Montering af glasdør i fiber gips (parallelt med fibrene)?

Hej Alle

Jeg står i den situation at jeg skal have monteret en glasdør i mit badeværelse. Jeg har monteret 3 lag 15mm knauf ultraboard for at døren skal passe med resten af rummet, dog uden at tænke over hvordan jeg skruer glasdøren fast, da gipsen jo ikke er specielt bærende parallelt med både fibrene og papiret.

Nogle forslag?


Bjarke

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En glasdør er tung. Den får du aldrig til at sidde fast i fibergips.

Fjern fibergipsen, og enten monter en træramme der kan holde til vægten, men det er noget gams med træ hvis der er tæt på brusenuchen.

Bedste løsning er en muret kant hvor skruerne til hængslerne får ordentlig fat.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis man skal holde nuværende model er det måske noget med at lave en ramme i træ, beklæde den med fibergips og vådrumsmembran også skrue døren fast gennem det med en passe silikone på skruerne så det tætnet? 

Men indrømmet jeg ville da klart selv lave en massiv væg den kunne sidde i 


Ask

Tak for jeres svar.

Nu har jeg desværre allerede sat fliser og filt op, så jeg havde virkeligt håbet på en god løsning.

Jeg har kigget lidt på forankringsmasse kombineret enten med en meget lang dybel eller en gevindstang. Jeg har dog ikke nogen erfaring med det. Ville det kunne holde?


Bjarke

Det er skruerne på hængslerne der skal fæstnes solidt. Din tegning viser fibergips som mellemled. Det holder ikke.

Er det uoverkommeligt at fjerne fliser, mure ny åbning og reetablere fliserne, er den næstbedste løsning en solid lægte hvor hængslet kan monteres, men godt bliver det aldrig.

Træ i et badeværelse vil altid kaste sig. Selv små tolerancer i karmen vil forstærkes af en tung glasdør.

Selv har jeg monteret en glasdør ind til bruserummet i mur. Den har i alle årene ikke givet sig det mindste, selv om frihøjden mod gulv og sider kun er få millimeter.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej

Jeg er helt enig i træ udenpå er en uheldig løsning.

Min tanke var at tage M16 gevindstang, bore et hul i enden og lave et M6 indvendigt gevind som jeg kan skrue hængslet fast i.

spørgsmålet er dog om en 200mm lang stang og forankringsmasse kan holde i gipsen (M6 møtrikken der holder hængslet i gevindstangen burde ikke være noget problem)

Eller om jeg kan tage gevind stangen hele vejen igennem gipsen og væggen (koksmur) og så forankre den på den anden side. (væggen på den anden side skal aligevel pudses. Dette virker dog som overkill numindre jeg også gerne vil have en klatrevæg på glasdøren)


Bjarke

Annonce

Jeg ville nok bore igennem gipsen ind i muren også smøre netop noget forankringsmasse/lim-dübel omkring stangen + i hullet inden den skubbes ind. Det er i høj grad væggen og ikke gipsen som skal bære den dør.

Problemet er at der er ret langt mellem dør og væg, og jeg ville ikke være sikker på at gipsen kunne holde til det imellem. Men der er vel ikke anden vej frem end at prøve - jeg ville dog kraftigt overveje hvor meget mere tid jeg brugte inden døren har siddet der (og er blevet brugt) i lidt tid


Ask

Min glarmester oplyste udtrykkeligt dengang jeg stod i situationen, at hængslerne skulle monteres helt tæt op ad muren.

Alle former for mellemlæg er døden for glasdøre.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis