Hvor lang ud skal gulvet ligge

Jeg skal lægge gulv på 1. salen og undre på om jeg skal lægge de 22 mm gulvplader helt ud til vægen eller om jeg kan stoppe ved de lodrette stolper. Jeg skal senere have isoleret resten af etagen. Konstruktionen kan sagtens bære da jeg har tværgående bjælker under det gamle gulv for hver 1,1 m og disse hviler på væge i underetagen. Opbygningen er 145 mm reglar, som klodses op med kiler og skydes fast i bjælkerne.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal vel beklædning på de lodrette stolper, og isolering bag ved, så gulvbrædder skal slutte foran disse, med passende mellemrum til at gulvet kan arbejde.

Husk at der skal bygges efter BR dvs. at dine lodrette stolper formentlig også skal have påforet noget spærtræ ind mod rummet således der kan gøres plads til den krævede mængde isolering. Med mindre det er de skrå stolper som skal holde beklædning, så har har du sikkert plads nok. Men der er jo ikke angivet mål.

Mht. om konstruktionen kan bære, så ville jeg få en fagperson med forsikring til at regne på det. F.eks. en ingeniør.


Elektronikteknikeren

Det lyder jo ikke helt tosset.


Elektronikteknikeren

Du kan jo godt isolere med de 300 mm "bagud" fra de lodrette stolper, selv om du isolerer nedad på skråvæggen. Ligesom du sikkert isolerer opad på loftet. Så får du lidt flere kvm.

Men husk ventilation fra tagfod op forbi skråvæg og ud i kip.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil anbefale at du laver en "varm skunk" hvor din skråvægsisolering (+ dampspærre) fortsætter helt ud til ydervæggen. Det med gulvet er så op til dig.

Ved at følge skråvæg ned med isolering får du mulighed for at lave hylder / skuffer ind i den varme skunk. Altså imellem de lodrette stolper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis