Udskiftning af nederste bjælker/regler i trækonstruktion

Hej Alle

Jeg har nu søgt her og på div. søgemaskiner uden held, så nu forsøger jeg med spørgsmålene hos jer.

Jeg har fået smidt et kolonihavehus i nakken fra 70erne, som jeg forsøger at gøre i beboelig stand. Derfor har jeg i de sidste uger brugt tid på at nedbryde indvendig beklædning og rive gulve op.

I den forbindelse har jeg fået en udfordring eller to.

Huset er bygget oven på et støbt kantfundament, og selve konstruktionen af huset er bygget af trykimprægneret regler/bjælker som er ca. 40 x 60mm.

De nederste regler/bjælker som ligger lige oven på fundamentet, trænger dog til en udskiftning, men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør det. Jeg kan jo ikke løfte selve konstruktionen, da det netop er de bjælker der står oven på fundamentet.

Spørgsmål 2:

Strøerne som ligger under gulvet, indgår ikke som en bærende del af huset. De er lagt på kanten af fundamentet, og neden under dem ligger der en masse murbrokker, sten osv. Jeg har overvejet at udskifte dem, og evt. ligge en fugtspærre under. Huset er ikke opvarmet om vinteren, men jordbunden er ret fugtig i området. Er det overhovedet muligt at få en fugtspærre under huset, når det står på et bærende træskelet? Er det ikke meningen at fugtspærre skal gå helt ud under selve skelettet på huset også, således der ikke trænger fugt op til bunden af skelettet?

Mvh Benny


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!
63 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bruge en såkaldt soldat. 

Det er en slags dunkraft der løfter konstruktionen, så du kan komme til hvor det er nødvendigt. 

Det er helt ukompliceret med en trækonstruktion.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Men - hvad skal jeg løfte i? Det er jo netop den nederste del af konstruktionen der skal skiftes. Så den kan jeg jo ikke løfte i. :-)


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Desværre det bedste billede jeg har ved hånden lige nu. Men i hjørnet, lige bag ved isoleringen i gulvet kan man hvis ane de regler der ligger lige oven på fundamentet. Disse støtter hele huset. Plejer strøerne ikke at være medbærende?

Jeg er desværre ikke hardcore håndværker, men selvom hænderne sidder nogenlunde, er jeg i tvivl her.


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

Du skal bare være lidt kreativ med et par af disse:

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Loftevarktoj/Hydraulisk-donkraft-2000017058/

Evt i kombination med den nævnte soldat til at tage vægten af taget.

Man kan ofte få en bjælke ind på tværs et sted, som man så kan løfte med donkraft.

Man smider midlertidige støtter/soldater ind når konstruktionen er hævet lidt, og så kan man flytte sine donkrafte et nyt sted hen. 


Elektronikteknikeren

Sådan ser en soldat ud, og som Gregersen skriver skal den bare anvendes kreativt   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Når det er så lille et hus kan du også holde det oppe med 2-3 reglar. De skal ned igennem gulvet og stå på jorden på en flise eller lignende. Soldaten har naturligvis den fordel at den kan justeres, 

 Du løfter først huset op med donkraft af en art, lidt hvert sted, lægger brædder/kiler under efterhånden som du kommer lidt op. Når du er 50 -70 mm oppe sætter du stolperne op under loftet (med en vandrette reglar til at fordele trykket )  De kiles også op så de begynder at tage trykket

De klodser der er under huset bankes ud eller huset løftes lidt igen og de tages ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Brug en soldat. Den er beregnet til opgaven og står solidt. Det gør regler ikke. Soldaten er kraftig nok til at løfte de par centimeter så bundremmen kan skiftes. En stump vandrør kan bruges som moment hvis pladsen er trang.

Mod terræn skal soldaten hvile på en kraftig bjælke. Aldrig en flise. Det er nervepirrende hvis flisen pludselig knækker. Det samme gælder mod loftet. Der kan du godt bruge en lægte på tværs.

Skiftning af bundremme omfatter som regel også brug af koben og en velvoksen klaphammer. Derfor vil jeg absolut anbefale en soldat, så du ikke pludselig kommer til skade fordi fliser knækker, kiler skrider ud eller reglerne giver sig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Okay- tak for svar. Det giver mening. :-)

Mit andet spørgsmål som ovenstående er så, om ikke de strøer bør ind som en bærende del af konstruktionen under normale omstændigheder?

Efter de bare ligger mere eller.mindre løst på kantsoklen, bliver det nok svært at få dem ind som en bærende del, hvis det overhovedet er nødvendigt. 


I en brandert kom jeg til at købe en kolonihave med verdens mest ramponerede træhus...og jeg aner ikke hvad jeg skal med det!

De må gerne hvile af på soklen, med murpap under. Hvis de ikke er dimensioneret til det fulde frie spænd, skal de understøttes undervejs med mursten eller fliser som du bygger op på fast jord/grus. Det sidste justering under strøen foretages med kiler som skrues sammen i låst position.


Elektronikteknikeren

Strøer skal fastgøres til remmen. Der er forskellige metoder. Nedenstående er bare en af mange, men er pladsbesparende foruden den er velegnet til renoveringsopgaver.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis