Gasbeton overligger i bærende mur

Hej Alle,

Jeg er ved at lave hul i en bærende mur til en terassedør på 95 cm. Huset er fra 70'erne, og står består af en indre bærende gasbetonmur samt en ydre ikke bærende mustensvæg.

I forbindelse med projektet vil jeg indbygge en overligger i gasbeton. Jeg tænkte, blot at skære ud til denne i gasbetonmuren, og få den sat korrekt, før jeg begyndte at fjerne den resterende del af muren. 

Her kommer mine spørgsmål:

Hvad skal afstand være imellem mur og overligger?

Skal overliggeren klodses op svarende til hvad man ville gøre med en murstensoverligger? 

Hvilket produkt skal man bruge til at "lime" imellem overligger og gasbetonmuren?

Tak.



 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når man arbejder med gasbeton, skal der faktisk helst ikke være nogen afstand. Og man bruger lim der er beregnet til det. Det købes i pulverform og blandes op. 

Det med ingen afstand kan så ikke lade sig gøre når det er noget man indsætter bagefter, da jeg går ud fra at det ovenfor kan blive hængende. Men så må det blive så lidt som muligt, 

Når du har resten af muren til at stå under denne montering kan det bruges til at kile overligger op med. Så lim ovenpå overligger i et jævnt lag med tandspartel eller lignende. Så kiles der op på muren i dørhullet.  

Du skal naturligvis have et vist vederlag så den lægger lidt ind over muren i begge sider. Det kan du udnytte ved pænt at save det stykke væk i 10-20 cm højde, så det kiler få grader nederst. Når så overligger er på plads og støttet, kan denne kile limes ind igen. Ved at det er savet lidt skråt nederst presser det først når det er helt på plads. Kan du kun få kilen "næsten" på plads er det ret let at slibe det plant bagefter


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for et detaljeret svar. Det lyder som en virkelig god fremgangsmåde.

Den med kilen skal jeg lige dobbelttjekke, at jeg har forstået rigtigt. Dvs. at selve kilen er den del, som overliggeren kommer til at hvile på? Hvor dyb ville du lave kilen under overliggeren?

Et andet hurtigt spørgsmål, hvor meget plads bør jeg sætte af imellem overligger og den planlagte karmhøjde og kan overliggeren vendes begge veje?


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Kilen kommer jo " i klemme" imellem overligger og " hylde " i muren nedenunder, og bliver naturligvis limet fast. Så størrelse kommer jo lidt an på dørhullets bredde, og overliggerens bredde.  Altså ved dør hul eksempel på 97 cm og overligger på 1410 cm bliver kiler jo 22 cm brede i hver side.  

Jeg prøver lige at forklare på en anden måde. 

Først laver du hullet som det skal være så overligger kan være der. ( Muren som skal hugges væk bagefter må gerne være 3 - 5 cm lavere, og noget mere væk i begge sider så der er plads til saven der hvor kilen skal laves) Yderst i begge sider af hullet til overligger saver du lodret nedad, saven føres så den kommer 10 cm ned på indersiden og 8 - 9 cm ned på hulmur siden.  Så saves "vandret" ind så man rammer savsporene nogenlunde. De 2 stumper gemmes og bruges til sidst. Nu har du 2 løse stumper som passer (måske lidt for store)  over 2 skrå hylder i siden af dørhul. 

Overligger lægges op på dørhulsmuren, og der limes ovenpå overligger. Nu kan den løftes op og holdes på plads med træklodser og evt. trækiler, de skårne kiler påføres lim på 3 sider og daskes på plads, ind over de 2 Skrå "hylder". 

Kommer de lidt for langt ind, må der spartles, og kan de ikke komme helt ind må du slibe lidt på indersiden. Du har naturligvis lov til at tage holde dem op til test og tilpasning inden limen påføres. San ikke af den skrå side da den passer i vinkel det pågældende sted. 

Alle mine mål er kun til forståelse, hvis der netop kommer en limning eller lign. i indermuren kan du lægge til eller trække fra. Om kilen er 10 cm høj eller 20 cm høj har ingen betydning. 

Hvor meget plads over / til siden i dørhul. ?

Hvis du skal "nøjes med" en gummifuge imellem væg og dørkarm, så skal der være præcis lige stor plads i sider som ovenpå. Det kan f.eks. være 10 mm. Så dørhullets bredde kan være karmbredde + 20 mm og højden karmhøjde + 10 mm 

Du skal nok regne med at limfugen over overligger fylder 3-5 mm afhængig af hvor pænt du har lavet hullet. 

Link til HH overligger, Gå ind i arbejdsbeskrivelse og se princippet i kile systemet. Det er beskrevet ved nybygning, og min forklaring er tilpasset din situation. Altså når overligger skal komme nedefra og op.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så tror jeg, at jeg har forstået det hele - tak igen for ekstra udførlig beskrivelse.

Min gasbetonvæg er 10 cm tyk - og disse overliggere er 10 cm høje, men 19 eller 26 cm brede, skal man blot lade de overskydende 16 cm stikke ud i hulrummet? 

Og hvor lang en overligger kræves til min døråbning på 95 cm? Den ene er på 117 cm, dvs, der burde være ca 10 cm hylde på hver side - er det ikke nok? eller skal jeg gå til den sikre side og tage en på 141 cm?


 

Resten går ud i hulmuren. 

Nu ved jeg jo ikke hvor meget den skal bære, og det kræver faktisk en beregning. 

Men er det en almindelig række spær, som du antyder på en 70`r villa og der står 1 midt på eller 2 på den ude i sider, så ville jeg ikke være nervøs for at tage den på 117 cm. 

Hvis det er hjørnet lige under en kvist eller lignende hvor trykket kan være større så vælg den lange. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak, igen.

Nej, det er ikke i hjørnet under en kvist, og der kommer sandsynligvis til at være 2 spær (~98 cm mellemrum) et i hver side, alternativ et enkelt i den ene side og det andet på originalmuren.


 

Normalt, når man stiller gasbeton op og laver huller til døre og vinduer, laver man en vinge i hver side. Det med vinger kræver måske lidt forklaring. Vingen består af et stykke gasbeton, som har en bredde, som går fra indersiden af gasbetonen og næsten til skalmuren. Der skal være plads til et stykke flamingo så der ikke opstå en kuldebro. Det giver mulighed for, at der er materiale til at lægge overliggeren af på ( se målene i el-mands link). Når du sætter vingerne på, får du også mulighed for at gøre døren fast til murværket. Vingerne limes til væggen med gasbeton lim.


fase

Det var godt at få det med. Altså populært sagt så udfylder man hulmur ( på nær ca. 25 -30 mm til flamingo ) med en strimmel gasbeton der limes ind imod indermur. 

det gør så også at din dør indfatning kan dække for denne flamingo, og du har fast mur i din lysning så det kan spartles op og fuges ind imod dør. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, det lyder som en fornuftig idé med vingerne.

Dvs at væggen fra min stue op ny døråbning hedder hver side: 10 cm letbeton - 7 cm ekstra letbeton (i hulrummet) - 3 cm flamingo - 10 cm mursten. Og disse vinger går hele vejen op til overliggeren.

Hvor bred bør jeg lave vingen? 4-5 cm?


 

jeg har lavet en skitse over, hvad jeg mener med vinger. Skitsen er ikke målsat, med beskriver systemet i det. Du kan lave vingerne af  75 mm gasbeton.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også