Lysleder og lampe til vandstråle.

Jeg er blevet inspireret af Speddy til udvikling af min egen laminar vandstråle. Det går fremad med projektering (men arbejdet tager en stor del af fritiden  )

Jeg mangler at finde en lampe med power led, som kan skifte farver, og som udsender lyset igennem ret kraftig lysleder. Det skal op i vandstrålen som så fungerer som en forlængelse af lysleder. Se ca. 2 minutter henne i den video

Jeg har set der er noget firma i Viborg der måske kan det, og de skal også spørges. Men kunne forestille mig at der findes noget til mindre penge på amazon eller lignende steder. ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg havde forestillet mig en acryl- / plexiglasstang, der evt kan bøjes med varme.

Jeg ville så lyse ind i enden med en kraftig LED.

Det er muligt at det kræver noget polering af enderne på stangen, for ikke at miste for meget lys.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg ser på youtube at man kan lave sådan en selv, ved at støbe med polyester i et rør. Men jag havde nu håbet at finde noget lidt bedre. 

Jeg regner med at bruge en meget lille luftcylinder til at åbne og lukke. Den skal så køre med vandtryk i stedet. Jeg har tjekket om det virker, men har naturligvis ikke noget om holdbarhed. Jeg har cylinder med ca. 10 ¨mm diameter, og 15 mm slaglængde. Så det kan trække en lille klap som kommer retur med en fjeder. 

Jeg er endnu ikke så langt at der kan eksperimenteres med vandtryk m.m.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal nok finde prøve at finde en lysdiode med tilhørende styring der kan det lille nummer. Her er et forsøg på eBay: 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=color+led&_sacat=0&_pgn=1 

Desværre ser det mest ud til man har led på bånd der kan skifte farver.

Til søgning på google: "fish tank multi color led"

Kan du ikke bruge en "hive gardin for" stang af klart akryl Erik, de plejer vist og kunne fås i 10 mm Ø  ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

" hive gardin for, stang " Godt udtrykt, jeg vidste med det samme hvad du mener, og sådan en ligger sikkert oppe på "ragelses loftet. Jeg kiggede lige dit link igennem, der var der en der kunen lyse op med skiftende farve nede i lokummet. Ja hvorfor ikke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det var da årets udtryk Nitter        
Hive gardin for, stang.

Tak for dagens grin, og som Erik siger, så ved man lige med det samme hvad du mener.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Jeg forestillede mig enkelt LED på et lille board som disse:

eller hvis det skal være forskellige farver - disse, der dog vil kræve en processor for at styre dem.

(Jeg har ingen ide om de er kraftige nok)

Plexiglasstangen ville jeg finde fx her


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg vil lige undersøge om en stjernehimmel kan bruges, og så samle alle lyslederne i den samme kappe. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-06-2018 09:23:43

" hive gardin for, stang " Godt udtrykt, jeg vidste med det samme hvad du mener, og sådan en ligger sikkert oppe på "ragelses loftet. Jeg kiggede lige dit link igennem, der var der en der kunen lyse op med skiftende farve nede i lokummet. Ja hvorfor ikke. 

 Ja jeg ved ikke hwass en sådan stang hedder og er for doven til at finde ud af det.    

Tror ikke det lugter bedre med kulørte lys i "spanden". Men det var en tanke jeg fik med de vandtætte enheder.

Men prøv at google "high power 3 color RGB led" uden anførselstegnene. Der bliver så nok nogle problemer med interface som Speddy nævner. Computeren kan vel klares med en Arduino + lidt interface og programmel. Selve giveren er måske lidt mere besværligt da led chips på bare nogle få watt normalt er delt over et større område samt de faktisk også varmer lidt mere end en "smule". Jeg vil formode i skal op i over 10W for strålen rigtig kommer til at ligne noget.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ev elmand skrev den 18-06-2018 09:23:43

" hive gardin for, stang " Godt udtrykt, jeg vidste med det samme hvad du mener, og sådan en ligger sikkert oppe på "ragelses loftet. Jeg kiggede lige dit link igennem, der var der en der kunen lyse op med skiftende farve nede i lokummet. Ja hvorfor ikke. 

 Ja jeg ved ikke hwass en sådan stang hedder og er for doven til at finde ud af det.    

Tror ikke det lugter bedre med kulørte lys i "spanden". Men det var en tanke jeg fik med de vandtætte enheder.

Men prøv at google "high power 3 color RGB led" uden anførselstegnene. Der bliver så nok nogle problemer med interface som Speddy nævner. Computeren kan vel klares med en Arduino + lidt interface og programmel. Selve giveren er måske lidt mere besværligt da led chips på bare nogle få watt normalt er delt over et større område samt de faktisk også varmer lidt mere end en "smule". Jeg vil formode i skal op i over 10W for strålen rigtig kommer til at ligne noget.     

PinkHenrik skrev den 18-06-2018 11:38:08

Det var da årets udtryk Nitter        
Hive gardin for, stang.

Tak for dagens grin, og som Erik siger, så ved man lige med det samme hvad du mener.  

 Det var nu ikke meningen, men tak.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har kig på denne stjernehimmel. Det er fra dansk firma, men kunne sikkert findes billigere udenlands. 

lampen er på 18 w og med farver. Der er 188 lysledere fra 0,75 mm til enkelte på 1,5 mm De samles så alle i en krympeflex 

De forskellige størrelser har jeg ikke gavn af i denne forbindelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis