Hvilken omformer? Til amerikansk EL værktøj.

Hej.

Har haft en overfræser med hjem fra USA men tanketorsken gik op for mig da jeg kom hjem at motoren ikke køre med samme spænding. Så spørgsmålet er hvilken omformer kan man køre med når overfræseren køre med 120v 60hz 12amp? Kan ikke finde ud af om omformere skal have samme watt/ampere som værktøjet eller man kan skifte noget ledning på overfræseren?



Hej. Har haft en overfræser med hjem fra USA men... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Interesant læsning , splitfase minder mig om jævnstrøms forsyningen i de gode gamle dage , der var plus og minus med 440 V og plus og minus til nul (neutral) 220 V.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

De 108 V 60 hz var som forklaret mærkning på fejlleveret motor. Jeg fik af leverandøren oplyst at det kunne være til USA. Men det kan naturligvis være forkert oplysning, det kan lige såvel være til skibsbrug eller andet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når man ser div. youtube fra USA er det ofte de kun har en fase og 120 volt, tilgengæld har de masser af ampere, og skal de køre 3x240 (3x208) volt bruger de en fasekonverter, Har ikke helt luret hvordan de virker, men der er en del elektronik, og en generator/elmotor.    Face converter


Vi prøver igen, i morgen --

Det ligner det vi gør med en enfaset frekvensregulering + motor. Den får 2 ledninger ind med 240 V og leverer 3 x 0 - 240V ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-06-2018 15:13:09

Det ligner det vi gør med en enfaset frekvensregulering + motor. Den får 2 ledninger ind med 240 V og leverer 3 x 0 - 240V ud. 

Får de ikke kun 120 volt ind?

Hvis de fik 240 volt ind, burde det vel kunne klares med en frekvensomformer, at få det til 3x240 volt.

Men som jeg forstår det får de 2 x 240 volt ind, forbinder dem til en motor som startes op med en kondensator, og når motoren køre, trækker man 3 x 240 volt ud.

Det er meget udførligt fortalt i denne video, men dels forstår jeg ikke helt funktionen, og dels er jeg ikke god til engelsk.


 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg ved ikke hvad de gør "over there" 

Men småmotorer her i DK kan fint køre med 1 faset 240 volt ind i frekvensreg. Så skal motoren monteres i trekant i klemkasse og kører så på 3 x 240 volt helt som vanlig uden kondensator. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad de gør "over there" er at tilslutte en trefaset induktions motor til en splitfase forsyning på to af polerne, altså L1 og L2. Derudover en kondensator for at starte motoren som bliver koblet ud når motoren løber.

Den tredje fase kommer fra L3 på motoren, som bliver induceret når motoren kører. Dermed får de 3 x 240 V.

L1 - L2 = 120 - 0 -120 V = 240 V og L3 er også 240 V.

Motoren kører uden belastning hele tiden og har kun til formål at danne L3. Derfor er den som regel ca. 4 gange større end belastningen. Den kaldes også "idler motor".

Det er ikke nogen særlig elegant løsning, men hvad... når man kun har én fase...


Nu kom jeg lige til at tænke kreativt i forhold til trådsrarters behov.

Men sådan en induktiv belastning som en elmotor er, plejer ikke at være særlig kritisk med hvor pæn spændingskurven ser ud.

Derfor synes jeg at du skal prøve med en seriediode af passende størrelse, som vil skære rms værdien af de 230v ned til det halve. Det er den mest simple og billigste løsning.

Er det noget trådens elektrikere er med på mon? Man skal vel lige spørge om lov..



Elektronikteknikeren

Hvis motoren er en universalmotor er det ikke nogen dum ide. Med andre motortyper dur det ikke. En 600 V, 20 A diode koster ikke meget.


Det er rigtigt, men det mener jeg ofte det er i den slags mindre  maskiner.

Asynkron motore plejer man at finde i større maskiner.

Trådstarter kan jo lige undersøge om motoren er med eller uden kul.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis