Kommentarer til projekt: Pollen filter lav det selv.

Her samles kommentarer til projektet: Pollen filter lav det selv.

Kommentarer vises både her og på projektet.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spændende projekt at kaste sig over. Tommel op herfra   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fint projekt. Jeg tror blot du bliver skuffet over ventilatoren. Den type er lavtryks ventilator, og kan flytte en masse luft. Men de kan ikke klare modtryk af betydning, og det vil der være når du skal igennem pollenfilter. 

Desværre kan jeg ikke se nogen ydelses diagram over den. Det der passer til sådan en opgave er f.eks. lindab eller andre fabrikater kanalventilator. de er 230 V så du sparer noget strømforsyning, og kan så bruge pengene på hastigheds regulering. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ev elmand. Kan godt være du har ret. Det må tiden vise. Som den er nu er den alt for kraftig, og den flytter en masse luft. Men hvis den stopper med det, når jeg får ventilatoren ned i et lydniveau der er tålelig, så skal jeg finde en anden løsning. Så laver jeg en ny konstruktion.

Tak for input.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Det eneste den vil gøre er at larme, der vil stort set ikke komme luft igennem filtret. Men giv det et forsøg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Altså et A4 papir suger sig helt fast på indgangen, på udgangen blafrer det fint, og man kan fint mærke "blæsevejret". Men som sagt, hvis der ikke kommer luft igennem når den skrues ned med spændingen, skal jeg da have set på den type du skriver om. Tænker jeg kan se hvor hurtigt den kan fylde en kendt beholder (plastic sæk).


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce

Et rigtigt LDS projekt du har lavet, respekt for det helt klart.

Skruer i Mdf på den led er aldrig godt, du ku' ha' løst det med at lime en kantliste på, så var det undgået, dette skal opfattes som positiv & konstruktiv kritik.   

Hvorfor i øvrigt købe om man kan/vil selv og derved spare nogle skillinger.

Held og lykke med projektet, lad os gerne høre om det lever op til dine forventninger, så vi andre også ka' lære lidt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Kig på pollenfiltre til biler i stedet, vælg en kendt model der er produceret mange af, og som stadig er i produktion. Så får du meget billigere filtre. Nogle af dem kan fås med kulfilter også, som også renser luften for røgpartikker mv.

Den bedste type blæser til formålet vil være af radial typen, de er lavet til at håndtere stor modstand. Denne kan også fås som en reservedel til automobil industrien.

Jeg har selv gået med tanken om et lignende projekt, så 👍 herfra.


Elektronikteknikeren

Fra Elektronikteknikeren til Elektroniktekniker (uP FTS først i 90'erne), tak for indspark. Nu skal den jo lige laves færdig på strømsiden inden jeg dømmer den nuværende blæser ude. Havde også pollenfilter til biler i tankerne. Men jeg ville gerne have et stort filter. Dem der sidder i min Octavia er ikke så store, ej heller dyre ca. 120 kr.  Men jeg tror nu M2 prisen er ca. den samme.....Jeg kan godt skifte ud til kulfilter med den opbygning jeg har lavet. Men vi har ikke problemer med røg.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis