Hvilken omformer? Til amerikansk EL værktøj.

Hej.

Har haft en overfræser med hjem fra USA men tanketorsken gik op for mig da jeg kom hjem at motoren ikke køre med samme spænding. Så spørgsmålet er hvilken omformer kan man køre med når overfræseren køre med 120v 60hz 12amp? Kan ikke finde ud af om omformere skal have samme watt/ampere som værktøjet eller man kan skifte noget ledning på overfræseren?



22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er omkring 1,5 kVA. Jeg vil tro omformeren er dyrere end en ny overfræser.


Overfræseren var billigere. Det er nok heller ikke det sidste stykke værktøj jeg får der fra da de er umulige at opstøve i eu

Den fræser vil jeg da godt se et billede af, siden du ikke kan skaffe den til vores breddegrader   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du køber en større transformer, kan du køre flere af dine amerikanske værktøjer, dog ikke samtidig da det bliver en dyr én.

Det billigste er nok om du kan finde en gammel stor Vario trafo på et sted, måske på loppemarked.

Man kan godt få nogle på et par kilo watter.


Elektronikteknikeren
Annonce

Dem omformer du kan bruge skal kunne give 12 A på sekundærsiden. Det vil sige at den nogenlunde optager 6A på 240 volt siden. Den vil være på 50 Hz. så din overfræser vil køre lidt ( ca. 20% ) langsommere 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan bruge en roterende omformer  elmotor/generator 230 V 50 Hz ...120 V 60 Hz via et gear ,  dvs at de i USA har 208 V mellem faserne og 120 til nul ..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg mener nu de har 3 x 120 Volt. Og nogen steder 3 x 108 volt. Så når de skal lave lys bruges 2 faser. 

Jeg har fornylig bestilt / modtaget en lille motor til et vandværk. Uden på kassen stod som normalt 230/400 volt men på motorens mærkeplade 3 x108 volt. Den var blevet pakket forkert i "langt bortistand"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Førhen havde de 127 V / 220 V  ligesom vi har , havde 220 / 380  V det skal jo passe med kvadratrod 3 , så vidt jeg husker.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
ev elmand skrev den 12-06-2018 21:16:35

Jeg mener nu de har 3 x 120 Volt. Og nogen steder 3 x 108 volt. Så når de skal lave lys bruges 2 faser. 

Jeg har fornylig bestilt / modtaget en lille motor til et vandværk. Uden på kassen stod som normalt 230/400 volt men på motorens mærkeplade 3 x108 volt. Den var blevet pakket forkert i "langt bortistand"

 I USA har kun få private hjem trefaset forsyning. Normalt er apparaterne konstrueret til 120 V, 60 Hz fase-nul.

Industri- og kontorbygninger kan have trefaset forsyning leveret af en lokal transformator. Det er i så tilfælde også 120 V fase-nul og 3 x 208 V fase-fase.

En krølle er, at de fleste hjem bliver forsynet med splitfase. Det er 240 V med nul i midten, altså 120 - 0 - 120 V. Et særpræget system, når man er vant til tre faser.

Stikkontakterne leverer nul og 120 V.

108 V har jeg aldrig hørt om...


Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis