Sokkel, nyt puds og evt. inddækning

Hej...

Jeg har et par store (knap. 9 meter) vinduespartier mod syd og vest. Der er ca. 20 cm udhæng, inkl. tagrenden. Det er meget udsat for vind og vejr.

Konstruktionen er grundlæggende ikke heldig, da soklen rager 5-10 cm. ud i det fri fra vinduespartiet. Der blev pudset ny overkant på for nogle år siden, men det revner, og så frostsprænger det, så noget af det er skruk.

Så det skal laves om, spørgsmålet er, om overkanterne skal dækkes med zinck eller lignende ?

Jeg har haft 2 murere og 2 blikkenslagere ude og kigge på det


Murer 1 : det skal laves i sand, cement, med tilsætning af nogle kunstfibre af en art, der gør at det ikke revner, så vil det med garanti kunne holde. Det skal ikke dækkes ind, det vil også se ud som om man har noget at skjule.

Murer 2 : det skal laves i sand og cement og han vil anbefale at der laves inddækning.


Blikkenslager 1 : har ikke dækket sådan noget ind før, men vil godt lave det. Plejer at være mure, kviste osv. man dækker ind.

Blikkenslager 2 : det kan sagtens dækkes ind....


Hvis det kan laves som murer 2 skriver, dvs. pudses op, og uden inddækning, og så holder det, så vil jeg nok helst det.


Men hvad er jeres erfaring ? Kan man få puds til at holde ala 20-30-40 år sådan et sted ?


Jeg tænker også, at hvis vinduespartierne skal skiftes på et tidspunkt, så vil det være nemmere at komme til, hvis der ikke er inddækning man er nødt til at tage af/på....


Hvad ville i vælge ?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er et ømt punkt. Det er som regel en 10 cm leca der sat der fordi man så kan få gulv varmen næsten helt  ud  til vinduet.  Ulempen er at den så stikker lidt ud som så  bliver  et ømt punkt.  Det er helt tydeligt at det øverste lag har sluppet igen og de lodrette revner er typisk blokkene man kan se.  Personligt ville jeg:

 hugge det øverste lag af.  (op mod vinduet) 

Sætte hønsenet på den lodrette del af soklen og udfylde nettet med flise lim.

Pudse med fiber tilsæt det lodrette stykke umiddelbart efter ELLER  lade det tørre til dagen efter. Og  svumme med helt tyndt klæb og derefter fiber puds.

Oven på ville jeg nok finde en sort natur skifer så der ligger en længde pr side. Imprægnere den godt og grundigt med noget nano eller andet vandafvisende. Selvfølgelig lægge den med pænt fald. Måske ikke 45 grader men et "pænt" fald.  Skæringen ved de 45 grader med fald er lidt tricky for at få en pæn ensartet fuge men en dygtig murer kan godt lave det.  Så ville jeg nok ofre en sort epoxy  fuge til  skifer hjørne samlingerne. 

PS husk noget flamingo bag skiferen så man ikke får en kuldebro ind mod huset.


km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også