Solcelle performance

Min nabos solcelle anlæg, som dog ikke er det samme og er mindre (3800 watt hvorimod mit er et 5000 watt), har produceret væsentligt mere her i maj måned. Hans omkring 815 og mit omkring 750. Er det ikke en meget stor forskel? Hvad kan grunden være? Begge anlæg peger mod samme sted på himlen med ca. samme hældning.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lige for tiden ligger der ufatteligt meget støv. Det kunne måske gøre en forskel?

Jeg hentede lige knap 1kW ved at vaske mine med en lang teleskopkost. Det var rigtig bøvlet - en kost fuld af vand, for enden af en 5m lang stang, er både tung og svær at styre - så hvis der er nogen der mangler sådan en kost, må i lige sige til😎

Der kan også være en forskel i hvor godt anlægene er ventileret. Solceller er temmelig temperatuafhængige.

Og endelig kan det være forskellige typer / fabrikater


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Prøvede lige at vaske en enkelt solcelle med vand og børste, og den ser nu helt anderledes ud end de andre, så jeg må nok igang med vask af dem alle og se om det gør en forskel.

Inverterne har også forskellige virkningsgrader. Derudover gør det også en forskel, hvis der falder skygge på nogle af panelerne i løbet af dagen. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

endelig skal man nok også stille spørgsmåls tegn ved måle metoden, hvor får i de 2 tal fra ?

de eneste tal du kan sammenligne er hvis de kommer fra samme producendt/model

en given inverter leverandør har ikke den store interesse i at vise for små tal....nogle er selvf. tættere på de realle værdier en andre - forvent at der vil være variationer i størrelsen -10 til + 20 procent.

du kan derfor ikke sammenligne hvad de inverter melder med hvad din nabos melder (med mindre der er tale om samme inverter model) i såfald er det nok kun +/- 5 procent.

(nogle invertere tager heller ikke ordentlig højde for fase forskydningen mellem strøm og spænding...)

hvis de tal i sammenligner er fra jere el leverandøres elmåler, så skal du vide at jeres eget forbrug ikke måles og disse tal kan derfor heller ikke sammenlignes.


den eneste måde at sammenligne effekten er hvis i har 2 effektmetere som kan måle/tage højde for faseforskydningen i forbruget og så måle på h.h.v. det ene anlæg og det andet anlæg på samme dag - det er nok ikke det som er tilfældet.

regn derfor med at værdier vil svinge temmelig meget afhængig af måle metode.

en anden ting som kan have stor betydning er tab i ledninger, dels DC ledningerne op til paneler, men også AC 240 volt ledninger fra inverter til din elmåler kan have stor betydning.

har du længere ledningstræk end din nabo ? og er lednings dimmensioner de samme


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis