Nikotin gule profilbrædder

Hej. 

Vi skal igang med vores hus snart, og der er lige nu profilbrædder som loft. Ham den ældre man som har boet der, har røget heftigt så det er både at se på lofter vægge ja selv køkkenlågerne. 

Vi skal have malet loftet Hvidt, men har hørt flere steder at nikotinen altid vil slå igennem. Og andre steder at det sagtens kan lade sig gøre. 

Hvad er jeres erfaring og hvad/hvordan skal vi gøre? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tag tyren ved hornene, og vask loftet ned med grundrens et par gange.
Det er helt vildt så meget "snask" der kommer af. Husk at vaske efter med rent vand, for at neutralisere rengøringsmidlet. Vent et døgns tid (eller til det er helt tørt) inden du begynder at male.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg kan ligeså godt sige det - det er et helvede at havde med at gøre. Lofte, vægge, låger, skabe, døre og vinduer i et rygerhjem skal vaskes ned med grundrens. Herefter skal i hvert fald lofte og vægge grundmales med en isolerende og spærrende grundmaling, før man kan give lofte og vægge den ønskede farve. Og så er det endda ingen garanti for at nikotin ikke alligevel trækker igennem - især ved loftbrædder. 

Jeg har prøvet det omfattende arbejde en gang, og bøvlet taget i betragtning især med loftet, ville jeg en anden gang helt sikkert vælge at udskifte loftbrædderne.  

Ps. Men det var osse i et rygerhjem hvor der var blevet røget tæt igennem mange år.  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Vi har overvejet at smække gipslofter op i stedet. Væggene har tapet og det skal ned. 

Der kommer et helt nyt køkken ☺️

Prøv med Sigma Renova spærregrunder. Den har vi brugt på trælofter (de var ikke specielt nikotinramte, men havde røg fra brændeoven) og på teakdøre i et hjem, hvor der var røget meget.  Den bedste spærregrunder jeg nogensinde har brugt. Den har samtidig den fordel, at den er hvid, så da vi malede lofter, var det en gang Sigma Renova og derefter en gang alm. loftmaling, så var der fuld dækning. Det er 7-8 år siden, at lofterne blev malet, og der har ingen former for gennemslag været. På dørene havde vi prøvet forskellige andre grundmalinger og noget blåligt spærregrunder, uden at det hindrede gennemslag. Men 1 gang Sigma og en gang slutmaling, og de holder stadig. Er ca. 6 år siden.


Kurt B. Andersen

Der er ikke noget specielt hokus-pokus ved tobaksrøg - det er ikke nikotin, der er problemet (nikotin er farve-og lugtfri). 

Det er tjæren i røgen der er problemet, og den kan fjernes på samme måde, som man fjerner al anden slags gammel møg, når man flytter ind i et "brugt" hus: Grundrens og knofedt op til den rengøringsstandard, som man nu ønsker.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg købte engang et dødsbo der var så ramt af røg at jeg gik over i motor rens (no shit).

(Ikke at det anbefales her)

Jeg vil prøve at finde et billede

Mvh.

Mikkel

Knofedt og grundrens. Flügger har en kraftig en til sod og tobaksrøg.

Spærregrund der får lov at tørre ordentligt (min. 24 timer). Igen Flügger.

Og hvis der lugter, så lej sådan en, sæt den igang og tag på weekend.

http://www.ozonmaskiner.dk/kontakt.htm


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Du skriver, at I overvejer at sætte gips op i steder for brædder. Det kan jo være en god idé - ikke pga tjæren, men fordi det simpelthen er mere moderne. Og hvis det er et gammelt bræddeloft, kan det være, det er sat op dengang i 70'erne, hvor nedsænkning af lofter var moderne, og så får I gratis måske 10-20 cm mere loftshøjde.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Regmos skrev den 03-06-2018 16:24:09

Og hvis der lugter, så lej sådan en, sæt den igang og tag på weekend.

http://www.ozonmaskiner.dk/kontakt.htm

 Det stinker fælt af sur røg når man vasker tobaksrøg fyldte bræddelofter af. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også