Vådrumssikring omkring badekar

Hej

I forbindelse med projektering af vores nye badeværelse har jeg lige et par spørgsmål. Vi skal have udskiftet et badekar og i den forbindelse skal der vådrumssikres således lovkrav er opfyldt. Jeg er dog i tvivl om hvad lovkrav er... Troede først det var en ½ meter hele vejen rundt om karret, læste efterfølgende at hele væggen over karret skal sikres og slutteligt at intet af det var nødvendigt.

Jeg ville gerne slippe for at skulle montere fliser helt til loft da jeg tror det bliver for "tungt" at se på.... Det mest optimale ville være slet ikke at skulle montere fliser over "kar-højde", men ved ikke om det kan lade sig gøre....

Er der nogen herinde der kan uddybe LOV-kravene og ikke "nice-to-have" kravene..... Jeg vil blot være sikker på ikke at få en kommentar i en tilstandsrapport når vi efterfølgende sælger huset....

Mvh Henrik

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lovmæssigt er den god nok, du skal til loft med vådrums sikringen. Men du behøver ikke nødvendigvis at have fliser helt op.  Malermestrene har nogen systemer der også skulle være vandtætte.  Maling feks noget med glans 25 og speciel spartel og grunder. Vi plejer dog at have en række fliser hen over (og bag og under) karret som slutter 10 - 20 cm over overkant armatur. Men det er af rent praktiske grunde, fordi der godt kan blive en del vandpjaskeri i den højde.  Bare sørg for at vandtætningen er pænt jævn og uden ujævnheder hvor maleren skal til. Han vil sikkert brokke sig, og anbefale hans eget system som nok,  men personligt ville jeg følge reglerne og køre murermembranen helt op. Jeg er selvstændig og er nødt til at gardere mig mod krav,  Problemet for maleren med at spartle gummi hud er at det "aldrig" tørrer. 


km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også