Perfekte fuger

Simpelt spørgsmål; Hvordan laver man de flotteste/bedste fuger omkring dør/vinduer udendørs. ?

Jeg skal ha malet døre/vinduer hvide og så kommer der sorte fuger i bagefter.


Side spørgsmål; Hvordan fjerner jeg nemmest de gamle fuger ?


Steven
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke andre end dig selv, der kan sige, hvad der er den flotteste fuge. Den bedste fuge vil jeg mene er en gammeldags mørtelfuge - den er nemmere at styre end en silikonefuge, og den er diffussionsåben.

Hvordan du fjerner den gamle fuge er afhængig af, hvad det er for én.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

En gummifuge kræver en del øvelse at få pæn, men er klart den der har den bedste og længste tætnings-/vedhæftningsevne.

En mørtelfuge slipper hurtigt træværket, og der kan være potentiel vandindtrækning, med efterfølgende råd i vinduerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nogen vil helst have moderen og andre vil helst have datteren😀 - vi er heldigvis forskellige.

En mørtelfuge er ikke helt så tæt som en gummifuge, men skulle der trænge lidt vand ind i forbindelse med slagregn, forsvinder det igen af sig selv uden problemer. Og skulle den knække (men det bør den ikke) er den meget nem at reparere.

Og så tilbage til "flotteste": til langt de fleste bygninger synes jeg, at mørtelfuge passer bedst. Men det er jo smag.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Det skal være silikone fuger

Er det bedst at bruge malertape, eller har i andre tricks ?


Steven

Malertape vil begrænse svineriet, men at få en pæn silikonefuge kræver håndelag, træning og en sæbemættet pind til at glitte med. Selvfølgelig kan en lds-mand gøre det (det er jo ikke raketvidenskab), men det er ikke tilfældigt, at mange håndværksvirksomheder har en svend, som de andre svende ringer til, når der skal fuges med silikone.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Køb glittepinde i et par forskellige størrelser, da fugerne ikke altid er ens. Skær toppen af en plastflaske, og hæld vand i så det dækker til midt på knækket af fugepindene, og kom så rigeligt opvaskemiddel i. Sørg for at pindene står i vandet i minimum et døgns tid før du skal bruge dem. Når du ligger fugemassen i, så skal du sørge for at hullet i spidsen på patronen er næsten størrelse som fugen. Læg fuge i til omkring hvor den skal gå til, og glit derefter med en pind i den rigtige bredde - husk at dyp den i vandet ofte, da du så også kan "skubbe" det fuge væk der uundgåetligt vil komme forkerte steder hen. Men som det er nævnt, så er det kun træning der gør dig bedre. Undgå i øvrigt at fuge hele vinduet før du glitter - lige pludselig er fugen tørret så meget at den ikke er nem at glitte.

Bare husk, at tage dig den tid det tager. Lad være med at forhaste dig igennem, for resultatet bliver sjældent pænt.

Jeg har omtrent 400 fugninger af døre og vinduer bag mig, og jeg kan stadig synes det er svært til tider. Igen kommer det an på om man fuger mod mur eller puds 😀


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil da gøre et forsøg. Og hvis ikke det bliver pænt, må jeg jo bare prøve igen   

Hvad er fordelen ved glittevæsken kontra sæbevand ?

Vil det være en fordel at anskaffe sig denne Ryobi fugepistol (Resten af mit værktøj er fra ryobi) ?
Der er alligevel 15-20 vinduer der skal fuges.

Nu hvor vi er igang, skal fugebagstop skiftes ? Eller er det kun nødvendigt hvis de er revnet/ødelagte ?


Steven

Jeg kender ikke glittevæsken ordentligt. Brugte den kort for 10 år siden, og synes egentlig det var spild af penge, MEN der kan være sket meget på 10 år 😜

Jeg bruger altid selv sæbevand. Bare husk godt med opvaskemiddel i vandet, og lad glittepindene suge vandet til sig i et døgn eller 2 før de skal bruges.

Fugepistolen vil efter min mening være en god investering, men du skal selvfølgelig gøre op med dig selv om du har noget at bruge den til bagefter.

Bagstoppen følger typisk med ud, når du tager den gamle fuge ud. Jeg ville skifte det hvis det var mig 😀

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også