Dobbeltafbryder til styring af to mini-køleskabe

Hej forum.

Setup: Jeg har en stor mobil-bar, som jeg b.la. har to minikøleskabe stående i. Baren er tilsluttet elnettet med en forlængerledning.

Mål: Jeg vil kunne styre strømmen til se to skabe med en dobbeltafbryder.

Løsning: Jeg installerer to stikdåser (uden afbryder) inde i baren, som jeg kan tilslutte køleskabene til. Disse to stikdåser forbinder jeg til en dobbelt afbryder med installationskabel. Fra den dobbelte afbryder løber en forsyningsledning ned til baren tilslutningspunkt, som også vil være installationskabel.

Udfordring: Hvordan skal jeg forbinde ledningerne (fase, nul og jord) inde i underlaget (til dobbelt kontakten)?

Jeg har vedhæftet en tegning, og det jeg ønsker svar på, er hvordan jeg tilslutter de forskellige ledninger til dobbeltkontakten.


På forhånd mange tak   


Mvh.
Jon Lykke
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Alle nul samles. Alle jord samles.

Fase fra forsyning ind i afbryder terminal med rød/P/pil ind.

Mellemledning til forbruger 1 i den ene sort/pil ud.

Mellemledning til forbruger 2 i den anden sort/pil ud.

jenshøj skrev den 19-06-2018 11:09:41

Alle nul samles. Alle jord samles.

Fase fra forsyning ind i afbryder terminal med rød/P/pil ind.

Mellemledning til forbruger 1 i den ene sort/pil ud.

Mellemledning til forbruger 2 i den anden sort/pil ud.

Tusind tak Jenshøj   .

Med fare for at jeg misbruger din villighed til at hjælpe: Har du mulighed for at tegne en tegning (bare i hånden), og sende et billede? Jeg har brug for at vide hvad der menes med "Alle nul samles. Alle jord samles", samt om "



Mvh.
Jon Lykke

De 3 nul ledere samles i en samlemuffe - skal ikke sættes i afbryderen. Det samme skal ske med jord lederne. Fase fra forsyning ind i afbryder terminal med rød/P/pil ind. Mellemledning til forbruger 1 i den ene sort/pil ud.Mellemledning til forbruger 2 i den anden sort/pil ud.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Jeg kender naturligvis ikke lige din indretning. Men en stikkontakt foran hver køleskab med afbryder kunne jo også klare det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:
primo-ct skrev den 19-06-2018 21:10:30


 Super svar Primo-ct - Tusind tak :-). Også tak til Jens J.

@Spørgsmål til primo-ct (og nu nørder jeg bare). Hvad er tilslutningerne til venstre på billedet af din afbryder til? Det ville være smart hvis det var til terminering (sammenslutning) af nul og jord.


Mvh.
Jon Lykke

Det er bare huller i plastikken, og der kan ikke forbindes noget til dem. De bruges på andre afbrydertyper (dobbelt korrespondance og krydsningsarbryder) hvor indmaden i afbryderen er anderledes fordi der skal tilsluttes flere ledninger. Men aht. produktion bruger man samme "bagstykke" på alle afbrydere.

Der findes enkelte afbrydere med sløjfeklemme, som kan bruges til det du beskriver (i så fald markeret med dobbeltpil). Men de kan kun bruges til at samle to ledninger, og som oftest har man alligevel som i dit tilfælde brug for at samle 3, så anvendeligheden er begrænset.

Samtidig er det oftest lettest at lave samlingerne med muffer og ligge dem pænt ind bag i dåsen, inden man skubber afbryderen ind. Jo flere ledninger der sidder i selve afbyderen, jo vanskeligere er den at få ind.

Tak for svar - igen :-).

Nu er det en dobbelt korrespondance afbryder jeg har købt, men antager ikke at det gør en forskel :-).

Hav en god dag, og sikke et fantastisk forum.



Mvh.
Jon Lykke

Nej, det er OK med en dobbelt korrespondance, men gør dig selv den tjeneste at montere fasen i klemmen P, det er den med rød udløser. Grunden er, at det så er nemmere at bytte ledningen til stikkontakten, hvis kontakten virker modsat det, du ønsker.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis