svømmende gulv og ikea køkken

Hej LDS'ere,

Jeg skal til at vælge min lægge-metode til gulvet i et nybygget sommerhus. Jeg vil helst lave det svømmende, hvor der som bekendt skal være 10mm luft op til vægge/køkken etc. Mit spørgsmål - er der nogen herinde der har erfaring med at lægge svømmende gulve op til et køkken fra ikea?

Jeg er bange for der ikke er plads nok imellem køkkenbenene og sokkel-fronten, til at jeg kan opnå de 10mm frirum et svømmende gulv kræer - så er der plads nok til det?

det ville jo være trist hvis gulvet arbejdede og man ligepludselig fik et hul mellem gulvet og sokkelen.

tusind tak for svar!


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Svømmenede gulve og sommerhuse. 

Jeg formoder du taler om gulv i træ, og så skal afstanden til væg og faste installationer ubetinget overholdes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

selvfølgelig skal det overholdes - det er jo derfor jeg spørger

Det skal lige siges at det er nybyggeri, og med gulvvarmeslanger støbt ind i klaplaget, så der kommer til at være en konstant temperatur på ca. 15. grader i gulvet hele året. Hvis ikke vi havde det skulle det selvfølgelig fuldlimes.

Med gulvvarme, skal træet være tørret til omkring 10 - 12 %.

Det modvirker større sprækker i samlingerne. Afstand tl væg og faste installationer (også Ikea køkkener) modvirker buler i gulvet eller det der værre. (Væggene kan forskubbes).

Uanset gulvvarme og konstant temperatur, vil den skiftende luftfugtighed over året påvirke alt træ.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

og så til mit egentlige spørgsmål - hvor meget plads er der mellem benene på et ikea køkken og fronten man klikker på? der er ingen mål på tegningerne på hjemmesiden, og jeg ville gerne vide om der er plads til at føre det svømmende gulv forbi sokkelkanten og stadig have +10mm til at træet kan arbejde.

SDebois skrev den 17-06-2018 21:05:42

Jeg er bange for der ikke er plads nok imellem køkkenbenene og sokkel-fronten, til at jeg kan opnå de 10mm frirum et svømmende gulv kræer - så er der plads nok til det?

Soklen er vel 16-18mm og kan dermed let dække over 10mm luft, også selv og gulvet arbejder lidt. 

Mit eget køkken (dog ikke Ikea) er lavet på samme måde. Sokkelben direkte på undergulv, dernæst gulv ind til 10 mm fra ben, og så sokkel ovenpå gulvet til at skjule luften. Eneste udfordring var, at mine ben var tykkere i bunden og ca 1 cm op, og ideen er at soklen skal støtte på dette tykkere sted. Det tykke sted kom til at være under gulvet, og dermed kunne soklen ikke støtte på det. Jeg skuede nogle klodser på undergulvet mellem benene, så soklen har noget at støtte på.

Annonce

Kan se at Ikea's sokkel kun er 10mm. Men tilgengæld ser det ud som at den tykke del på sokkelbenet er løs, så den kan hæves. I såfald burde der ikke være noget problem, da du jo så kan køre gulvet ind til 10 mm fra den tynde del af benet.

Super tusind tak for svar!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis