Nilan C300 LR modificering

Hej Lav-Det-Selv

Er der mon nogen herinde i samme situation som jeg med følgende problem:

Jeg har et Nilan C300 LR (liggende loftmodel). Om sommeren bliver huset (selvfølgelig) ekstra opvarmet af solen, og min forventning ville så være at temperaturen ville sænke sig om natten, men det sker desværre ikke. Her er nogle data:

  • Kl. 23.40
    Køling
    Bypass Åben
    Fugt = 38%
    T2 22 - Indblæs
    T3 24 - Udsug
    T8 14 - Udetemp
    T4 14 - Afkast
    Hast 4
  • Kl. 07.25
    Køling
    Bypass Åben
    Fugt = 39%
    T2 23 - Indblæs
    T3 24 - Udsug
    T8 17 - Udetemp
    T4 17 - Afkast
    Hast 4
  • Kl. 18.12
    Køling
    Bypass Åben
    Fugt = 28%
    T2 27 - Indblæs
    T3 28 - Udsug
    T8 24 - Udetemp
    T4 24 - Afkast
    Hast 4

Jeg har læst følgende indlæg, og har både forsøgt med andre indstillinger og har også kontrolleret at det lille bypass-spjæld er åbent (dette lille bitte spjæld http://www.nilan.dk/Files/Billeder/Ecom/Product%20pictures/Residential/Comfort%20450/Bypas-k%C3%B8ling-Comfort-450.png.)

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/202400?ldsref=similar

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/165331?ldsref=similar

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/186075?ldsref=similar


Jeg skrev også til Nilan: "Hvordan kan det være at indgangs-temperaturen kun er marginalt lavere end udgangs-temperaturen, og ikke i nærheden af ude-temperaturen? Især tydeligt i aften og nattetimerne.
Lågerne har været afmonteret for at sikre at bypass spjældet står åbent når aktiveret og lukket når deaktiveret. "

Nilan har svaret følgende: "Der er ikke 100% bypass på Comfort 300 LR anlæg, så tror det skyldes det. Det er ikke al luft der ledes uden om krydset og igennem bypass"

Jeg svarede: "Synes dog fortsat at det lyder mærkeligt at indblæsningen kun 2 grader koldere end udblæsningen, selvom udendørstemperaturen er 10 grader lavere. Er det tilfredsstillende?
Eller findes der en løsning på dette?"

Nilan svarede: "For den type anlæg ja. Det har ikke 100% bypass, så det er fint.
Der er ingen løsning til 100% bypass på Comfort 300 LR anlægget. "


Mit spørgsmål er nu til jer... Er der nogen der har været kreative og lavet en 100% bypass løsning til C300LR anlægget eller lignende?

Jeg har selv tænkt på:

1. Erstatte udsugningsmotor til en kanalmotor sammen med et bypass-spjæld og et kontra-spjæld der leder udsugningsluften udenom veksleren (og hele anlægget) der således ikke varmes op. Dog skal der så opfindes lidt styring af spjæld og motor der aktiveres når det "i forvejen monterede"-bypass-spæld aktiveres. Derudover skal udsugningsføleren flyttes.

2. Montere motor-jalousispjæld på veksleren på indsugningssiden så ingen luft kan komme gennem veksleren med ledes gennem den oprindelige smalle bypass-kanal. Dog er der meget lidt plads, og standard-spjæld passer ikke umiddelbart.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke du kan opnå bedre resultat, blot ved at slukke for udsugnings ventilator. Det kræver et relæ som trækker når bypass spjæld åbner. Så monteres udsugnings motor over kontaktsæt som skal være NC ( normaly closed )  Vil du helt afspærre køber du motorspjæld f.eks. med belimo motor. Den monteres ind på udsugningskanal. Styring til denne kan være samme relæ blot med NO ( normaly open ) kontaktsættet.

Måske vil det også kræve at der åbnes lidt vinduer el.lign. så luften der blæses ind kan finde en anden vej ud. 

Men i første omgang som forsøg blot tage ledninger af udsugnings ventilator.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad med at lave en ny 160 mm studs på siden af anlægget ?

Så kan du nøjes med lidt rør og et enkelt motorspjæld ( TVTBU )

Det tænker jeg godt kunne blive en løsning. Tak for idéen. Minimal udbygning, dog med modificering af selve kabinettet.

Hvis der fortsat er andre der har gode idéer, må i gerne byde ind.

SimonLund skrev den 04-06-2018 22:44:03

Det tænker jeg godt kunne blive en løsning. Tak for idéen. Minimal udbygning, dog med modificering af selve kabinettet.

Hvis der fortsat er andre der har gode idéer, må i gerne byde ind.

 Uden at have regnet på det, så tror jeg at du skal lave bypasset i 125 mm, da du undgår modtrykket fra både filter og veksleren.

At gå uden om filteret på udsugningen, betyder intet, når luften ikke skal igennem veksleren.

MogensR skrev den 05-06-2018 13:51:57

 Uden at have regnet på det, så tror jeg at du skal lave bypasset i 125 mm, da du undgår modtrykket fra både filter og veksleren.

At gå uden om filteret på udsugningen, betyder intet, når luften ikke skal igennem veksleren.

 


Hej 

Jeg har lige købt hus med et 300lr

Og ønsker at lave denne mod

Har dog et par spørgsmål 

Det originale bypass, er det 12v 220v eller ? 

Der sidder en temp måler og en luft fugtighed på udsugning. 

Hvad gør man ved dem , hvis man laver bypass udenom?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis