Maskine til græsklipning

Ja så knækkede bladet på leen sgu mens jeg var ved at trimme det lange græs langs hegnet. Ville reparerer den, men umuligt at bore huller til bolte i det hærdede stål. Er ikke meget for at købe en le igen og snart stå med endnu en knækket le. Men hvad kan man få af maskiner, som kan bruges til at trimme langt græs. En græstrimmer har jeg prøvet. Det lange græs snører sig om trimmerhovedet/spolen og sætter sig fast. Prøvede med min batteridrevne hækkeklipper, men det er vist ikke det en hækkeklipper er beregnet til. Ellers kunne jeg godt have købt en stanghækkeklipper. 


 

Ja så knækkede bladet på leen sgu mens jeg var ved... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Synes det er det samme med en klinge og så tager det en krig. Sgu da også utroligt at en le kan gå i stykker. Hvis ellers jeg kan få klingen skarp, synes jeg det er en ganske god konkurrent til buskrydderen.


 

Hvilken buskrydder har du brugt?

Jeg har brugt en Echo kraftig buskrydder, den var på knap 2 kw, den klarede lang stift græs uden problemer, både med snor og klinge.

Det gælder om at der er power nok, så den ikke går ned i o/m.


Vi prøver igen, i morgen --
Søren O skrev den 11-06-2018 18:52:51

Du havde vel husket at få leen justeret ind til dig selv. Det er ikke helt ligegyldigt hvilke vinkler lebladet står i. Når man bruger le, skal afgrøden (græsset) skæres - og ikke hugges - over.

 Ja det er en kunst at gå med en hylle som meget få mestre i dag. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Når man bruger en le skal den justeres i vinklen som der skrives. Det skal være således at ryggen på leen netop stryger langs jorden når man bruger den i sin foretrukne stilling. Derved kommer ægget til at gå rigtig og der er kun små chancer for at spidsen går i jorden. Det er det der kan koste et brækket blad. 

Du kan skærpe klingen på en vådsliber, og efterfølgende pudse den lidt op en gang imellem med strygeren. 

Ellers skal man bruge en "hårestol" med hammer. Det er en lille buk man sidder på, hvor der nederst er en lille fastsiddende buet hammer hoved. og fra oven slår man så ned med en tilsvarende hammer. Denne slaghammer hviler med skaft spidsen ind imod stolen, så den rammer præcis samme sted hver gang. ægget på leen føres så imellem disse 2 medens der hamres. Det gør at den skarpe del af ægget er bred. Der er så til mange timers arbejde inden den bliver sløv igen. 

Jeg fandt lige et gammel billede eller 2


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ok min er 900w. 

Min le er sådan en billig en som ikke kan justeres. Lykkedes mig at få den nogenlunde skarp på bænksliberen. Men en vådsliber ville nok være et godt køb, hvis det viser sig at jeg kommer til at bruge den meget. Plus en der ligger lidt bedre i hånden. Men foreløbigt bruger jeg den kun til brændenælder og hegnet rundt om marken et par gange om året.


 

Annonce

Hej

Jeg bruger tit le da det er lettere at komme omkring - uden at få ødelagt frugttræer etc med en buskrydder.

Legrej.dk har nogle vådslibesten som fungerer godt. Til alm brug fungerer en grov+fin i syntetisk materiale fint. Du skal blot huske den lille sten-holder med vand som sikrer at stenen er våd. Lestryger fra eks Harald Nyborg er kun skabt til at slide og ødelægge skæret...

På you youtube findes flere gode videor både fra legrej og andre sider om at slibe og skære med le. Søg evt på "scythe" som er det engelske ord for le.

Mht at harre leen (skærpe den vha a hammer og special ambolt) så er det nok en feinsmecker aktivitet - prøv med et par GODE slibesten først.


Det med at harre leen, var også for at forlænge den levetid, kan huske min far tog leen med til smedet, når den var ved at være for tyk i skæret, så i stedet for at slibe metallet af, blev den tyndet ud, eller harret om man vil.


Vi prøver igen, i morgen --

Enig, det tynder, og dermed skærper bladet. Men som jeg har forstået det, så gør bearbejdelsen også at selve skæret hærdes sådan at man får et både tyndere og skarpere blad end ved alm slibning. Men om dette er korrekt er der måske én af de faguddannede herinde der ved.

Der findes ambolte til harring med sådan et lille lan på. Hvis bladet afmonteres så er det nogenlunde til at have med at gøre. Ikke mange videoer på DK men med "peening" som søgeord findes der flere youtube videoer om at harre leblade


Ja den bliver helt sikkert også hårde af alt bankeriet, en såkaldt deformations hærdning.


Vi prøver igen, i morgen --

Justering af en le foregår på den "grove" måde. Beslaget i enden af "lebladet" varmes simpelthen op med en stor svejsebrænder (gas og ilt), og vrides til korrekt position. Herefter afkøling.


Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis