Maling af MDF plade

Hejsa herinde. :)

Jeg står med en bas kasse, som er lavet i MDF plader.

Nu står jeg og skal have malet kassen, men er det bedst at rulle maling på, eller med spraymaling?

Jeg har pillet enheder ud, og spartlet.

Skal jeg have noget grunder på først, og hvad skal det være?

Er der nogen der kan lave en liste med de ting som jeg skal bruge, og hvilken rækkefølge? Så ville jeg virkelig blive utrolig glad :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når det er mdf skal du først have lukket overfladen, især kanterne. Til det anvender man som regel en klar lak. Køb er bøtte interiør lak og giv hele kassen en omgang. Lad det tørre. Du vil nu kunne mærke at det har rejst sig især kanterne. Slib efter og giv kanterne igen. Bliv ved med at give kanterne indtil de er helt lukkede. Til dette plejer jeg at anvende rulle og så en pensel til kanterne.  Slut af med give hele kassen. Nu har du får lukket overfladen og er klar til at give den farve. Jeg plejer her at anvende spraydåse. Køb en god kvalitet. Og giv gerne flere tynde lag. Er sgu ærgeligt når det løber.

Pøj pøj med projektet.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej.

Mange tak for det super svar, det vil jeg prøve at kaste mig ud i.
Det er noget af et projekt men sådan er det jo, når man gerne vil have det til at se ordenligt ud

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Lige en detalje:
Mdf plader der ikke bliver behandlet på begge sider, vil bevæge sig i forhold til luftfugtighed (det gælder i øvrigt alt træ).
Så hvis du har spartlet huller vil disse ikke bevæge sig sammen med mdf'en og vil enten træde frem eller tilbage alt efter luftfugtigheden.
Så derfor gælder det om at få noget lak eller grunder ind på indersiden.
Jeg har gode erfaringer med spærrergrunder på mdf plader, og det bedste resultat hvis du grunder inden du spartler. Så har spartelmassen noget at binde i.

Og så lige: Velkommen   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hejsa

Ja men min mulighed for at give det på begge sidder, er der ikke lige, da kassen den er samlet

Du kan lige se den her på billedet.
Det det er sådan set kun det udenpå det bliver behandlet.

Så vil dine skruehul-udspartlinger komme til at se sådan ud med tiden...

Jeg taler af erfaring, da jeg byggede køkkenhøjtalere...
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Har du poleret på det sidste billede Henrik? Fronten?

Det er flot arbejde af jer begge.

Mvh.

Mikkel


hej .............. en MDF plade grundes bedst på kanter/ skærekanter med en vandig klar lak ......... bruger du en opløsningsmiddelholdig lak vil den forsvinde ind i materialet .......  


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
FoXX skrev den 29-05-2018 21:55:39

Har du poleret på det sidste billede Henrik? Fronten?

Det er flot arbejde af jer begge.

Mvh.

Mikkel


 Du kan læse mere her: https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2055



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også