blot med en fer af træ i stedet.

2) Bruge en overfræser til at fræse en 26mm dyb not ind på såvel inder- som yderside, og så lime et hjørnebånd (2,5mm pladetykkelse) ind. På den vis vil der være et gennemgående stykke rustfrit stål som binder brædderne sammen, både på inderside og yderside. Set fra siden vil man kunne se den 2,5mm tykke stålstreg i midten af brættet, men det kunne nu se meget godt ud.


Nogen der har erfaringer med den slags vanvittige samlinger? Og hvilken lim skulle jeg bruge til at holde stålet fast i træet? Alle kommentarer, advarsler, lattergrin og gode råd er velkomne   

Mvh. Peter

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Problemet med bevægelse er jo netop at træet bevæger sig mere den ene vej end den anden alt efter fugtighed, og det kan du sådan set ikke stoppe ved hjælp af diverse metaller. I bedste fald kan det få træet til at arbejde mindre.

Jeg så en der "ophævede" en del af træets arbejden, ved at flække plankerne op i tynde stykker, og derefter lime dem sammen igen forskudt så du faktisk laver en krydsfiner plade, bare i plankeform, hvis du forstår.
Men bliver det måske ikke så kønt at se på, hvis kanten af brættet er synligt.

En anden løsning kunne måske være at skære en "klods" ud og lægge den i smigen for at "overdrive" smigen... jeg har lavet en hurtig skitse af hvad jeg mener.

Og så lige: Velkommen til      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

I stedet for rustfri stål ville jeg nok tænke på aluminium. Der kan man fræse / save en 0,5 - 0,75 dyb rille / ridse fra begge sider - i begge sider. Så kan man bruge polyuretan lim til at lime med. Det udvider sig under op hærdning, og "tager så fat" ned i rillerne. Det er nok det stærkeste lim til træ og det fæstner på alt. Husk der skal være fugt tilstede. 

Om det hele virker til det du arbejder ved jeg ikke en dyt om, jeg har ikke arbejdet med IPE træ. Men jeg ved at træ der arbejder er det svært at kæmpe imod. 

Måske skulle du hellere lægge den 30 mm rustfri hen over samlingen, så ser man det ikke.  Eller i corten stål så det ruster pænt 

Når man samler bordplader bruger man foruden fisk også at lave udfræsning fra bagsiden, så der kan ligge 2 x 2 stykker jern med gevindstang imellem. Men det kræver jo en vis tykkelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej begge.

Tak for jeres rigtig gode forslag og kommentarer. Jeg har flere steder læst at på et eller andet tidspunkt vinder naturen over samlingen, så man kan lige så godt designe sig ud af problemstillingen. Spørgsmålet er jo bare hvordan...

Mvh. Peter

Du kunne jo også fræse fer og not i samlingen, det ville jo være en elegant løsning hvis hjørnet er synligt set fra kanten.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvad med at holde en afstand i smiget, som svarer til den afstand du kører mellem brædderne. 


Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis