Hvad koster det at lave et plankebord selv?

Jeg leger med tanken om at konstruere mit eget plankebord.

Benene vil jeg gerne finde gratis eller billigt, måske med noget kreativt brug af jern.
Men hvad koster det at købe planker i eksempelvis egetræ? og hvor finder man de bedste priser som privatperson?

Jeg kunne godt tænke mig at lave noget i stil med de ubehandlede spiseborde på woodstyle.dk/plankebord med én eller to planker, i størrelse 200x90 f.eks. 

Umiddelbart havde jeg tænkt mig at det skulle være i massivt egetræ. Er der andre materialer der er nemmere/billigere, men med samme høje kvalitet og flotte udseende?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv savværkerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det næste er at du skal have træ der er møbeltørt (under 8 % vand) for at det ikke slår sig eller revner, når det kommer ind i varmen.
Da det nu er blevet vildt populært at bygge plankeborde tror alle at det kan man lige klare med et snuptag... Men de gamle håndværksmæssige traditioner med ordenligt tørret træ der er blevet opbevaret korrekt i flere år, gør det svært at sælge, når folk tror de kan købe "det samme" træ for ingen penge.

Prøv at se denne tråd... og den er langt fra den eneste om det emne
https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/218645

Et gammelt ordsprog siger: Man bliver klog af skade, men sjældent rig    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du skal bruge spejlskåret træ til plankeborde, og det finder du ikke i byggemarkederne. Du skal købe det på savværket.

"Tilbuddet" fra Bauhaus koster kr. 1.029,-. Tilsvarende plejer jeg at købe lagret som blokvare til ca. kr. 250,- på savværket.

Lagret træ betyder det har ligget på stok 1 år pr. tomme. Derudover skal det ligge mindst 3 måneder i rummet hvor det skal bruges inden det bearbejdes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du kan godt lave sådan et selv for lidt under 10.000. Det afhænger meget af kvaliteten af træet, hvor forarbejdet det er mm. Jeg købte rå egetræsplanker hos tablemanners på fyn, og hos dem kan man købe dem i forskellige prisklasser afhængigt af hvor forarbejdet man ønsker dem. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis