Rør / slanger til primitiv solfanger

Hej,

Solfangere har været flittigt debatteret gennem tiden, men jeg har ikke fundet svar på mit spørgsmål, så derfor denne tråd:

Jeg vil lave en primitiv solfanger til en udendørsbruser i sommerhuset baseret på et kasseret termovindue. Min tanke var  at lægge så lang en slange / rør som muligt i rammen, og så trække varmt vand, så længe 'lager' haves.

Målet er selvsagt at få så stor slange / rør volumen som muligt, men hvilken type slange / rør er det rigtige? Jeg har læst mig til, at PEM rør vil kunne holde til både varme og tryk, men det er noget stift materiale at bakse med. Måske findes der andre ideer?

vh


ikje
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan også bruge en radiator, som du maler sort og dækker med glas.


fase

Vil der ikke dannes en masse rust i radiatoren når den jævnligt og i hvert fald om vinteren står tom?


ikje
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvad med at lave det i armeret vandslange, lægger du det i en spiral kan der være en del slange.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

ikje skrev den 12-06-2018 11:47:10

Vil der ikke dannes en masse rust i radiatoren når den jævnligt og i hvert fald om vinteren står tom?

 Du kan slet ikke bruge en radiator som VVB hvis du vil undgå at skulle bade i brunt rustvand. Det skyldes at vandværksvand indeholder en del luft/ilt, der gør at din radiator ruster indvendigt selv om den er fyldt med vand. En radiator er bygget til "dødt" vand, dvs. vand uden ilt.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Epoxymanden skrev den 13-06-2018 08:20:31

Hvad med at lave det i armeret vandslange, lægger du det i en spiral kan der være en del slange.

 Det var nok noget i den stil, jeg havde forestillet mig. Men det fås vist i mange forskellige typer - og med forskellig fleksibilitet (skal kunne bøjes så meget som muligt for at skabe volumen). Har du bud på en god løsning?


ikje
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg brugte en 15 L beholder fra en Metro vandvarmer malet matsort monteret i en isoleret trækasse med en termorude , det virkede rigtigt godt , der var rigeligt med varmt vand om eftermiddagen på en solrig dag , det var så varmt at det skulle blandes med koldt vand når man tog et brusebad......................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

jeg vil anbefale en 32 mm flexslange i sort, den kan snoes i en cirkel så er der ikke meget spildplads dferinde, men du skal have lidt ventilation da der bliver ekstremt varmt derinde bag glasset og jeg har set flere gange at glasset er revnet har selv eksperimenteret en del medt till pools, der findes masse af gør det selv solvarmer videoer på youtube

Jeg har eksperimenteret med en flexslange efter den model, der er beskrevet her:

http://vedvarendeenergi.blogspot.com/2014/05/gr-det-selv-solfanger-diy-solar-thermal.html

Det var en katastrofe; den type slange kan ikke klare tryk af nogen betydning. Men det er måske ikke den type slange, du mener?


ikje
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også