Lægge store havefliser 90x60

Hej. Min kone har set sig varm på noge store betonfliser. Vi skal ha lagt ca 85 kvm. Fliserne er 90x60x8. Så jeg tænker de vejer omkring 100 kg pr stk. Er der nogen som har gode råd og ideer til at læggen denne slags fliser nemmest?   

Tak




 Vh.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du er nødt til at have en fliselægge vogn, eller andet grej der kan ligge dem på plads.

(var nok selv mest til noget udstyr til minigraver, med sugekop, eller tang)


Vi prøver igen, i morgen --

Dengang jeg var ung og frisk brugte man en sækkevogn.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

@Nitter - det gjorde jeg også..   hvilket har resulteret i en meeget dårlig ryg.. Køb/lej noget udstyr, der gør det nemt.. det tjener sig ind på den lange bane..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Natur har fuldstændig ret, der er ingen grund til at ødelægge sin krop, den skal vel holde nogle år endnu?

Mvh.

Mikkel

Hehe tak for svar. Jeg må se på hvad der er muligt. Tager det længere tid at lægge store 60 x 90 fliser med det rigtige udstyr, end det tager at lægge f.eks 40x40 fliser?


 Vh.

Annonce

Hej


Lav dig sådan en her

https://youtu.be/ncChAS7aPW8

Men med håndtag så de kan bæres af to mænd.  Så er det ikke så svært.

Du kan lægge stenen perfekt, lige ned, hver gang 🙂👍

Det som tager tiden ved fliser, er at få underlaget perfekt, og store fliser kan jo nemt komme til at ligge og vippe.

0g eks 40x40 fliser er jo nemme at håndtere, de store 100 kg tunge fliser skal jo også ned af pallen, og hen hvor de skal ligges, så vil ikke anbefale du selv skal løfte dem, man ridser også nemt de underliggende fliser på pallen, hvis man slæber dem af pallen.

Det nemmeste er små sten som herregårdssten, dem kan man give en tur af pladevibratoren bagefter.

for 4 år siden lagde jeg nogle 30x60x6 fliser, det gik fint, men vil ikke give mig i kast med noget der er tungere. Har lige lagt nogle 20x40x5, de er rigtig nemme at håndtere.


Vi prøver igen, i morgen --
Natur skrev den 10-06-2018 18:03:06

@Nitter - det gjorde jeg også..   hvilket har resulteret i en meeget dårlig ryg.. Køb/lej noget udstyr, der gør det nemt.. det tjener sig ind på den lange bane..

 Åh hold op  , det har jeg nu snildt kunne overlevet uden men fra mine helt unge dage. Fordelen med sækkevogn er at man kan køre rigtig mange efter hinanden og dermed få lægningen overstået på ingen tid.     



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svar allesammen. Mht underlaget har jeg kørt en masse stabilgrus ud. Ca 15 cm. Og har stamper og rettet af i et par dage nu. Så stabil gruset ligger faktisk rigtigt pænt nu, med det rigtige fald. 

Så har jeg tænkt at smide 2 cm afretningssand over, til at lægge flisen i. 

Mit spørgsmål er nu, skal afretnings laget stampes hvis man lægger store fliser som 60x30 eller 90x60 ? Eller retter man bare laget af og lægger fliser direkte? 


 Vh.

Afretningslaget skal også stampes og så rettes af begefter

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis