Gulvvarme. Gode råd og erfaringer

Hej alle.

Jeg skal til at lægge gulvvarme i vores stue på 50m^2. Planen er at lægge det i Novopan gulvspånplader med fræsede spor der er lagt oven på keto strøer. Sidst kommer der flydende laminat gulv på.

Jeg får VVS'eren til at montere en mini shunt ventil på frem og tilbageløb og lægger så 2 kredse. Hver kreds går først under gulvet, så op, og løber så tilbage til udgangspunktet.

Er der nogen ting jeg skal være opmærksom på? Er der nogle mærker af PEX slanger der er bedre end andre? Jeg har hørt at nogle kan larme lidt.

Er der nogle andre ting man ikke lige tænker over eller som nogen af jer har fortrudt at have gjort efterfølgende?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mere isolering og tæt dampspærre end du regner med er nødvendigt!

Husk at der måske skal et stabiliserende pladelag over eller under din sporplade - dette afhænger bla valgt overgulv og opbygningen generelt. Novopan har en god vejledning om klimagulv du bør nærstudere.

Pex skal være med iltspærre indvendig for ikke at knirke, alupex koster lidt mere men giver bedre varmetransport imod alu'en.  Afhængig af afstand fra shunt og størrelse af rummet ville jeg bygge med 20mm pex istedet for 16mm da nogen gange er svært at få nok varme igennem.

Hvis du selv skal lave vendespor så køb en billig i Harald - de bytter uden for mange spørgsmål

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Bofh og i andre

Tak for svar. Jeg laver det med 20mm slanger. 

Opbygningen er med strøer.

Der er plads til 125mm isolering fra betondækket til gulvspånpladerne. Men jeg mener kun at man må lægge max 75mm når der ikke er isolering under betonen?. Dampspærren kommer til at ligge lige over betondækket. 


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er også korrekt hvis du bruger alm rockwoll direkte ovenpå betonen. En anden løsning er at  rette betonen af med flydespartel og bruge hård EPS under dine gulvspånplader - mere tæt, isolerer bedre og du kan etablere en dampspærre.

Uanset hvad så er 125mm i underkanten af det tilrådelige - du kommer til at fyre en masse energi af på at holde jorden under dit hus varm.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også