Hvilken omformer? Til amerikansk EL værktøj.

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns
ev elmand skrev den 13-06-2018 15:13:09

Det ligner det vi gør med en enfaset frekvensregulering + motor. Den får 2 ledninger ind med 240 V og leverer 3 x 0 - 240V ud. 

Får de ikke kun 120 volt ind?

Hvis de fik 240 volt ind, burde det vel kunne klares med en frekvensomformer, at få det til 3x240 volt.

Men som jeg forstår det får de 2 x 240 volt ind, forbinder dem til en motor som startes op med en kondensator, og når motoren køre, trækker man 3 x 240 volt ud.

Det er meget udførligt fortalt i denne video, men dels forstår jeg ikke helt funktionen, og dels er jeg ikke god til engelsk.

Hellere eje, end at leje.
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg ved ikke hvad de gør "over there" 

Men småmotorer her i DK kan fint køre med 1 faset 240 volt ind i frekvensreg. Så skal motoren monteres i trekant i klemkasse og kører så på 3 x 240 volt helt som vanlig uden kondensator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Bent Andersen
Bent Andersen
Bent Andersen Bent Andersen

Hvad de gør "over there" er at tilslutte en trefaset induktions motor til en splitfase forsyning på to af polerne, altså L1 og L2. Derudover en kondensator for at starte motoren som bliver koblet ud når motoren løber.

Den tredje fase kommer fra L3 på motoren, som bliver induceret når motoren kører. Dermed får de 3 x 240 V.

L1 - L2 = 120 - 0 -120 V = 240 V og L3 er også 240 V.

Motoren kører uden belastning hele tiden og har kun til formål at danne L3. Derfor er den som regel ca. 4 gange større end belastningen. Den kaldes også "idler motor".

Det er ikke nogen særlig elegant løsning, men hvad... når man kun har én fase...

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Nu kom jeg lige til at tænke kreativt i forhold til trådsrarters behov.

Men sådan en induktiv belastning som en elmotor er, plejer ikke at være særlig kritisk med hvor pæn spændingskurven ser ud.

Derfor synes jeg at du skal prøve med en seriediode af passende størrelse, som vil skære rms værdien af de 230v ned til det halve. Det er den mest simple og billigste løsning.

Er det noget trådens elektrikere er med på mon? Man skal vel lige spørge om lov..

Elektronikteknikeren
Bent Andersen
Bent Andersen
Bent Andersen Bent Andersen

Hvis motoren er en universalmotor er det ikke nogen dum ide. Med andre motortyper dur det ikke. En 600 V, 20 A diode koster ikke meget.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Det er rigtigt, men det mener jeg ofte det er i den slags mindre  maskiner.

Asynkron motore plejer man at finde i større maskiner.

Trådstarter kan jo lige undersøge om motoren er med eller uden kul.

Elektronikteknikeren
KarstenCan
KarstenCan
Postnr:
KarstenCan KarstenCan

Da jeg flyttede til Canada for 25 aar siden, fandt jeg ud af at vi skulle have taget alle vores Danske koekkenmaskiner med som roeremaskinen

I Canada (og de efterligner os i USA ) har man faktisk 240V i koekkenet.

Den spaending man faar ind i huset er  fra en 240V transformer med midtpunktudtag som bliver kaldt 0 og som er jordforbundet. For at faa ligelig belastning af de to sider af transformatoren kraever man at i koekkenet skal hveranden stilkontakt vaere forbundet til den anden fase, mellem 2 stikkontakters fase har man altsaa 240V

Et elkomfur herovre er tilsluttet begge faser, og faar altsaa  240V.

Foerste gang jeg hoerte en elektrikker tale om at der mellem 2 faser paa 120V var 240V spekulerede jeg paa hvor meget man havde laert om at laegge spaendinger sammen som var af forskellig fase, heldigvis sagde jeg ikke noget for senere laerte jeg at det var faser fra en transformator med midtpunkt. 3 faser som i kender det har man ogsaa herovre, men er normalt ikke foert til et privat hjem, kun til store fabrikker.

Elektriciteten bliver foert frem til husene med en meget hoejere spaending (kan ikke huske hvor meget) og den store transformator med midtpunktsudtag hvorfra man faar sin spaending staar normalt i vejkanten og man deler den med sin nabo. 

Karsten
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

I Paraguay i Sydamerika føres der 1 (skriver EN ) ledning med 23000 V frem til almindelige lidt større huse. Ellers er flere huse fælles om en. 

Den anden leder på primær siden på transformator lægges ned til jordspyd + kobberplade + + blank kobberledning ud i stjernegrøft. Der bliver drysset kobberspåner ned omkring disse ledninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.