Vandtæt samling ved jordspyd

https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/jordspyd-og-tilbehor/p/krympesaet-for-vandtaet-samling?utm_source=criteo&utm_medium=retargeting&utm_campaign=web

Hvorfor vil man have en vandtæt samling i toppen af et jordspyd der er banket i udenfor?

Jeg har eksempelvis tænkt mig at banke et jordspyd i udenfor under mine fliser og kan ikke lige se hvad forskel/fordel det skulle gøre at samlingen er vandtæt. Det gælder vel om at have så god jordforbindelse som mulig :)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at beskytte samlingen mellem jordspyd og kabel, der er jo skidt hvis forbindelsen bliver dårlig pga ir/rust.


Vi prøver igen, i morgen --

okay så skidt da, men det er dælme en dyr omgang plastik til det formål. Tror jeg har noget krympeflex der er stort nok til at krympe uden om samlingen.

Kender du et alternativ til en klemme til 20,- stk/ til at lave forbindelse mellem rionettene? spændebånd er tit også ret dyre synes jeg. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der er visse steder hvor man bliver nødt til at følge regler. Især der hvor man ikke kan gøre det om igen. De er ikke lavet for at genere. Disse dobbelt klemmer er netop lavet sådan at kobber er for sig og rionet for sig, så der ikke opstår tæring. 

Og nu bliver jeg lige lidt gal i skralden. ( det går over igen)

Vil du gøre det billig kan du lige så godt købe en rulle hegnstråd og snørre omkring rionet, Og næste gang du skal have lavet bremser på din bil vil jeg da også forelå at du sparer de dyre bremse klodser og skærer en trækile og monterer den i stedet. Det skal nok være egetræ hvis ikke det bli`r for dyrt.   

Jeg har altid sagt til folk der ville bygge hus, at det grundlæggende skal være i  orden. Isolering installationer m.m. Medens man altid kan investere i ekstra skabe senere.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvorfor tror du jeg stiller spørgsmålene? 

1. For at bygge så billigt som muligt og lade kvaliteten være i den ringe ende

2. For at bygge så billigt som muligt og lade kvaliteten være i orden.

Du er fuld af fordomme, så din vrede kan du snildt pakke ned.

PS mine bremseklodser fra T hansen kørte 80.000 km. Så igen er der grundlag for at tro at billigere løsninger kan være lige så gode som de dyreste. Derfor spørger man, prøver man, og bliver klog på det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du stiller spørgsmålet og siger samtidig, at det er dyrt for sådan en gang plastic. Til samling under jordoverfladen skal samlingen være vandtæt. Derfor er der noget selvvulkaniserende gummi med. Den selvvulkaniserende gummi lægges omkring jordspyd og jordkabel inden den yderste muffe krympes på. Den yderste muffe skal dække det selvvulkaniserende gummi. Samlingen skal være vandtæt for at undgå korrosion mellem jordspyd klemme og kabel. Du siger selv, at du har noget krympeflex, så du kan lave det billigere. Du har garanteret ikke sådan en hætte, som er med i sættet. Når du nu skal autoriseret arbejde, kunne du i det mindste lave det håndværksmæssigt korrekt.


fase
Annonce

Jeg har forstået vigtigheden i funktionen af en vandtæt samling og vandtæt skal den nok blive, men uden at jeg skal bruge over 100 kr på 20 gr plastik og gummi som så smart udvider sig. Så mange penge for så lidt plastik synes jeg er vanvittigt.

Jeg synes produktet er et overflødigt produkt at producere og tage over 100 kr for, når man kan få samme funktion for småpenge ved eksempelvis at bruge krympeflex. Det kan være der findes andre gode ideer. Derimod synes jeg det var vildt mærkeligt at der ikke fandtes skjulte zink-rygninger på markedet da jeg skulle lægge nyt tag. Dem måtte jeg selv bøje af store zink-plader. Men sådan en plastik-tut til over 100 kr findes der. Det er da at tage røven på folk.

Jeg tænker ikke det er forkert at bruge et alternativ som tjener samme formål. Håndværksmæssigt/moralsk? ukorrekt kan man sige det er, da jeg udfører arbejdet uden at være autoriseret, men det er funktionaliteten jo ligeglad med med. Hvis jeg sørger for at samlingen bliver vandtæt, mener jeg ikke der er noget forkert i den udførelse. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg kan godt spare dig for en 10'er:

https://www.harald-nyborg.dk/p9046/...under-jord

Mht. diskussionen vedr. materialevalg, så skal du huske at du skal bruge et 2,5mm2 dobbelt isoleret jordkabel mellem din installation og jordspydet. Også her ville andre produkter kunne give dig en lignende funktionel effekt, f.eks. en løs enkeltleder i blank kobber, som det gøres i USA, men de er bare ikke godkendt til opgaven her hjemme, selvom den elektriske forbindelse havde været fin.


Elektronikteknikeren

Du har tilsyneladende slet ikke forstået, hvad det er, du køber. For at begynde indefra så er der en klemme til at skabe kontakten mellem din 2,5 mm2 jordledning og jordspyddet. Desforuden er der noget selvvulkaniserende gummi, som ikke udvider sig, og  som, hvis det bliver brugt rigtigt, er med til at gøre forbindelsen vandtæt. Udover det hele krympes en hætte, som er lukket i den ene ende. Ellers er det ikke en hætte. Din ide med at bruge et tilfældigt stykke krympeflex dur simpelthen ikke, for det giver ikke samme funktion. Hvordan vil du sørge for at samlingen bliver vandtæt? Om du vil lave det på din måde eller ej er din afgørelse, men dit alternativ er ikke det samme som det sæt, du henviser til.


fase
Gregeren skrev den 21-06-2018 08:11:39

Jeg kan godt spare dig for en 10'er:

https://www.harald-nyborg.dk/p9046/...under-jord

Mht. diskussionen vedr. materialevalg, så skal du huske at du skal bruge et 2,5mm2 dobbelt isoleret jordkabel mellem din installation og jordspydet. Også her ville andre produkter kunne give dig en lignende funktionel effekt, f.eks. en løs enkeltleder i blank kobber, som det gøres i USA, men de er bare ikke godkendt til opgaven her hjemme, selvom den elektriske forbindelse havde været fin.

Tak for info. Jeg har skam en ekstra 10er hvis det handlede om at spare 10 kr. Men det er jo ikke det jeg skriver. Jeg skriver det er mange penge for 20 gr. plastik og så min egen personlige holdning til hvad jeg mener rimeligheden er i det.

Jeg har dobbeltisoleret jordkabel, men tak.

S. Fabrin skrev den 21-06-2018 08:33:59

Du har tilsyneladende slet ikke forstået, hvad det er, du køber. For at begynde indefra så er der en klemme til at skabe kontakten mellem din 2,5 mm2 jordledning og jordspyddet. Desforuden er der noget selvvulkaniserende gummi, som ikke udvider sig, og  som, hvis det bliver brugt rigtigt, er med til at gøre forbindelsen vandtæt. Udover det hele krympes en hætte, som er lukket i den ene ende. Ellers er det ikke en hætte. Din ide med at bruge et tilfældigt stykke krympeflex dur simpelthen ikke, for det giver ikke samme funktion. Hvordan vil du sørge for at samlingen bliver vandtæt? Om du vil lave det på din måde eller ej er din afgørelse, men dit alternativ er ikke det samme som det sæt, du henviser til.

 Der er netop ikke nogen klemme med i det sæt. Havde der været det, ville det selvfølgelig pynte på rimeligheden af prisen. Der er jo bare plastik i det sæt.

Jeg ved ikke hvor du har "et tilfældigt" stykke krympflex fra, men jeg har flere forskellige typer krympeflex i forskellige størrelser og tykkelser. Det er jo også det man bruger når man splejser et kabel under jorden, så jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor du mener det ikke kan blive vandtæt. 

Jeg vil gøre krympeflexen vandtæt og få til at fungere som hætte ved at lade det bøje/hænge nedad oppe fra toppen. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du ser nærmere på billedet af sættet, er der netop en klemme med, den kræver godt nok en speciel tang til montagen. I mine øjne er den krympeflex, du vil bruge, et tilfældigt stykke krympeflex. Måden du vil bruge det på er ikke OK. Det bliver ikke vandtæt. Hvordan vil du gøre stedet, hvor kablet kommer ind nedefra tæt, det bliver ikke tæt uden selvvulkaniserende gummi. 

Som jeg før har skrevet, er det dig der laver tilslutningen. Om du gør det på den ene eller anden måde er i bund og grund dit ansvar, men din måde er klamp.





fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis