Københavnerbelægning/chaussesten


Hej


Er der mon en brolægger eller anden erfaren håndværker som kan hjælpe mig, jeg skal til at lave ”Københavnerbelægning” i indkørslen og ved opgangen til mit hus - omkring 200 m2.


I den forbindelse skal jeg nu til at købe chaussesten og her kommer mit spørgsmål så – kan jeg ”nøjes” med at købe halv sten altså 10x10x5 eller skal det være 10x10x10. Det er selvfølgelig prisen jeg tænker på her, da en hel sten er over dobbelt så dyr…


Jeg vil selvfølgelig også meget gerne høre om der er nogle ”faldgrupper” jeg skal passe på inden jeg går i gang - jeg har lagt en del ”almindelig” belægning igennem min tid så lidt erfaring har jeg…..


På forhånd tak for jeres hjælp.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Jeg ville ikke turde satse på de halve, når det er en indkørsel. Tænk hvis en lastbil lige bakker ind og vender   

Hvis det havde været en terrasse hvor man bare skal sidde og fede den, ville det sikker være rigeligt med de tynde.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Er der en der kan forklare mig hvad Københavnerbelægning er?

Mvh.

Mikkel

speddy skrev den 18-06-2018 20:11:26

Hvad er chancen for at en 10x10 sten knækker? Det er vel store sten der er kritiske.

 Enig, men tykkelsen betyder at de lettere kan skride, eller laver "spor" når der kommer et stort tryk på et ganske lille område (lastbilhjul), da de ikke har så stor flade at trykke mod hinandens sider på.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
FoXX skrev den 18-06-2018 21:00:11

Er der en der kan forklare mig hvad Københavnerbelægning er?

Mvh.

Mikkel

 Google er lidt delt på det, men jeg mener at det er denne form for "vifte".
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Hej


Mange tak for jeres svar indtil videre, men jeg synes stadig ikke jeg har et klart svar om hvorfor jeg skal vælge fulde sten i stedet for halve – en halv granit sten knækker ikke under et dæk, heller ikke et fra en lastbil. Desuden får jeg ikke nogen lastebil ind i min indkørsel :-)


Jeg mangler at høre om det har nogen betydning om de ”kæntre” nemmere ved en halv sten, eller det ikke har nogen betydning... Det er klart jeg vil meget gerne undgå at betale dobbelt så meget for sten hvis det ikke er nødvendigt. Hvilket er derfor jeg søger efter en som har erfaring men denne type belægning.


Lige så der ikke er tvivl, så består den ”københavnerbelægning” jeg vælger, af 4 betonfliser (40x40) lagt sammen i et kvadrat og så med chaussesten i krans rundt om.

OK ud fra den type belægning ville jeg vælge "chauser" i samme tykkelse som dine fliser, da det bliver nemmere at lægge.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg er helt enig med PinkHenrik - Det bliver noget bøvl et have to niveauer med sand.

Jeg var i øvrigt ikke klar over at det er sådan "Københavnerbelægning" ser ud, men så lærte jeg da noget nyt😉


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Smann skrev den 19-06-2018 13:22:58

Hej


Mange tak for jeres svar indtil videre, men jeg synes stadig ikke jeg har et klart svar om hvorfor jeg skal vælge fulde sten i stedet for halve – en halv granit sten knækker ikke under et dæk, heller ikke et fra en lastbil. Desuden får jeg ikke nogen lastebil ind i min indkørsel :-)


Jeg mangler at høre om det har nogen betydning om de ”kæntre” nemmere ved en halv sten, eller det ikke har nogen betydning... Det er klart jeg vil meget gerne undgå at betale dobbelt så meget for sten hvis det ikke er nødvendigt. Hvilket er derfor jeg søger efter en som har erfaring men denne type belægning.


Lige så der ikke er tvivl, så består den ”københavnerbelægning” jeg vælger, af 4 betonfliser (40x40) lagt sammen i et kvadrat og så med chaussesten i krans rundt om.

De små sten kan ingen lastbil køre i stykker. Ej heller kændre de små hvis selv samme lastbil skulle skulle have formastet sig ind i din indkørsel. De halve synker ej heller mere i køresporet end de hele sten, det er nemlig underlagets beskaffenhed der bestemmer om de synker. Derfor bør du absolut vælge de halve sten. God arbejdslyst med læggeriet.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Mange tak for alle bidrag - jeg vil bruge de halve sten.





Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis