Husvandærk støder

cdp
cdp
Postnr: 5792
cdp cdp

En bekendt har et husvandværk, der slår FS-relæ når der er jordkabel tilsluttet. ( og det skal der jo )

Bruger han i stedet kabel u/jord kører den ok, men støder. Jeg ved han er ikke den bedste til vedligehold, så min første indskydelse må være fugt i pressostat og videre forsyning før/efter, eller - en ac-motor der har været for varm på et tidspunkt, og 'lækker' spænding videre fra nogle smeltede vindinger. ( og jeg har hørt ham prale med, den kunne gi' over 5 bar på tryksiden, så overbelastning er en mulighed )

Vandværket minder om dette:https://www.specialbutikken.dk/mari...gJRFfD_BwE

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Det kan jo være flere ting, men kan det ikke gøre det med en udtørring af presostat og evt. klemmekasse.

Så er det over højre skulder, og på med et nyt.

Hellere eje, end at leje.
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Der er fugt i vandværket et sted, hvor det er kræver en måling af isolationsmodstanden. Du kunne prøve at tage låget af pressostaten og se om der er fugt i den. Gør der samme med motoren. Prøv om det hjælper at tørre motoren med varme.

fase
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Når du skriver FS relæ, regner jeg med du mener HFI eller HPFI relæ. 

Der er jo overgang et eller andet sted på "dyret" Det næsten med sikkerhed ikke smeltede viklinger. Det har heller ikke ret meget med vedligehold atr gøre, da den ikke skal vedligeholdes på den led. 

Det kan måske hjælpe at tage låget af trykafbryder og motor et stykke tid så eventuel fugt kan tørre ud. Det er ikke smart at køre med noget der støder. Hvis man kommer til at røre ved andet der er jordforbundet samtidig, kan det give alvorlige følger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
cdp
cdp
cdp cdp

Takker for svar - tror den plejer at stå i et fyrrum, så fugt burde med tiden fortrænge ( i hvert fald udvendig )   Får lige låget af pressostaten ved lejlighed og tørret det også. Har hørt Hfi måler ml. 0 og jord, - hvad sker der så når et jordben fjernes, og stikket kan vendes ( fase/nul ) - det er vel ikke særlig smart ??

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Har hørt Hfi måler ml. 0 og jord, - hvad sker der så når et jordben fjernes, og stikket kan vendes ( fase/nul ) - det er vel ikke særlig smart ??

At HFI relæet måler mellem nul og jord er noget gedigent vrøvl. HFI relæet måler summen af strømme, og afviger den fra 0 med mere end 30 mA., kobler det ud. Når jordbenet fjernes vil afledningsstrømmen søge til jord evt. gennem dig. Du vil så opleve at få en strøm på højst 30 mA gennem dig, så HFI relæet kobler ud. Hvis du bliver udsat for det, går der lang tid inden du glemmer det. At vende stikket afhjælper ikke fejlen.

fase
cdp
cdp
cdp cdp

Super og tak for svar..

Vil du være med? Log ind for at svare.