Kompressor - Unimerco 20/22

Har en kompressor hvor den ene fase er gået på.

Link: http://vejledning.materielsektionen.dk/kompressorer-paa-hjul-eldrevne/um-kgk-20-22-s-kompressor

Hvordan kan det laves?
Mvh Kristian Madsen


Kristian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg kan se af brugsanvisningen, er din kompressor til enfaset drift altså 230V. Så kan det være motoren, der er brændt af. Enten start viklingen eller drift viklingen. Det kan også være kondensatoren. Det kræver derfor en måling at finde ud af, om det er det ene eller det andet. Du skriver, at der gået en fase. Det tyder på at det drejer sig om en trefaset motor. Der kan det være en fejl i trykafbryderen eller en brændt vikling. Er det trykafbryderen, skal du skifte den. Er det der i mod en brændt vikling i motoren, skifter du motoren. Det kan ikke betale sig at få den viklet om. Også her er det nødvendigt at måle hvor fejlen er.


fase

Hvis jeg husker rigtigt kan man få en idé om kondensatoren. Hvis motoren kan sættes i gang når den står og brummer ved at give akslen et puf (såfremt der er tale om driftskondensator). Motoren skal i så fald være ubelastet.

En ny driftskondensator koster ~100 kr og er let at skifte

Kondensator kan kontrolleres ved at afmontere, give 230 v på de 2 ledninger og umiddelbart efter afbrydelse kortslutte de 2 ledninger. Så skal det kunne give et lille bang og en gnist.

Men stør motoren og brummer skal du da lige sikre dig at den kan køre rundt. Det kan jo være kompressor der sidder fast. Afmontere ventilator dæksel og du skal kunen dreje den rundt ret let på ventilatorvingen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis der er brændt en vikling er der normalt en "fæl" lugt indvendigt i motoren. Prøv at skrue dækslet på motorens klemkasse af.


Søren O

Tak for kompetente svar. Prøver mig lige frem, så får i en tilbagemelding


Kristian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis